نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

آفت ها و آسیب های آیین های عزاداری سالارشهیدان (ع)


درآستانه  حلول ماه محرم، ماه تجلی ظلم ستیزی و حق طلبی و قیام علیه ظالمان و ستم پیشگان، ماه تقابل حق و باطل ، ماه پیروزی خون بر شمشیر و احیای فریضه  امر به معروف و نهی از منکر قرار گرفته ایم. درایام این ماه آیین های پاسداشت فداکاری های بزرگ مرد تاریخ اسلام ، حضرت اباعبداله الحسین (ع) در جای جای میهن اسلامی مان برگزار می شود و حسینیان درقالب هیئت ها و دستجات عزاداری در شهرها و روستاها به راه می افتند و ضمن ادای احترام به ساحت سالارشهیدان و سرور آزادگان جهان، با وی تجدید پیمان می کنند.
مراغه نیز که به شهر حسینی معروف است از این قاعده مستثنی نبوده و حسینیان این شهر برای ارج نهادن به اهداف و آرمان های متعالی آن امام همام، در این آیین ها شرکت می کنند.
فلسفه  برگزاری آیین های عزاداری سالار شهیدان در کلیت خود، بیان انگیزه و هدف قیام  امام حسین (ع) و هفتاد و دوتن از یاران با وفایش و تبیین و تشریح حماسه آفرینی ها و فداکاری های شهدای واقعه ی کربلااست؛ لذا هرگونه تفسیر تک بعدی از این حادثه و نادیده گرفتن ابعاد حماسی و افتخار آمیز آن، در جریان سوگواری ها موجب انحراف این آیین ها از مسیر اصلی خود و خدشه دار شدن این نهضت بزرگ تاریخی خواهد بود.
بزرگترین آفتی که آیین های محرم  را تهدید می کند:  بدعت گذاری ها ، تحریف ها، خرافه پردازی ها و حرکت های نسنجیده ای است که دانسته و ندانسته از برخی افراد سر می زند و تداوم این حرکت ها در طول زمان موجب می شود که واقعیت های اصیل حادثۀ کربلا  وارونه جلوه داده شود و ماهیت وهویت آن زیر سوال برود.                      
شماری از آیات و مراجع عظام، با تأکید بر ضرورت جلوگیری از این قبیل تحریف ها و خرافه پردازی ها ، مداحان ، مبلغان و دست اندرکارن برگزاری آیین های محرم را از ادامه  این روند،  برحذر داشته و آنان را به بیان انگیزه و هدف قیام عاشورا و درس هایی که این نهضت افتخارآمیز به ما می آموزد فراخوانده اند.
آیت الله مطهری رحمت الله علیه بخشی از کتاب حماسه های حسینی را به تحریفات در واقعه ی تاریخی کربلا ختصاص داده و می نویسد : «حادثه  عاشورا و تاریخچه  کربلا دو صفحه دارد؛  یک صفحۀ سفید و نورانی و یک صفحه  تاریک و سیاه...
وی در ادامه می نویسد:  «وقتی صفحه  سیاه این تاریخ را مطالعه می کنیم فقط جنایت و رثاء بشریت را می بینیم ؛  پس اگر بخواهیم شعر بگوییم باید بگوییم : فریاد العطش ز بیابان کربلا ـ زان تشنگان هنوز به عیوق می رسد؛  اما آیا تاریخچۀ کربلا فقط همین مصیبت است و چیز دیگری نیست ؟  اشتباه ما همین است. این تاریخچه یک صفحۀ دیگر هم دارد که قهرمان آن صفحه دیگر پسر معاویه ، پسر زیاد پسرسعد و شمر نیست؛  در آن جا قهرمان حسین است. درآن صفحه دیگر جنایت نیست ، تراژدی نیست؛  بلکه حماسه است ، افتخار و نورانیت است،  تجلی حقیقت و انسانیت است ، تجلی حق پرستی است ...»
آیت الله مطهری در ادامه  این بحث می افزاید:  «چرا حادثۀ کربلا را همیشه از نظر صفحۀ سیاهش مطالعه می کنیم؟!...چرا شعارهایی که به نام حسین بن علی (ع) می دهیم؟  و می نویسیم از صفحه تاریک عاشورا گرفته می شود؟ چرا ما صفحه نورانی این داستان را کمتر مطالعه می کنیم؟  در حالی که جنبه های حماسی این داستان صد برابر به جنبه های جنایی آن می چربد. پس باید اعتراف کنیم که یکی از جانی ها بر حسین بن علی (ع) ما هستیم که از این تاریخچه فقط یک صفحه اش را می خوانیم و صفحۀ دیگرش را نمی خوانیم .جانی های بر امام حسین آن هایی هستند که این تاریخچه را از نظر هدف منحرف کرده و می کنند...»
سایر آیات و مراجع عظام نیز هریک به نوبۀ خود از تداوم تحریف ها و خرافه پردازی ها در آیین های عزاداری و این که:  «اغلب مداحان با هدف تحریک احساسات مردم و اشک درآوردن از چشم آنان ، از توضیح و تبیین جنبه های حماسی و افتخار آمیز نهضت کربلا صرف نظر کرده و می کوشند از شهدای کربلا چهره ای صرفاً مظلوم  و رنج دیده ارائه دهند...»  اظهار تأسف می کنند.                
این مراجع با تأکید بر این که:  «در این آیین ها باید به بیان علت ها ، انگیزه ها و پیام های عاشورا پرداخت، اضافه می کنند: حادثه  عاشورا تجلی ظلم ستیزی ، حق طلبی و قیام علیه ظالمان است و باید این فرهنگ اصیل از نهضت امام حسین(ع) در بین مردم نهادینه شود.»
این گروه از علما با اشاره به این که:  «برخی مداحان و هیئت های حسینی سبک های جدیدی را برای عزاداری تعریف می کنند؛ می افزایند:  «این سبک ها موجب می شود شور حسینی، خود را از شعور حسینی جدا کند.»
آیات عظام همچنین  "با ابراز نگرانی از دولتی شدن عزاداری ها مردم را از گرایش به این جریانات برحذر می دارند و اضافه می کنند: باید پیام عاشورا را از دل عاشورا بیرون بکشیم و به عالم و آدم اعلام کنیم.»
این آیات ضمن تأکید برضرورت آموزش مداحان و شناسنامه دار کردن آنان می افزایند:  «این عده باید از سوی افراد ذی صلاح مورد آزمایش قرارگیرند ودرصورت قبولی برای آنان گواهینامه صادرشود...»
بدیهی است که اگر آیین های عزاداری با شناخت کافی از هدف قیام اباعبداله الحسین (ع) و در مسیر صحیح برگزار نشود ؛ نه تنها ارزشی نخواهد داشت بلکه موجب خواهد شد که این آیین ها روز به روز سیر قهقرایی به پیمایند و به درجه ای از انحراف و افتراق برسند که با فلسفه عزاداری ها فرسنگ ها فاصله داشته باشند.

افزون بر تحریف ها ، خرافه پردازی ها و بدعت گذاری ها در پروسه  آیین های عزاداری که می تواند صفحات تاریخ پرافتخار کربلا را مخدوش و مفهوم اصلی آن را تغییر دهد، حرکت ها و رفتارهای نا متعارفی است که گاهی در برگزاری این آیین ها به چشم می خورد؛ لذا شایسته است متولیان و دست اندرکاران هیئت های عزاداری و سایر مسئولان به ویژه اعضای محترم شورای فرهنگ عمومی ، تبلیغات اسلامی و نیروهای انتظامی از استمرار این حرکت ها که با روح قیام اباعبداله الحسین(ع) منافات داشته و درنوع خود،قابل چشم پوشی و سهل انگاری نیست، جلوگیری به عمل آورند.
کوبیدن بر طبل های بسیار بزرگی که سال به سال بزرگتر و حجیم تر می شوند و دمیدن در بلندگوها درساعاتی ازشبانه روز و در شرایطی که افراد سالخورده ، اطفال و بیماران به ویژه بیماران مبتلا به ضعف اعصاب در منازل و بیمارستان ها در حال استراحتند و نیاز به محیطی آرام و بی سرو صدا دارند از مصادیق بارز ایجاد مزاحمت بوده و با هیچ منطقی ولو ابراز عشق و علاقه به ساحت سالار شهیدان قابل توجیه نیست و این حرکت ها طبعاً باعث دلزدگی مردم از این آیین ها خواهد بود.
یکی دیگر از مزاحمت هایی که دستجات عزاداری برای مردم ایجاد می کنند ، ایجاد راه بندان درمعابر و گذرگاه ها و بستن راه به روی اتومبیل ها و حتی آمبولانس های حامل بیماران اورژانسی به ویژه درساعاتی از شبانه روز است که مردم برای رفتن برسرکارها ، تهیه  مایحتاج زندگی ، انجام اموراداری ، مراجعه به مراکز درمانی  و... مجبور به تردد دراین معابر هستند که باید گفت: این حرکت ها باهیچ عذر و بهانه ای حتی اظهار ارادت و عزاداری برای شهدای کربلا  قابل توجیه نبوده و حسینیان باید توجه داشته باشند که یکی از اهداف قیام اباعبدالله الحسین(ع) مقابله  با این قبیل مزاحمت ها و بی مبالاتی ها بوده است.
حرکت بسیارنا مرتب و آزاردهندۀ دستجات (شاه حسین  واحسین) از چند روز مانده به حلول ماه محرم و ایام عزاداری در
کوچه و خیابان، با کوبیدن به طبل ها و دمیدن درشیپورها و سر و صدای کتنرل نشده و ادامۀ آن تا پاسی از نیمه شب گذشته و در وقت استراحت مردم،  به ویژه بیماران و سالمندان و حرکت های نامناسب دیگری که گاهی از آنان سر می زند موجب رنجش مردم و ناراحتی شدید آنان می شود که به هیچ وجه هم سو با روح قیام اباعبدالله الحسین(ع) نیست        
ریختن ظروف یکبار مصرف و لفاف خوراکی ها در سطح معابر و خیابان ها و جوی ها و ایجاد آلودگی های زیست محیطی از نظر عرف و اخلاق و آموزه های دینی امری است نکوهیده و ناپسند و بلکه حرام که باید از تداوم آن جلوگیری شود.                                                  
توزیع  مقادیر معتنابهی مواد خوراکی و نوشیدنی و تنقلات در قالب نذورات آن هم در شرایط غیربهداشتی در میان مردم ، موجب حیف و میل این مواد در سطحی گسترده و تحمیل هزینه های کلان به اقتصاد کشور می شود که شایسته است پول این نذورات در صندوقی جمع آوری و به حساب مؤسسات خیریه واریز شود یا به اشخاص مستمندی که به این پول نیاز مبرم دارند پرداخت گردد.
ذبح قربانی پیش پای عزاداران در کف معابر و خیابان ها و در جلوی چشم مردم به ویژه اطفال و آلوده کردن معابر با خون حیوانات، امری است مشمئز کننده که بهتر است این عمل در محیط های بسته و با شرایط بهداشتی انجام گیرد و یا پول قربانی صرف امور خیریه شود.
صدمه زدن به اعضای بدن توسط برخی ازعزاداران با جسم سخت و گاهی زنجیرهای تیغ دار و جاری شدن خون از بدن، به بهانه  فداکاری و ابراز عشق و ارادت به ساحت اباعبداله الحسین (ع) امری است ناپسند و غیرمتعارف که باید حسینیان از ادامه  این عمل خودداری کنند؛  تا مبادا مورد سوء استفادۀ دشمنان دین قرار گیرد.
با افزایش هیئت ها و دستجات عزاداری در مراغه نوعی بی نظمی و آشفتگی درآیین های عزاداری به چشم می خورد که به هیچ وجه در خور شأن این آیین ها نیست . اندک بودن شمار سربازان برخی از دستجات عزاداری که گاهی به سختی از انگشتان دو دست تجاوز می کند ودر مجموع تعداد طبل ها و سنج ها و کتل ها و علم ها و بلندگوهای این دستجات از سربازان آن ها بیشتر است!  نشانه  تک روی و فقدان وحدت و انسجام در بین عزاداران بوده و می طلبد که این دستجات درهم ادغام و درکنارهم به عزاداری بپردازند. لازم به ذکر است که در بیشتر شهرها،  یک مکان وسیع و در عین حال بلامانع،  برای عزاداری سالار شهیدان تعریف شده و کلیه هیئت ها و دستجات به طور دسته جمعی در آن مکان ها عزاداری می کنند و بدین ترتیب از هرگونه بی نظمی و تفرقه  حسینیان و ایجاد مزاحمت برای شهروندان جلوگیری می شود...
و ده ها رفتار و حرکت ناموزون و نامتعارف دیگری که گاهی درجریان برگزاری آیین های عزاداری سالار شهیدان ازبرخی افراد سرمی زند که بازگویی همه  آن ها ازحوصله  این مقال خارج است.
با این امید که حسینیان و ارداتمندان سالار شهیدان (ع)  با درک عمیق فلسفۀ قیام اباعبداله الحسین (ع)  از اعمالی که ارزش ها و فضیلت های حادثه  تاریخی کربلا  را کم رنگ جلوه می دهند پرهیز کرده و ازنهادینه شدن این اعمال در آیین های عزاداری جلوگیری کنند. التماس دعا.


هزار وعده خوبان یکی وفا نکند!


 چندی پیش طی یادداشتی در یکی از روزنامه های محلی از مسئولان و متولیان امور خواستم که در صحبت‌های خود در مناسبت های مختلف به جای عبارت "خواهد شد " از از واژه "شد" استفاده کنند؛  یعنی تا تصمیمی قطعی نشده، طرحی به تصویب نرسیده و اعتباری جذب نشده است و عده آن را به مردم  ندهند.
 در سال های اخیر، ده‌ها قول و وعده و وعید، در انواع زمینه ها توسط مسئولان به مردم داده شده که اکثریت قریب به اتفاق آنها تاکنون منتج به نتیجه قطعی نشده است!
 با مراجعه به آرشیو روزنامه ها اعم از:  روزنامه‌های محلی، استانی و سراسری در سال های پیش و پیشین، به موارد متعددی از این قبیل وعده ها بر می‌خوریم که جز چند مورد ناچیز بقیه آنها با وجود گذشت چندین سال، هنوز به مرحله اجرا و عمل در نیامده اند و مردم همچنان در انتظار تحقق آنها روزشماری می‌کنند!
 برخی از مسئولان با سوار شدن بر موج وعده ها و استفاده ابزاری از آنها برای نیل به اهداف سیاسی، اداری و انتخاباتی خود، در مقاطع و مناسبت‌های مختلف؛  به ویژه انتخابات، با دادن وعده‌های توخالی احساسات مردم را به بازی می گیرند و موجب سردرگمی و بلاتکلیفی آنان در طول زمان می شوند!
 این گروه از مسئولان در توجیه عدم تحقق وعده های خود به هزار و یک بهانه و دستاویز از جمله:  نبود بودجه و امکانات و بروز برخی موانع و مشکلات در سر راه نیل به اهداف از پیش تعیین شده متوسل می‌شوند و اظهار امیدواری می‌کنند که با رفع این مشکلات به وعده‌های خود عمل خواهند کرد!
 از مهم‌ترین وعده‌هایی که برخی از مسئولان و نمایندگان در طول سال ها و دوره های یپیش و پیشین به مردم داده اند؛  می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- ایجاد کارخانه ثمین خودرو.
2-  ایجاد شعبه ای از کارخانه ایران خودرو.
3-  ایجاب کارخانه ساخت هواپیماهای سبک و راه اندازی مرکز آموزش خلبانی.
4- ایجاد شهرک نانو تکنولوژی (اتو مکانیک).
5- احداث کارخانه سیمان.
6- ایجاد مجتمع پتروشیمی.
7- ایجاد کارخانه حوله بافی.
8-  احداث کارخانه پی وی سی.
9- ساماندهی و راه اندازی کارخانه کاغذ سازی.
10= ایجاد نیروگاه برق ۱۰۰۰ مگاواتی.
11-  احداث استادیوم ورزشی ۲۰ هزار نفری.
12- ایجاد دهکده نمونه گردشگری.
13- احداث باغ آپارتمان ۳۶ طبقه.
14- اتمام طرح  بلوار ۱۲۰ متری جام جم و تاسیسات طرفین آن.
15- احداث جاده مراغه ملکان.
16- احداث جاده مراغه کندوان ( اسکو).
17- باز سازی رصد خانه و محوطه سازی برای آن و نصب پلانتاریوم ها در رصد خانه.
18- ساماندهی منطقه گردشگری غار هامپوئیل.
19- تملک املاک اطراف موزه ایلخانی و توسعه و آزاد سازی آن .
20- ساماندهی پیرامون برج های دوقلو و آزادسازی آنها.
21- اجرای طرح تله کابین.
22- اتمام طرح آزاد راه مراغه هشترود.
23- توسعه فرودگاه سهند برای پرواز هواپیماهای پهن پیکر.
24- راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی.
25- توسعه بیمارستان سینا از ۱۰۰ تختخوابی به ۱۵۶ نحتخوابی و اتمام آن حداکثر تا دو سال آینده که هنوز فاز دوم آن به اتمام نرسیده است.
26- احداث بیمارستان خصوص و اتمام آن حد اکثر تا سه سال.
27- اتمام طرح نیمه تمام بیمارستان ارتش.
28- سرمایه گذاری در طرح های اشتغال زا به ویژه صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی.
29- رفع مشکلات واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی و توسعه آن.
30- ایجاد دومین شهرک صنعتی  مراغه.
31- ایجاد پژوهشکده فسیلی و ساماندهی منطقه فسیلی مراغه.
32- ساماندهی و محوطه سازی برای معبد مهر.
33- احداث بیمارستان ۳۵۰ تختخوابی.
34- ارتقاء سطح مدیریتی مراغه به مرکزیت استان آذربایجان جنوبی.
35- ایجاد اشتغال برای جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها.
36- اصلاح ساختار نظام اداری.
و ده ها طرح و پروژه ریز و درشت دیگر که نام بردن از همه آنها از حوصله این مقال خارج است.
 اکثریت قریب به اتفاق این وعده ها با وجود تکرار و تأکید، توسط مسئولان و استفاده ابزاری از آنها به منظور نیل به اهداف سیاسی، اداری و انتخاباتی خود هرگز محقق نشده و با گذشت زمان به بوته فراموشی سپرده شده‌اند!
 تداوم این روند بی تردید موجب ایجاد دیوار بی اعتمادی در بین مردم و مسئولان شده و صداقت و تعهد آنان را زیر سؤال خواهد برد؛  لذا شایسته است هر یک از مسئولان با درک این حقیقت که مردم از وعده ها و شعارهای توخالی خسته شده اند؛ از این پس در صحبت های خود از دادن این قبیل وعده ها بپرهیزند و به جای عبارت: "خواهد شد" از واژه  "شد" استفاده کنند.

گفت و گو ی اختصاصی با دکتر ناظم عزیزی در باره چگونگی سیر مراحل ساماندهی آگهی های دیواری


اشاره:
متعاقب انتشار یادداشتی با عنوان: " تشکر و قدردانی از اقدام خداپسندانه فرماندار مراغه در امر ساماندهی آگهی های دیواری " با این قلم، در  مطبوعات محلی و فضای مجازی،  اطلاع پیدا کردیم که این حرکت از حدود یک سال پیش به ابتکار و کوشش  آقای دکتر عزیزی عضو محترم و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مراغه کلید خورده و در یک پروسه طولانی و مراحل سخت و نفس گیر، بالاخره به نتیجه قطعی و ثمربخش منجر شده است.
به منظور بازکاوی و بازنمایی تلاش های قابل تحسین این عضو فعال و پویای شورای شهر و گام هایی که تا کنون در این راستا برداشته است؛  با ایشان گفت‌ و گویی انجام داده‌ایم که چکیده آن به شرح زیر از نظر شما می گذرد:

 آقای دکتر!  مطلع شدیم که پس از سال‌ها انتظار، برای یک اقدام بنیادین از سوی مسئولان ذی ربط،  در زمینه ساماندهی آگهی های دیواری، بالاخره جنابعالی آستین غیرت بالا زدید و با عزمی جزم، آغازگر حرکتی مثبت و سازنده در این راستا شدید.  با عنایت به اینکه پس از تحمل زحمات طاقت فرسا و پیگیری های مجدانه توانستید مراحل مختلف این حرکت خداپسندانه را با موفقیت پشت سر بگذارید و از این طریق به یکی از آرزوها و خواسته های دیرینه شهروندان مراغه‌ای  جامه عمل بپوشانید؛ برای اولین پرسش، بفرمایید: اکنون چه احساسی دارید؟
 دکترعزیزی در پاسخ به این پرسش گفت: " با تشکر از اینکه فرصت این گفت‌ وگو را برای حقیر فراهم کردید؛ باید عرض کنم که بنده هم مانند احاد مردم شریف مراغه از وضعیت موصوف به شدت رنج می بردم و آرزو داشتم که روزی بتوانیم شاهد ساماندهی آگهی های دیواری و پایان گرفتن خرابی‌ها و خسارت‌هایی باشیم  که از رهگذر تداوم این وضعیت به شهرمان وارد می‌ شد؛ لذا از اینکه بالاخره توانستیم با جلب همکاری اعضای محترم شورای شهر و شهرداری و مساعدت های مسئولان محترم شهری در این راستا گام بردارم احساس خوشحالی می کنم."
 ایشان در پاسخ به این پرسش که:  تلاش های شما در این راستا از چه تاریخی شروع شده و در این مدت، چه مراحلی را پشت سر گذاشته اید؟  گفت: " تقریباً از اولین هفته های شروع فعالیتمان در شورای شهر، این موضوع  را در جلسات مطرح و پی گیری می کردم؛  لذا با کمک و همکاری اعضای محترم  شورا با تشکیل جلساتی با حضور همه متولیان فرهنگی و سمن ها و متعاقب آن با کلیه چاپخانه داران، اتحادیه‌ها و اتاق اصناف مراغه،  ضمن تاکید بر ضرورت ساماندهی آگهی های دیواری به ویژه:  آگهی های ترحیم و تسلیت، از آنان درخواست کردیم که در این زمینه با شورای شهر و سایر مسئولان همکاری کنند و برای جبران کاهش احتمالی درآمد این قشر که ممکن بود در اثر کاهش آگهی ها متوجه آنان شود؛ پکیجی را به آنان پیشنهاد کردیم."
وی در پاسخ این پرسش که:  پکیج پیشنهادی شما شامل چه مواردی بود؟ گفت: " این  پکیج شامل تمرکز چاپ اوراق و مدارک مربوط به ادارات مراغه، به جای تبریز در چاپخانه های مراغه و همچنین، استفاده از کاغذ تهذیب تک برگی جهت چاپ اسامی  اظهار همدردی کنندگان بود "
عضو و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مراغه در پاسخ به این پرسش که:  آیا چاپخانه داران، این پیشنهاد را پذیرفتند؟  گفت: " بله و به همین علت با همکاری رئیس محترم اداره حج و اوقاف مراغه  جلسه ای با حضور اعضای هیئت امنای مساجد تشکیل دادیم و از آنان خواهش کردیم که از این پس مانع نصب هرگونه آگهی و بنر تسلیت و ترحیم در داخل و خارج مساجد شوند تا از این طریق انگیزه سفارش چاپ این قبیل آگهی ها توسط مردم  از بین برود. "
عزیزی اضافه کرد: " متعاقب این اقدامات از رئیس محترم اداره تبلیغات اسلامی خواهش کردیم که از مداحان بخواهند که  در مراسم و مجالس مختلف، به ویژه مجالس ترحیم،  ضمن اشاره به تبعات زیانبار چاپ و نصب آگهی‌های ترحیم و تسلیت به صورت انفرادی،  مردم را تشویق کنند که از این پس با تجمیع این آگهی ها در یک نسخه آگهی، از حیف و میل کاغذ و تخریب فضاهای شهری جلوگیری کنند. "
 وی در ادامه گفت: " بعد از آن، با امام‌ جمعه محترم  شهرمان صحبت کردیم و از آنجا که این موضوع جزو دغدغه‌های ایشان هم بود؛ لذا در زمینه پشتیبانی از ادامه این اقدامات قول مساعد دادند و در خطبه های نماز جمعه نیز به موضوع پرداخت کردند.  وی اضافه کرد:  "پیرو این اقدامات، با آقای امام زاده مدیرعامل محترم  موسسه گلشن زهرا، دو جلسه متوالی تشکیل دادیم و از ایشان خواهش کردیم که با نصب تابلوهایی در نقاط مختلف گلشن زهرا، درباره ضرورت خودداری مردم از چاپ آگهی های انفرادی  اطلاع رسانی کنند که ایشان این پیشنهاد را پذیرفتند."
دکترعزیزی در ادامه این گفت‌ و گو افزود: " از آقای فرماندار خواهش کردیم که فرصتی را فراهم کنند تا در شورای اداری با رؤسای  ادارات، در این زمینه صحبت کنیم  و از آنان  بخواهیم که این حرکت را از خودشان شروع کنند. بالاخره در آخرین جلسه شورای اداری سال ۹۷ این فرصت فراهم شد و توانستیم حدود ۱۵ دقیقه  در این باره صحبت کنیم.  وی افزود:  " در ضمن از آقای فرماندار خواهش کردیم:  طی نا مه‌ای به ادارات دستور فرمایند تا بعد از این هیچ اداره‌ای از طریق اداره متبوع و یا از طرف پرسنل آن اداره، آگهی ترحیم و بنر تسلیت  چاپ نکند که  بالاخره این دستور کتبا به ادارات ابلاغ شد. "که جا دارد از فرماندارمحترم و با فرهنگ مراغه قدردانی کنیم.
عزیزی افزود: " بعد از آن، با طرح این مسئله در شورای شهر، پیشنهاد کردیم که موضوع در قالب منشور شهروندی در سطح شهر منتشر شود و به دنبال این اقدامات مسئله را در جلسه شورای فرهنگ عمومی شهر که  ریاست آنرا در غیاب امام جمعه مراغه،  فرماندار به عهده داشت مطرح کردیم  و در آن که اعضای محترم شورای فرهنگ عمومی شهرستان مراغه  و ریاست محترم اتاق اصناف حضور داشتند، رسماً به صورت مصوبه درآمد و طی آن مقرر شد که:  شهرداری محترم با نصب بنرهایی در چند نقطه شهر این مصوبه را به اطلاع عموم برساند تا جنبه رسمی و قانونی پیدا کند. وی افزود:  " این مصوبه همچنین در قالب دستورالعملی به کلیه چاپخانه‌ داران ابلاغ شد."
عزیزی درپاسخ به این پرسش که: این  مصوبه شامل چه مواردی است؟  گفت: " براساس مندرجات این مصوبه اولا:  از این پس، چاپ و نصب آگهی های تبلیغاتی و اطلاع رسانی فقط با مجوز کتبی ازشهرداری محترم ، اتاق اصناف و اتحادیه های صنفی امکان پذیر خواهد بود؛ دوما: چاپخانه داران موظف به تجمیع آکهی های انفرادی اعم از:  تشییع، ترحیم و شب هفت در گذشتگان،  فقط در یک نسخه  و درج اسامی کلیه اظهار همدردی کنندگان در ذیل آن شده اند. در این مصوبه همچنین به این مسئله تاکید شده است که: هرگونه سرپیچی و تخلف ازمفاد مصوبه مستوجب مجازات هایی تا مرحله پلمپ محل کار در حق متخلفین  خواهد بود.
 درادامه این گفتگو، ایشان به این پرسش که:  تکلیف نصابانی که ممکن است در اثر اجرای این مصوبه از کار بیکار شوند؛ چیست؟  پاسخ داد: " پیشنهاد کرده ایم در این صورت این عده توسط پیمانکاران خدماتی شهرداری به کار گمارده شوند. "
عزیزی در پاسخ به این پرسش که:  این مصوبه از چه تاریخی لازم الاجراست: " گفت:  " مصوبه از اول شهریور ماه به مورد اجرا گذاشته شده است."
در پایان این گفت و گو ضمن تشکر و قدر دانی از دکتر عزیزی عضو و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مراغه از بابت زحماتی که در فرایند اقدامات مورد بحث متحمل شده اند؛ از ایشان خواستم: اگر صحبتی با همشهریان، همکاران و مسئولان، دارند به طور خلاصه بیان کنند؟
 وی در پاسخ گفت:  " از مردم فهیم و با فرهنگ مراغه، فرماندار فرهنگ دوست،  شهردار شهر فرهنگی و تاریخی، اعضای محترم شورای اسلامی شهر مراغه،  اعضای محترم شورای فرهنگ عمومی شهرستان مراغه، ریاست و اعضای محترم اتاق اصناف و تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد و متولیان فرهنگی شهرستان که با حمایت از این مصوبه موجب شدند که بدعت  ایجاد شده در این زمینه  حذف و فرهنگ نشاط و شادمانی  و صرفه جویی که از افتخارات آیین مقدس  اسلام هست، در جامعه ما نهادینه شود؛  تشکر و قدر دانی می کنم.  همچنین از حضرت عالی نهایت قدردانی را دارم.
گفت و گوگر: عباسعلی خسروداد

تشکر و قدر دانی از اقدام خداپسندانه فرماندار مراغه در امر ساماندهی آگهی های دیواری


 چاپ و نصب انبوه آگهی های کاغذی اعم از:  آگهی‌های تبلیغاتی، ترحیم و تسلیت، به در و دیوار شهرمان، به رغم فریادهای مکرر و مداوم دلسوزان و علاقه‌مندان به شهر تاریخی مراغه در اعتراض به تداوم این روند، از سال ها پیش تاکنون، همچنان ادامه داشت و هیچیک از مسئولان به این اعتراضات به اصطلاح، تره خورد نمی‌کرد!
 طی سال های گذشته در همین زمینه چندین یادداشت، با این قلم در مطبوعات محلی به چاپ رسیده و با اشاره به تبعات زیانبار تداوم وضعیت موصوف، به ضرورت مقابله با آن، تاکید شده است؛  لیکن تا کنون نه تنها از سوی مسئولان ذی ربط،  در این رابطه گامی مثبت و موثر برداشته نشده؛  بلکه روز به روز بر دامنه آن افزوده شده است!
 آقای شکری معاون محترم استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه  تنها مسئولی است که با درک اهمیت موضوع، و در راستای پاسخکویی به خواسته های به حق شهروندان،  در این زمینه گام برداشت و با صدور دستور قاطع،  به نهادهای ذی ربط، آنها را ملزم و موظف به جلوگیری از تداوم این روند نابجا کرد.
 در این دستور،  ضمن تاکید بر ضرورت ساماندهی نصب آگهی های تبلیغاتی، ترحیم و تسلیت،  مسئولان نهادهای ذی ربط از جمله:  شهرداری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، اتاق اصناف و دادگستری موظف شده اند:  "با یک برنامه ریزی دقیق، جلوی اسراف در مصرف کاغذ و تخریب فضای های عمومی را بگیرند."
  شکری همچنین "ضمن تأکید برضرورت ایجاد محدودیت در چاپ آگهی های کاغذی به ویژه آگهی های ترحیم، تسلیت و اظهار همدردی،  چاپخانه‌ها را ملزم کرده است که به منظور صرفه جویی در مصرف کاغذ و جلوگیری از تخریب فضاهای عمومی از این پس، آگهی های انفرادی را  در یک نسخه تجمیع  و اسامی اظهار همدردی کنندگان را در ذیل آن درج  کنند."
این دستور شامل ممنوعیت نصب بنرهای تسلیت و اظهار همدردی در مساجد نیز بوده و در آن، متولیان مساجد به جلوگیری از ادامه این روند ملزم  شده اند.
 با تشکر و قدردانی ویژه از تلاش های مجدانه فرماندار دردآشنا و پاسخگوی مراغه در این رابطه و  اینکه ایشان بالاخره پس از سال ها و دوره های متوالی در این زمینه پیشگام شدند؛ از مسئولان ذی ربط  انتظار می‌رود که در پیگیری و اجرای این دستور خداپسندانه اهتمام وزند و با اقدامات موثر خود، از تداوم  چاپ و نصب انبوه آگهی های دیواری به در و دیوار باغشهر مراغه  به طور جدی جلوگیری به عمل آورند.
 عباسعلی خسروداد