نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نشست صمیمی جمعی از دلسوزان و علاقمندان شهر تاریخی مراغه با شهردار

توضیح : این یادداشت درشماره ی 1629-هفدهم  خرداد ماه  روزنامه ی رصد 1388 به چاپ رسیده است .


شماری از دلسوزان و علاقمندان شهر تاریخی مراغه، در یک نشست صمیمی با شهردار این شهر: درباره ی برخی مشکلات و نارسایی ها در سطوح مختلف شهر، گفت و گو و تبادل نظر کردند . در این نشست ابتدا یکی از حضار به نمایندگی از سوی اعضای جلسه: به شهردار خسته نباشید گفت و از تلاش های بی دریغ و در خورتحسین ایشان در اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی، مبلمان شهری زیبا سازی و ساما ندهی مناطق مختلف ، تشکر و قدردانی نمود. آن گاه هر یک از شرکت کنندگان در جلسه، با طرح برخی مشکلات و نیازها (به شرح زیر ) به ضرورت رعایت اولویت ها در برنامه های شهرداری تأکید ورزیدند.

طرح مشکلات و نیازها به ترتیب اولویت :

  1. دلسوزان و علاقمندان شهر تاریخی مراغه، از پروژه ی احداث ترمینال برون شهری بعنوان یک نیاز اساسی و اولویت دار یاد کردند و خواهان شروع فوری عملیات اجرائی این پروژه شدند.

  2. از پروژه ی احداث مجتمع 3 طبقه تجاری در حریم قانونی برج های کبود و مدور ، بعنوان میراث خواری و تجاوز آشکار به میراث های عمومی یاد کردند و به ضرورت توقف این ساخت و سازها در فاز های بعدی و ایحاد فضای باز در اطراف این دو اثر تاریخی تأکید ورزیدند.

  3. از پروژه ی نیمه تمام جام جم، به عنوان یک معضل و یک لاشه ی متعفن و مشمنز کننده در قلب شهر یاد کردند و خواهان توضیح صریح مسئولان درباره ی چگونگی و چرایی اطاله ی این پروژه و دلایل این تأخیر و تعیین تکلیف نهایی آن شدند.

  4. به ضرورت ادامه و اتمام پروژه ی دهکده ی توریستی به عنوان یک نیاز اساسی برای جلب توریست تأکید کردند و خواهان توضیح مسئولان درباره ی دلایل توقف آن شدند.

  5. از احداث پارکینگ های عمومی (ترجیحاً طبقاتی ) و سرویس های بهداشتی در سطوح مختلف شهر ، بعنوان یک ضرورت نام بردند.

  6. خواهان ساماندهی دروازه های ورودی شهر ، پاکسازی مسیر عبور مسافران، از زباله ها و نخاله ها شدند.

  7. دلسوزان و علاقمندان شهر تاریخی مرغه همچنین، با ابزار تأسف و نارضایتی از وضعیت نابسامان تاکسیرانی مراغه و مدیریت فوق العاده ضعیف آن ، خواهان اصلاح ساختار اداری این سازمان و رفع فوری این معضل شدند.

  8. شرکت کنندگان در نشست ، از عدم رعایت اصول و معیارهای شهرسازی در ساخت سازها ، به ویژه در حوزه ی بلند مرتبه سازی و تخلفات و نا هم آهنگی های ملموس در این حوزه، ابزار تأسف نمودند و خواهان توجه بیشتر به این امر شدند .

  9. حضار جلسه از شهردار خواستند نسبت به احداث پل میدان عبدالقادر اقدام کنند.

  10. این عده خواهان اصلاح اساسی در ساختار اداری شهرداری و جلوگیری از رابطه بازی و اعمال تبعیض و رعایت دستورالعمل تکریم ارباب رجوع توسط کارکنان و بکارگیری پرسنل متخصص متعهد و درستکار در این مجموعه شدند.

  11. از بازگشائی مسیر انتهای خیابان دارایی تا گلشن زهرا بعنوان یک ضرورت یاد کردند.

  12. ساماندهی آگهی های دیواری و جلوگیری از چاپ نسخه های متعدد برای آگهی های ترحیم را خواستار شدند.

  13. ضرورت شروع پروژه ی تفرجگاه ، در سواحل صوفی چای ،‌ از پل هاشم آباد تا سد علویان را که وعده ی آن توسط شهردار محترم به مردم داده شده است، یادآوری نمودند .

  14. اعضای جلسه خواهان ایجاد سازمان های زیبا سازی و ترافیک در شهرداری شدند.

  15. خواهان نصب مانیتورهای دیجیتالی تبلیغاتی در نقاط مرکزی شهر جهت آاموزش فرهنگ شهروندی به شهروندان شدند.

و ده ها مورد دیگر از جمله ضرورت نصب ظروف زباله در معابر ، خیابان ها و مکان های عمومی، ترمیم جداول کمربندی ها، آغاز سامان دهی میدان دروازه ، تملک اراضی و آغاز عملیات اجرائی کنار گذر مراغه، اصلاح موزائیک فرش پیاده روها و مرمت جداول ، جلوگیری از تخلیه زباله در جوی آب حواشی خیابان ها ، ترمیم ناهمواری های موجود در سطح معابر و خیابان ها ، اسفالت سطوح باقیمانده از حفاری ها در جای جای شهر ، لزوم ملبس شدن رانندگان اتوبوس ها و تاکسی ها به یونیفورم مخصوص، نصب چراغ راهنما در تقاطع های حساس و حادثه خیز ، احداث ترمینال های درون شهری ، ملزم نمودن مالکان ساختمان ها به نماسازی ، ساماندهی و اصلاح دکه ها بوپژه درخیابان های اصلی شهر ، تشدید مقابله با سد معبر کنندگان، ساماندهی پیاده روها و خیابان های شهرک ولیعصر و نظافت آن ها ، ایجاد پارک کودک با اصول فنی و بهداشتی جهت مصونیت کودکان از انواع خطرات، اتمام پل روگذر میدان جهاد، اتمام پروژه شهربازی سرپوشیده در محل سازمان تاکسیرانی سابق و ... از خواسته های دلسوزان و علاقمندان شهر تاریخی مراغه از شهردار این شهر بود.

سخنان مهندس ابراهیمی، شهردار مراغه در این جلسه:

شهردار پرتلاش مراغه، با حوصله و سعه ی صدر تمام به صحبت ها و خواسته های اعضای این نشست گوش فرا داد و با ابراز خوشحالی از اینکه جمعی از دلسوزان و علاقمندان شهر تاریخی مراغه، با حضور در این جلسه، مسایل و مشکلات عمومی را بطور صریح و بی ریا مطرح و خواهان رفع این مشکلات هستند، گفت: مواردی که شما اعلام کردید حتی از یک موردش غافل نیستم. و از بدو شروع ،به کارم در شهرداری همواره کوشیده ام، آن ها را در برنامه های خود مد نظر قرار داده و در حد امکانات به یکایک آن ها جامه ی عمل بپوشانم.

شهردار مراغه ادامه داد: شما که از اقشار اگاه جامعه هستید ، قطعاً اطلاع دارید که شهرداری ها از نظر بودجه خود اتکا هستند و ناچارند بودجه ی خودرا اعم از عمرانی و جاری از محل در آمدها تأمین کنند. که بخش اعظم این درآمدها از عوارض ساخت و سازها و سایر عوارض از جمله نوسازی تأ مین می شود.

مهندس ابراهیمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : لازمست به اطلاع شما برسانم که رکود در ساخت و سازها در ماه های اخیر و محقق نشدن وصولی ها ، در آمد شهرداری را به میزان قابل توجهی کاهش داده؛اما  با این وجود سعی ما و شورای شهر این ا ست که با اتخاذ تدابیری از ایجاد وقفه در طرح ها و پروژه ها جلوگیری شود. لذا شما که با شهروندان در ارتباط هستید به آن ها بگویید: بمنظور جلوگیری از رکود در کارها . بدهی های خود را به شهرداری بموقع پرداخت کنند.

شهردار مراغه ادامه داد: بنده این مسئولیت را با علم به مشکلاتش و صرفاً با انگیزه ی خدمت به همشهریانم پذیرفته ام.

ابراهیمی افزود: یکی از مهمترین اقدامات من که موجب تحول اساسی در امر ساخت و ساز ها شد ، اصلاح روش های قبلی در این حوزه بود که به هیچ وجه با معیارهای شهرسازی مطابقت نداشت.

وی گفت: قبلاً در صدور مجوز برای ساختمان ها به عرض معبر توجهی نمی شد و مبنای آن تنها متراژ ساختمان بود که این امر تغییر یافت و اکنون دیگر مانند سابق در کوچه های تنگ مجوز بلند مرتبه سازی صادر نمی شود. علاوه بر این قبلاً برای ساختمان های بلند مرتبه باید از تبریز مجوز می گرفتیم ؛ اما اکنون ،حتی برای ساختمان های 20 طبقه نیز رأساً پروانه صادر می کنیم.

شهردار مراغه هم چنین گفت: یکی از عمده ترین مشکلات شهرداری اینست که در استخدام پرسنل به مدرک تحصیلی و تخصص توجهی نشده و علت این امر هم حاکم بودن رابطه به جای ضابطه در گذشته بوده است.

شهردار مراغه در پایان با مثبت ارزیابی کردن این گونه جلسات گفت: استمرار این نشست ها موجب می شود بسیاری از ابهامات برای طرفین برطرف شود و کارها بر وفق خواسته ی شهروندان پیش برود . شما خواسته های خودتان را مطرح کردید؛ اما برای رفع نارسائی ها و تحقق این خواسته ها پیشنها ندادید ، چون وقت این جلسه محدود است، پیشنهادات و نقطه نظرات خود را با در نظر گرفتن امکانات شهرداری کتباً تسلیم کنجامید .نید، تا مورد بررسی و استفاده قرار گیرد، لازم به ذکر است که این نشست حدود سه ساعت و نیم بطول انجامید.