نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

انتخاب شهردارتوانمند آزمونی سخت برای شورای چهارم

توضیح:این یادداشت همزمان باشروع به کار شورای چهارم نوشته شده است .

با شروع به کار شورای چهارم در مورخه 12 شهریور ماه، فصل نوین دیگری در دفتر مدیریت شهری گشوده شد و اعضای محترم این شورا، عملاً وارد عرصه­ ی خدمات رسانی به موکلین خود شدند. براساس مندرجات بند 1 ماده­ ی 71 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر انتخاب شهردار، یکی از اصلی ترین و مهم ­ترین وظایف شوراها بوده و اعضای این نهاد موظفند. بلافاصله، پس از رسمیت یافتن. نسبت به انتخاب شهردار واجد شرایط، بَرای یک دوره­ ی چهار ساله اقدام کنند.

از آن جا که شهردار یکی از اساسی ترین ارکان اجرایی شورای شهر و به عبارتی بازوی اجرایی این نهاد مردمی است. لذا اعضای شورای چهارم باید در انتخاب این بازوی قدرتمند، نهایت دقت و مراقبت را به خرج دهند و ازهر گونه سهل انگاری و سطحی نگری در فرآیند این انتخاب مهم پرهیز کنند.

اعضای شورای شهر باید علاوه بر رعایت شرایط قانونی انتحاب شهردارن، که در آیین نامه­ ی اجرایی هیات محترم دولت تصریح شده، فردی را برای تصدی این سمت انتخاب کنند که از توانمندی­ های لازم برای انجام وظایف سنگین و خطیر مدیریت شهری برخوردار باشد و بتواند به مشکلات و نارسای های موجود در این عرصه فایق آید.

واقعیت این است که شهرداران منتخب شوراهای اول و دوم، آن طوری که باید و شاید، به وظایف خود عمل نکرده و نتوانستند، منشاء اثراتی ارزنده و ماندگار، برای شهروندان مرراغه ­ای باشند. شهرداران مورد اشاره در مدت فعالیت خود در این سمت، به جز چند مورد انگشت شمار، اثر قابل توجه دیگری از خود به یادگار نگذاشتند و در عرصه ­ی مدیریت شهری حرف مهمی برای گفتن نداشتند.

هر چند مهندس ابراهیمی، شهردار فعلی، از بدو شروع به کار تا کنون، توانسته است، با اقدامات مثبت و مؤثر خود، چهره­ ی شهر را به نحو بارزی تغییر دهد و در ارایه­ ی خدمت به شهروندان، گوی سبقت را از همتایان خود برباید. با این حال،‌کارهای به جا مانده ­ی زیادی در سطوح مختلف این شهروجود دارد که انجام آن­ها به همت و تلاش بی دریغ شهردار جدید نیازمند است. بنابراین شهردار منتخب شورای شهر باید از مشخصه­ های یک مدیر کارآمد،آگاه و پرتوان برخوردار باشد و بتواند ضمن پی­گیری اقدامات ابراهیمی و اتمام کارهای ایشان، با برنامه ریزی و اجرای طرح­های زیر بنایی و مفید، در افق سازندگی و عمران شهر تاریخی مراغه بدرخشد و در تغییر چهره­ ی شهر مؤثر واقع گردد.

امید که اعضای محترم شورای شهر، با در نظر گرفتن اهمیت مدیریت شهری، از هر گونه اعمال سلیقه ­ی شخصی و ملاحظات عاطفی و سیاسی در انتخاب شهردار، دوری کنند و در این زمینه، تحت تأثیر و نفوذ این یا آن  شخصیت حقیقی و حقوقی قرار نگیریند.

ناگفته نماند که تشخیص شایستگی و صلاحیت نامزدهای احراز سمت شهردار با شوراهای اسلامی شهر است.

و نهادها و مقام­ های ملی،مانند رییس جمهوری، وزرا، یا حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز اجازه­ ی مداخله و اعمال نفوذ، در فرآیند تعیین شهرداران را ندارند. براین اساس هر گونه تحدید حق انتخاب شهرداران توسط ارباب قدرت، از مصادیق بارز سوء استفاده از اختیارات، بوده و شایسته است، این قبیل مقامات، از دخالت و اعمال نفوذ در پروسه­ ی گزینش شهرداران بپرهیزند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.