نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نکات قابل تامل در انتخابات پیش رو " قسمت دهم "


ادامه از قسمت نهم
یادآوری:
در قسمت نهم،  ضمن باز خوانی مفاد اصل هشتاد و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی، مبنی بر این که: " هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر کند"  به این نکته تأکید کردیم که:  نمایندگان مجلس،  باید از مسائل داخلی و خارجی کشور شناخت کافی داشته باشند؛  تا بتوانند در جلسات مجلس، در باره آنها اظهار نظر کرده و تصمیمات لازم را اتخاذ کنند.  همچنین به این نکته اشاره کردیم که:  اگر نامزدها در دوره‌های گذشته نماینده بوده‌اند، باید بازدهی کاری آنان را در طول دوره یا دوره‌های نمایندگی ملاک انتخاب خود قرار دهیم.  در ضمن اگر نامزدها در قالب فهرست ها معرفی می شوند،  پیشینه سیاسی و کارنامه ارائه دهندگان این فهرست ها را مورد بازنگری قرار داده و در صورت احراز صلاحیت، به آنان رای بدهیم...

این قسمت را نیز با اشاره به چند نکته قابل تأمل دیگر درباره موضوع مورد بحث پی می گیریم:

بارها به این نکته تاکید شده است که انتخابات،  سرنوشت ساز است و مردم باید با آگاهی و هوشیاری کامل به پای صندوق های رأی بروند و با انتخاب نمایندگان شایسته و اصلح، سرنوشت خود را برای یک دوره چهار ساله رقم بزنند.  برخی از مردم،  واژه اصلح را از دیدگاه خود و مبتنی بر منافع فردی و گروهی  تعبیر و تفسیر می کنند و نامزدهایی را شایسته نمایندگی خود می‌دانند که با اهداف مادی و سیاسی شان همسو بوده و بتوانند از آنان در موارد مختلف حمایت و پشتیبانی کرده و به آمال و آرزوهای شان جامه عمل بپوشانند. این عده با نامزدهای مورد نظر خود، وارد معامله می‌شوند و با گرفتن نوعی تضمین جهت تامین خواسته های اغلب نامشروع شان برای تحقق موفقیت آنان از جان و دل مایه می گذارند و برخی  به عنوان اسپانسر مالی در خدمت شان قرار می گیرند تا بخشی از هزینه های انتخاباتی آنان را تقبل  کنند.

عده دیگری نیز که از تجربه و تخصص لازم برای سازماندهی ستاد های انتخاباتی و یارگیری و جذب نیروهای حرفه ای فعال در انتخابات برخوردارند،  در مقابل دریافت مبالغی اغلب قابل توجه از نامزدها، با عناوین مختلف از جمله:  رئیس ستاد انتخاباتی،  مسئول تبلیغات،  متصدی تدارکات و حتی تخریب چی و شایعه پراکن،  به استخدام نامزد ها در می آیند و برای موفقیت آنان در انتخابات کمر همت می بندند!

دلالان و کارچاق کن های انتخاباتی هم در پروسه انتخابات بیکار نمی نشینند و برای جمع‌آوری آرای مردم به نفع نامزدهای مورد نظر خود،  وارد عمل می شوند.  وظیفه اصلی این دلالان، پیچ دادن معامله بین نامزدها و سایر عوامل مزدور،  و تعیین ما بازاء برای فعالیت های آنان در پروسه انتخابات و بستن قراردادهای لازم در این زمینه با طرفین معامله است. آنان همچنین در خرید و فروش رأی ید طولایی دارند و با فریب دادن برخی از افراد نا آگاه رأی آنان را به به نفع نامزد های وابسته، به پشیزی خریداری می کنند!

نامزدها افزون بر اقدامات و ترتیبات فوق الاشاره،  برای جلب نظر مسئولان،  شخصیت ها،  امنا و معتمدین شهر،  رؤسای انجمن های مردم نهاد،  هیئت های عزاداری، اعضای شورای ده،  دهداران و ریش سفیدان روستاها،  از آنان،  به دفعات، دیدن کرده و قرار و مدارهای لازم  را یرای همکاری  و جلب آراء مردم،  منعقد می کنند.

نامزدها در ادامه این تحرکات،  برای دیدار از کسبه و تجار بازار،  برنامه ریزی می کنند و  به همراه تیم انتخاباتی خود،  در نوبت های متوالی به محل کار آنان سرک می کشند و ضمن اظهار ارادت و تواضع،  و دادن وعده ایجاد رونق در کسب و کار و شکوفایی اقتصاد بازار؛  می کوشند رأی و نظر آنان را به خود جلب کنند.

بسیار دیده شده است که آنان،  ضمن بازدید از کسبه و بازاریان، عکس و پوستر خودرا به مغازه داران، تحویل می دهند و از آنان خواهش می کنند که آنها را به ویترین مغازه  و در معرض دید عموم،  نصب کنند!

و تحرکات اغلب، بی رویه دیگری از سوی نامزدها و عوامل مزدورشان، که در قسمت های آتی از نظر خوانندگان این سطور خواهد گذشت

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.