نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

مراغه، چشم‌انتظار فرمانداری توانمند و توسعه‌گرا

طبق یک روش دیرینه ، با تغییر دولت ها اکثریت قریب به اتفاق مدیران منتسب به دولت قبلی ، از وزرای کابینه گرفته تا رؤسای سازمان ها و نهادها و استانداران و فرمانداران و ... دستخوش تغییر و جایگزینی می شوند و پست خود را به مدیران جدید می سپارند . 

با نگاهی به روند انتخاب همکاران در برخی از دولت ها در ادوار گذشته ، با این واقعیت روبرو می شویم که معیار این انتخاب ها بیشتر ملاحظات سیاسی و عاطفی بوده و شایستگی و توانمندی افراد در تقدم های بعدی قرار گرفته است . اتخاذ این روش در یارگیری ها طبعاً به بروز بحران مدیریت و ناکارآمدی مدیران در اداره امور کشور انجامیده و دولت ها را با عدم موفقیت مواجه نموده است . 

اما آنچه از گفته ها و قول های دولت تدبیر و امید برمی آید ، فرایند انتخاب مدیران در این دولت صرفاً بر اساس شایسته سالاری و تعهد افراد بوده و ملاحظات حزبی و سیاسی در این انتخاب ها محلی از اعراب ندارد . بنابراین انتظار مردم از استاندار محترم استان آذربایجان شرقی این است که در انتخاب همکاران بویژه فرمانداران ، نهایت دقت و مراقبت را به خرج داده و یاران خود را از بین افرادی برگزینند که فاکتورهایی چون : آشنایی با زیر و بم های مدیریت - دانش برنامه ریزی - روحیه ی توسعه گرایی - پشتکار و پی گیری - احساس مسوولیت - ارائه ی خدمت بی منت به مردم - قدرت تصمیم گیری - صداقت - امانت - تقوا - دینداری - مردم مداری و نوآوری ... را در کارنامه ی خود داشته باشند . 

بر هیمن اساس مردم مراغه چشم انتظار فرمانداری هستند که استاندار محترم براساس مولفه های فوق و با در نظر گرفتن ویژگی ها ، موقعیت ها و نیازهای دومین و بزرگترین شهر استان پس از تبریز انتخاب و معرفی کنند . 

همان طوری که طی نوشته ای تحت عنوان : « سخنی با استاندار جدید ... » مندرج در روزنامه رصد متذکر شده ام : مراغه با وجود برخورداری از پتانسیل های بالقوه ی فراوان ، در بخش ها و حوزه های مختلف از جمله گردشگری - کشاورزی - صنعت و معدن و به رغم یدک کشیدن القاب و عناوین دهان پر کن ، مانند : دومین و بزرگترین شهر استان پس از تبریز - فرمانداری ویژه - باغشهر آذربایجان - پایتخت باستانی ایران زمین - پایتخت نجوم ایران - یکی از ده شهر با بافت تاریخی - شهر حسینی و ... در اثر ناکارآمدی مدیران و متولیان امور طی سالیان متمادی از کاروان توسعه و پیشرفت فرسنگ ها فاصله گرفته و از جایگاه واقعی خود دور افتاده است ...

این ناکارآمدی ها و ضعف مدیریت ها موجب شده که مراغه در مقایسه ی با شهرهای هم طراز و بلکه فرودست ، یک شهر عقب مانده محسوب شود و از امکانات و زیرساخت های لازم برای توسعه ی فراگیر در بخش ها و حوزه های فوق الذکر برخوردار نباشد . کمبودها و نیازهای مراغه در انواع زمینه ها بیش از آنست که در این مختصر بگنجد ، نازل بودن سهم مراغه از صنعت استان - بالا بودن نرخ بیکاری و معضل عدم اشتغال برای جوانان و دانش آموختگان ، پایین بودن سهم سرانه ی مراغه در حوزه های مختلف از جمله درمان - ورزش - فرهنگ و هنر و طرح های زیربنایی و مولد ، افول ستاره ی صنعت سودآور گردشگری ، مسکوت ماندن درصد قابل ملاحظه ای از مصوبات سفرهای استانی دولت نهم و دهم ، مسکوت ماندن طرح مهم منطقه ی ویژه اقتصادی با وجود گذشت نزدیک به 4 سال از تاریخ تصویب آن - فقدان اراده ی لازم برای جذب سرمایه ها و سرمایه گذاری در طرح های مولد و اشتغالزا ... و ده ها کمبود و کاستی دیگر در حوزه های مختلف ، نتیجه و حاصل ضعف مدیریت و فقدان مدیران توانمند در رأس ادارات و نهادهای این شهر بوده و تداوم این روند موجب بروز انواع مشکلات و نارسایی ها در شوون مختلف آن شده است ، که رفع آن ها در گرو انتخاب و به کار گیری مدیران کارآمد و در رأس آن ها فرماندار درد آشنا ، دلسوز و مسئولیت شناس است . 

از آنجا که فرماندارن نمایندگان دولت در شهرستان ها بوده و از اختیارات لازم برای اعمال سیاست های دولت در حوزه های سیاسی - اجتماعی - اقتصادی و فرهنگی ، از جمله : هم آهنگ کردن فعالیت های مدیران و نظارت در عملکردها و برنامه های آن ها - فراهم نمودن امکانات و ساز و کارهای لازم برای جذب سرمایه های بخش خصوصی و رفع موانع سرمایه گذاری و هدایت سرمایه ها به سمت طرح های تولیدی و اشتغالزا - ارتقاء سطح فرهنگ عمومی - پاسخگویی به مشکلات اداری و اجتماعی مردم - اصلاح ساختار اداری و ایجاد انتظام در کار دستگاه های اداری و در نهایت هدایت فعالیت مدیران در جهت نیل به اهداف توسعه شهرها ... برخوردارند . لذا باید در انتخاب فرماندارن ، ویژگی های یک مدیر خوب ، توانمند و آگاه به مسایل حوزه ی مسوولیت ، لحاظ شود و فردی به این سمت برگزیده شود که بتواند از عهده ی مسوولیت های فوق برآید . 

با عنایت به مشکلات و نارسایی های فوق الذکر ، شرایط مراغه به گونه ای نیست که در انتخاب فرماندار این شهر برای چندمین بار به آزمون و خطا دست زد . بلکه باید فردی را برای تصدی این سمت انتخاب کرد که هم آزموده باشد و هم برنامه های جدی و عملیاتی برای توسعه مراغه و رفع مشکلات و نیازهای آن داشته باشد . لذا انتخاب افرادی که ویژگی ها و خصلت های فوق را در کارنامه ی خود ندارند به صلاح و صرفه ی مردم این شهر نخواهد بود  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.