نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

چگونه احساس مسئولیت اجتماعی را درجامعه گسترش دهیم؟


مسئولیت اجتماعی فردی شامل شرکت هر فرد در اجتماعی که در آن زندگی می‌کند است. می توان گفت نسبت علاقه‌مندی هر شخص به اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد و شرکت فعال برای حل برخی از مشکلات محلی است.


چکیده مصاحبه پژوهشی:

ـ مسئولیت اجتماعی نسبت علاقه‌مندی هر شخص به اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد و شرکت فعال برای حل برخی از مشکلات محلی است.

ـ مسئولیت اجتماعی فردی را می‌توان با کارهای خیریه برای حل مشکلات و مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی و محیطی تعریف کرد.

ـ مسئولیت اجتماعی فردی اساس مسئولیت اجتماعی گروهی است زیرا یک اجتماع از افراد مختلف تشکیل شده است.

ـ نشان مسئولیت اجتماعی، یک امتیاز محسوب می شود.

ـ مسئولیت اجتماعی کمک می کند کیفیت زندگی مردم و کارکنان افزایش یابد.

ـ کمک های بلاعوض مردم به یکدیگر در زمان مصایب و مشکلات از مسئولیت اجتماعی نشأت می گیرد.

ـ اول همسایه بعد خانه و خانواده از آموزه های دینی اسلام در حوزه مسئولیت اجتماعی است.

ـ وقف و زکات بخشی از مسئولیت پذیری اجتماعی نیز؛ از فروع دین اسلام است.


پژوهش خبری صدا و سیما: از نظر اجتماعی مسئول بودن یعنی آدم ها و سازمان‌ها ‌باید با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کنند. تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی، به افراد، سازمان‌ها و دولت کمک می‌کند که تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند.

مسئولیت اجتماعی فردی شامل شرکت هر فرد در اجتماعی که در آن زندگی می‌کند است. می توان گفت نسبت علاقه‌مندی هر شخص به اتفاقاتی که در جامعه می‌افتد و شرکت فعال برای حل برخی از مشکلات محلی است. هر جامعه ای زندگی خود را دارد که این نیز دائم در حال تغییر است و هر کدام از ما می‌توانیم به طرق مختلف در این تغییر شرکت کنیم، مثلاً با شرکت درکارهای عام المنفعه و نیز سروسامان دادن به محله ای که در آن زندگی می‌کنیم و یا با شرکت در برگزاری مراسم‌ها؛ مسئولیت اجتماعی فردی را می‌توان با کارهای خیریه برای حل مشکلات و مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی و محیطی تعریف کرد. بخشش و کار خیر راه‌های مختلفی دارد. به عنوان مثال در شرکت ها فراهم کردن آرامش و آسایش کارمندان و یا در حوزه فردی بخشیدن کالا یا پرداخت وجه نقد برای کمک به طبقات نیازمند. پژوهش خبری در گفتگو با دکتر سید حسن موسوی چلک  رئیس انجمن مددکاری اجتماعی به واکاوی این موضوع پرداخته است.


پژوهش خبری: چگونه از مسئولیت اجتماعی فردی به مسئولیت اجتماعی گروهی برسیم؟

دکتر سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی: مسئولیت اجتماعی فردی درمقایسه با مسئولیت اجتماعی گروهی مفهومی جدید؛ اما قدمتی طولانی دارد. گفته معروفی است که می گوید با دیگران طوری رفتار کنید که دوست دارید با شما رفتار شود. مسئولیت اجتماعی فردی با ایجاد یک موضع فعال نسبت به تاثیرگذاری مثبت بر دیگران و محیط بیرون از دایره خود گسترش می‌یابد. مسئولیت اجتماعی فردی اساس مسئولیت اجتماعی گروهی است زیرا یک اجتماع از افرادی تشکیل شده است و در نتیجه فرهنگ مسئولیت اجتماعی را مشخص می‌کند. این رابطه آمیخته بین مسئولیت اجتماعی گروهی و مسئولیت اجتماعی فردی است. افراد از نظر اجتماعی مسئولیت‌پذیرتر شده و درواکنش به این اجتماع ها باید برای برآوردن نیازهای افراد مسئولیت‌پذیری اجتماعی بیشتری پیدا کنند.


پژوهش خبری: مسئولیت اجتماعی شرکت ها و بنگاه ها چگونه است؟

دکتر سیدحسن موسوی چلک: یکی از موضوعاتی که امروزه در دنیا در حوزه های مختلف از جمله حوزه اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد، موضوع مسئولیت اجتماعی شرکت ها، بنگاه ها و افراد است و تعهدی است که شرکت ها و بنگاه ها در کنار درآمد و سودشان در عرصه های دیگر از جمله محیط زیست، آموزش و مسایل اجتماعی، پیشگیری از آسیب های اجتماعی؛ برای حمایت از کارکنانشان و ارتقاء شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی خانواده های کارکنانشان انجام می دهند. در دنیا موضوع مسئولیت اجتماعی یک موضوع کاملا شناخته شده است و بدون التزام‌ منشور دارد. به عنوان مثال آموزشکده هایی که در قبال پول آموزش می‌دهند؛ همین‌ها برای مناطق آسیب دیده و یا دانش آموزان کم بضاعت، به رایگان محصول خودشان را (کتب درسی یا آموزشی) عرضه می‌کنند و یا کلا بچه های کم بضاعت درسخوان و باهوش را بورسیه آموزشی می‌کنند و یا مراکز توانبخشی یا سالمندی یا حتی نمازخانه تاسیس می کنند.


پژوهش خبری: آیا دولت برای ایجاد مسئولیت اجتماعی تمهیداتی هم بکاربرده است؟

 رئیس انجمن مددکاری اجتماعی: در حوزه مسئولیت اجتماعی ماده 172 قانون مالیات‌های مستقیم داریم در این ماده پیش بینی شده است که اگر مؤدیان مالیاتی در حوزه های ورزشی- آموزشی و نیز مراکز اجتماعی، توانبخشی فعالیت کنند و مراکزی در این حوزه ها بسازند و حمایت هایی در این خصوص داشته باشند، بخشی از درآمد مؤدیان مالیاتی که مشمول این نوع فعالیت‌ها م


A-kh-d, [19.08.20 23:30]

ی شود از مالیات معاف می شود. مسئولیت اجتماعی با کمک به طبقه آسیب پذیر جامعه باعث می شود عوارض توسعه که در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و .... رخ می دهد کاهش یابد و این طبقه عوارض توسعه را کمتر احساس کند.

چند سال قبل که شعار انجمن مددکاران "مسئولیت اجتماعی" بود. بهزیستی دبیرخانه ای دایر کرد در آنجا رئیس جمهور نشانی به عنوان "مسئولیت اجتماعی" به برخی از اشخاص و بنگاه ها اعطا کرد، که یکی از آنها موسسه محک بود و یا کسانی که در حوزه آموزش کار کرده بودند و وقت صرف کرده بودند مورد تقدیر رئیس جمهور قرار گرفتند.

در بعضی از کشورها این نشان برند می شود مثلا رستوارنی که این نشان را دارد و بخشی از درآمدش را به فعالیت های عام المنفعه اختصاص می دهد، به کسانی که در آنجا غذا می خورند اطمینان می دهد و آنها به او اعتماد می کنند چون نشان مسئولیت اجتماعی، یک امتیاز محسوب می شود. البته در ایران این موضوع هنوز جا نیفتاده است، برخی خودشان موسسه خیریه تاسیس می کنند که این خود قدمی رو به جلو است.



پژوهش خبری: چگونه مسئولیت اجتماعی را در مسائل تربیتی جا بیندازیم؟

دکتر سیدحسن موسوی چلک: بخشی از آن الگوی عملی بودن است. مثلا همین بنواز که گذشتگان ما انجام می‌دادند همین مسئولیت اجتماعی است؛ در اقوام مختلف این کار را داشتیم. کمک های بلاعوض انجام می شد؛ من باید بدانم که ممکن است یک روز برای من اتفاق بیفتد. مرگ همیشه برای همسایه نیست. من باید یاد بگیرم اگر به دلیل زدن کارخانه آلودگی هوا ایجاد کردم اما در قبالش بخشی از این صدمه محیط زیست را جبران کنم، جبران مافات کنیم. البته باید روی مسئله پیشگیری کار کرد. در جامعه ای که مسئولیت اجتماعی چه فردی و چه گروهی (بنگاه ها) تقویت شود، این جامعه جامعه ای هوشمند است. در جامعه هوشمند می توانیم با اطمینان خاطر بیشتری قدم برداریم. مسئولیت اجتماعی می‌تواند برای ما تکیه گاه باشد. مسئولیت اجتماعی در جامعه ای که قوی باشد قدرتمندی بیشتری برای اعمال مدیریت در حوزه های مختلف خواهد داشت و چه خوب است که ما هم این موضوع را در جامعه مان تقویت کنیم مثلا مسئولیت اجتماعی در راستای فقرزدایی باشد.


پژوهش خبری: چگونه می توان مسئولیت اجتماعی را در سازمان ها و نهادهای جامعه گسترش کرد؟

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی: مسئولیت اجتماعی شرکت ها، مؤسسات، بنگاه ها و سازمان های اقتصادی، ... خیلی در ایران جا نیفتاده یک موضوع مغفول مانده است. اعتقادم بر این است که اگر مسئولیت اجتماعی بنگاه ها و شرکت ها و حتی مسئولیت های فردی ما در قبال سایر افراد تقویت شود شاید ما نیاز به بهزیستی و کمیته امداد نداشته باشیم.

حتی در عرصه های محیط زیست ما می‌توانیم از ظرفیت مسئولیت اجتماعی برای ارتقاء شاخص‌های محیط زیست استفاده کنیم اگر مدیر شرکتی، در مورد کارکنانش احساس مسئولیت کند و در خصوص رفاه و آسایش آنها و خانواده هایشان تمهیداتی فراهم کند، این کار بدین معنی است که او حواسش به اطرافیانش است و سود بنگاه را یکطرفه نمی بیند و نیز اگر فردی توجه به همسایه اش دارد او بخوبی مسئولیت اجتماعی را درک کرده است. همین که ما حواسمان به دیگران است، پشتوانه و اعتمادی ایجاد خواهد کرد که ما راحت تر زندگی کنیم. در مازندران رسمی است به نام بنواز، این کلمه از نوازش کردن مشتق می شود اگر در مازندران شخصی دچار مشکل شود و متحمل خسارت مالی در کشاورزی یا دامداری و یا بیماری؛ مردم نانوشته به او کمک می کنند. خوب مسئولیت اجتماعی همین است. یعنی قرار نیست جار بزنیم کار انجام بدهیم. این موضوع کمک می کند که مردم با اعتماد به نفس بیشتری فعالیت کنند و زندگی کنند. این یک ظرفیت است؛ اگر به دلایلی دچار مشکل شدیم یک پشتوانه به نام مردم و دیگران در کنار ما زندگی می‌کنند. مردم نسبت به یکدیگر بی تفاوت نیستند.


پژوهش خبری: آیا مسئولیت اجتماعی در آموزه های دینی هم آمده است؟

دکتر سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی: اسلام می گوید اول همسایه بعد خودت و خانواده ات. چهل همسایه را باید بشناسیم ما در اسلام تکافل اجتماعی را داریم. حاکم شرع باید تکافل اجتماعی را در بعد اجتماعی انجام دهد و در بعد فردی هم تک تک افراد جامعه به عنوان یک فرد در برابر دیگر افراد مسئولند، و به عنوان شهروند در قبال مردمی که با آنها کار می کنیم، زندگی می کنیم.

در اواخر قرن بیستم در امریکا موضوع مسئولیت اجتماعی جدی تر گرفته شد و منشور هم برای این موضوع نوشتند. ولی ما در دینمان موضوع مسئولیت اجتماعی را داریم. همین وقف و زکات بخشی از مسئولیت پذیری اجتماعی است. و نیز صندوق های قرض الحسنه. درست است اینها منابع شرعی هستند ولی بالاخره در همین حوزه اند.

در بخش خدمات اجتماعی در اسلام مهمترین منابع ما خمس و زکات است که از ابتدا داشتیم و به مسئولیت پذیری کمک می کند که به فکر دیگران باشیم.


پژوهش خبری: چگونه می توانیم در مسایل فرهنگی جا


A-kh-d, [19.08.20 23:30]

معه احساس مسئولیت کنیم؟

دکتر سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی: بخشی به آموزش ما برمی‌گردد. آموزشی که در دوران کودکی به فرد داده می شود. برجسته کردن مولفه های اخلاقی در جامعه خیلی تاثیرگذار است. در این حوزه می توان کارهای فرهنگی آموزشی که در این بخش انجام می شود، اطلاع رسانی کرد. ساخت فیلم هایی که بتواند (مستقیم یا غیر مستقیم) این موضوع را برجسته کند. سیاستگزاری هایی که انجام می شود و معرفی این سیاست ها در راستای تقویت مسئولیت اجتماعی حقوقی و شهروندی که بتواند مورد توجه قرار بگیرد. در مدارس و منابر و در تشکل های غیردولتی، خود شرکتها بنگاه‌ها اینها همه می توانند مروج موضوع مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از مولفه‌های اخلاقی باشند منتها لازم است کمی دوراندیشانه تر نسبت به جامعه مان ایفای مسئولیت کنیم و این بخشی از تعهد اخلاقی است نباید همه چیز را به چشم تجارت مطلق ببینیم. حتی برای تجارت مطلق هم ما نیاز به کسی داریم که محصول و خدمات ما را خریداری کند؛ مسئولیت اجتماعی می تواند این بستر را بهتر و بیشتر فراهم کند هم برای شرکت ها و هم برای ما افراد که وظیفه مان را انجام می دهیم؛ این حس خوبی است و خود ما هم رضایت خاطر خواهیم داشت. ضمن اینکه شاید بعدا برای من هم اتفاق بیافتد و من هم دچار مشکل شوم. این ظرفیت می تواند برای من هم باشد و به کمکم بیاید.


 سخن آخر

خانواده و مدرسه خیلی نقش دارد. محیط های اجتماعی، گروه های مرجع همه نقش دارند. همین حادثه زلزله کرمانشاه براساس اعتمادی که مردم به گروه های مرجع داشتند آنها هم کارهایی را شروع کردند و فارغ از نقدهایی که به آنها وارد شد؛ ولی آنها وظیفه شان را انجام دادند. گاهی مواقع ما مستقیم کاری را انجام می دهیم گاهی با واسطه و یا خود واسطه می شویم که خدمت یا مسئولیتی را به دیگران که مرتبط هستند منتقل کنیم. مهم این است که این دغدغه مشترک را داشته باشیم. و این مهم تر از هر چیزی است؛ همه زندگی ما پول نیست. دیگران را هم باید ببینیم و اگر لازم باشد دیگران هم ما را ببینند.

نکته آخر برای اینکه مسئولیت اجتماعی مان را انجام بدهیم، خیلی منتظر قانون و بخشنامه و دولت نباشیم. اولین گامی که می توانیم برداریم باید ببینیم چه کاری حتی کوچک، حتی با یک ساعت وقت گذاشتن برای آموزش یک نفر. خودمان ببینیم با چه کارهایی می توانیم مسئولیت اجتماعی را در جامعه به عنوان یک شهروند نهایی کنیم


A-kh-d, [19.08.20 23:32]

شی:(سبک زندگی)

اخلاق اجتماعی و چگونگی ظهور و افول آن در جامعه (1)

از آنجا که در جامعه کنونی زندگی بدون در نظر گرفتن اجتماع و مناسبات اجتماعی قابل تصور نیست؛ لذا انسان عصر حاضر، بدون ارتباط با دیگران قادر به برآوردن نیازهایش نیست؛ انسان برای برقراری ارتباطی معقول و با در نظر منافع طرفین، نیازمند داشتن اخلاق است.


اخلاق اجتماعی و چگونگی ظهور و افول آن  در جامعه (1)چکیده مصاحبه پژوهشی:


ـ تکامل انسان هدف والای آفرینش خداست.


ـ پیامبر خدا می فرماید: «إنما بعثت لأتمم مکارم الأخلاق/ جز این نیست که من مبعوث شده ام تا پایه های اخلاق را تکمیل کنم».


ـ اخلاق اکسیر نجات بخش جامعه است.


ـ اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی از جامعه رخت برببندد باید اخلاق را در جامعه ترویج بدهیم.


ـ اخلاق بزرگترین سرمایه سیاست مداران است جامعه بدون اخلاق راه به جایی نخواهد برد.


ـ بداخلاقی ­ها نتیجه دور شدن از اخلاق اجتماعی ­است.


ـ اگر بناست از آسیب­ های اجتماعی رهایی یابیم باید اخلاق اسلامی را ترویج  کنیم.


ـ مهم‌ترین چالش اجتماعی کشور در سال‌های اخیر، تزلزل بنیاد خانواده به‌ویژه در سطوح شهری است.


ـ جامعه امروز با تمام وجود، خواهان بازگشت اخلاق و ارزش‌های انسانی است.


ـ زمان آن رسیده که معنویات را به زندگی روزمره تک‌تک افراد و در نهایت کل جامعه بازگردانیم.


پژوهش خبری صدا وسیما: اخلاق فردى ارزش‌هاى اخلاقى مربوط به حیات فردى انسان‌هاست که آدمى را فارغ از رابطه با غیر در نظر می‌گیرد؛ مانند فضیلت‌هاى صبر، حکمت، توکل، اخلاص و عزّت نفس، و رذیلت‌هاى پُرخورى، شتاب‌زدگى و سَبُک‌مغزى. مراد از اخلاق اجتماعى؛ ارزش‌ها و ضدارزش‌هاى حاکم بر رابطه فرد با سایر انسان‌هاست؛ مانند معاشرت نیکو، عدل، احسان، حسد و تکبر.[1]


پیامبر خدا می فرماید: «إنما بعثت لأتمم مکارم الأخلاق/ جز این نیست که من مبعوث شده ام تا پایه های اخلاق را تکمیل کنم». بنابراین والاترین و بالاترین هدف در بعثت پیامبران ترویج اخلاق خوب بوده است و پیامبر اسلام که خاتم ­الانبیاء هستند برای تکمیل این اخلاق برانگیخته شده­اند و کمی و کاستی­ های آن را تکمیل و ناگفته ­های دیگر انبیا علیهم السلام را بیان نماید و این بدان معنی است که تکامل انسان هدف والای آفرینش خداست. پیامبر خدا با اخلاقِ برترِ خویش، به بالاترین درجه از درجه های تکامل انسانی رسید تا جایی که خداوند ایشان را چنین توصیف نمود: «وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ/ تو دارای خوی سترگ (یعنی صفات پسندیده و افعال حمیده) هستی.»[2]


سال 1397و مصادف با 13 رجب (تولد حضرت علی(ع))؛ انجمن مددکاران اجتماعی ایران؛ شعار سال مددکاران را با عنوان«مددکاری اجتماعی و اخلاق اجتماعی» نامگذاری کرد. به همین مناسبت درباره اخلاق اجتماعی با جناب آقای دکتر چلک رئیس انجمن مددکاری ایران گفتگو و با طرح سوالاتی موضوع اخلاق را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دادیم:


به چه دلیل می­گویند اخلاق در جامعه افول کرده

و چرا در جامعه امروزی بداخلاقی رایج شده­است؟

 وضعیت فعلی اخلاق در جامعه چگونه است؟

بین آسیب های اجتماعی و اخلاق چه رابطه ای وجود دارد؟

چگونه می‌توان اخلاق را به جامعه بازگرداند؟

پژوهش خبری :به چه دلیل می­گویند اخلاق در جامعه افول کرده ­است؟ 


دکتر سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران:  امروز اخلاق، گمشده جامعه ایران است و در واقع ضروری‌ترین نیاز جامعه امروز اخلاق و اخلاق مداری است. اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی از جامعه رخت بربندد باید اخلاق را در جامعه رواج بدهیم اخلاق بزرگترین سرمایه سیاست مداران است جامعه بدون اخلاق راه به جایی نخواهد برد. در حال حاضر همسایه نسبت به همسایه بی‌تفاوت است، دلیل آن افول اخلاق در جامعه است. صداقت، ‌شفافیت و پرهیز از انگ‌زنی باید جزء دغدغه‌های جامعه باشد، در این صورت اخلاق و امنیت و اعتماد در جامعه به وجود می‌آید. چرا در عرصه سیاسی تخریب رواج یافته و در عرصه اقتصادی تقلب و فساد رشد کرده است به دلیل افول اخلاق است. ما باید اخلاق را در جامعه رواج بدهیم چرا که اخلاق اکسیر نجات بخش جامعه است. مصادیق رعایت اخلاق در جامعه صداقت و راستگویی، وفای به عهد توجه به فقرا و زیردستان است.


پژوهش خبری :  چرا در جامعه امروزی بداخلاقی رایج شده ­است؟


دکتر سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران: در جامعه ­ای که بداخلاقی شیوع یافته، به منزله ارجحیت یافتن مصالح شخصی بر منافع اجتماعی است. فردی که پایبند به مکارم اخلاقی باشد و اصل غیبت نکردن، سوءظن و عیب جویی دیگران را در خلق و خوی خود نهادینه کرده؛ به طور قطع در روابط اجتماعی خود نیز منافع اجتماع را هم مد نظر می­گیرد و اگر افراد جامعه اینگونه باشند؛ اخلاق اجتماعی در این جامعه نهادینه شده ­است و یقینا جامعه ­ای همچون مدینه فاضله خواهیم داشت. اهمیت حفظ مکارم اخلاقی آنچنان دارای ارزش و جایگاه مهم تر


A-kh-d, [19.08.20 23:32]

بیتی و رفتاری است که به تکرار در قرآن، به صورت برجسته آمده است.


اخلاق از ما می‌خواهد تا حقیقت را گرچه بر ضد خودمان باشد بگوییم، حق کشی نکنیم، دروغ نگوییم، پایبند عدالت باشیم. حال آنکه در جامعه امروز ما از پاره‌ای اصول اخلاقی دور شده ­ایم و در زندگی روزمره­مان اخلاق‌ستیزی می­کنیم و  فضایل اخلاقی را زیر پا می­ نهیم. خیانت، ترورشخصیت و تقلب باب شده ­است و هرگونه کاری حتی منافی اخلاق و شرف و عدالت برای رسیدن به هدف خود انجام می­دهیم. تمام این بداخلاقی­ها در پی دور شدن از اخلاق اجتماعی همان اخلاقی که پیامبر بخاطر آن برانگیخته شد، اتفاق افتاده­است. به طور کلی عامل اصلی مناقشه دوری از اخلاق است.


پژوهش خبری : وضعیت فعلی اخلاق در جامعه چگونه است؟(نگاهی به نتایج یک نظر سنجی)


دکتر سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران: (طبق یک نظرسنجی رسمی درباره وضعیت اخلاق اجتماعی کشور) این روزها، جملاتی می شنویم که نشان از نوعی بحران در اساسی­ترین ویژگی شخصیتی انسانها یعنی رفتار و اخلاق او، حکایت دارد. جملاتی که ناشی از نظرات مردم، درباره مسایل جامعه و پیمایش ملی در کشور است. جملاتی مانند اینکه «۵۵ درصد مردم ایران معتقدند سیاستمداران دروغ می‌گویند»، «مرجعی برای رسیدگی امور نمی توان دید»، «همه چیز ظاهری شده و دورویی و تملق جایگزین یکسری صفات ارزشمند دیگر شده است»، «اختلاس­ های کلان عادی شده»، «بی مسئولیتی نوعی سیاست شده»، «عدم مدارای اجتماعی زرنگی تلقی میشه» و … از این نظرسنجی نتیجه می­گیریم بی اعتمادی در زندگی اجتماعی مردم حاکم است. و ضعف اخلاق در حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، آموزش، خانواده و مذهب نتیجه کاهش اعتماد اجتماعی در بین مردم جامعه است. اگر اخلاق اجتماعی در همه حوزه های زندگی انسان حضور داشته باشد، موجب احساس رضایتمندی و خود شکوفایی اخلاقی در جامعه می ­شود و در صورت بروز مسایل و مشکلات در جامعه، به آسانی قابل حل خواهد بود و اگر اخلاق اجتماعی حاکم بر روابط انسانی نباشد، خطرناکترین رویداد انسانی، انحطاط اخلاقی و شکسته شدن مرزهای اخلاقی در جامعه اتفاق می افتد که در این صورت هیچ چیز سلامت نخواهد ماند و انسانیت انسان فرو می­ ریزد و فاجعه در حوزه­ های مختلف جامعه چندین برابر می­ شود مانند (افزایش آمار خشونت، نزاع و درگیری، روابط فرا­زناشویی، فساد اخلاقی، طلاق و … بنابراین والاترین ملاک در هر جامعه ­ای، متخلق بودن افراد به اخلاق انسانی و اجتماعی است.


پژوهش خبری : بین آسیب های اجتماعی و اخلاق چه رابطه ای وجود دارد؟


دکتر سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران : اگر بناست از آسیب­ های اجتماعی رهایی یابیم باید اخلاق اسلامی را ترویج دهیم. بدون اخلاق اسلامی جامعه راه به جایی نخواهد برد. به طور کلی، هر رفتاری که از آدمی سر می­ زند، متأثر از مجموعه­ ای از عوامل است که به طور معمول در طول زندگی سر راه وی قرار دارد و رفتار او را تحت تاثیر قرار می­دهد. اولین جایی که انسان می­تواند اخلاق اجتماعی را بیاموزد خانواده است؛ مهم‌ترین چالش اجتماعی کشور در سال‌های اخیر، تزلزل بنیاد خانواده به‌ویژه در سطوح شهری است. خانواده تنها یک نهاد اجتماعی صرف نیست، بلکه کانون اصلی رشد و تعالی انسان‌هاست و می‌تواند زمینه‌ساز تکامل بشر باشد. در حال حاضر نظام سنتی خانواده تغییر یافته و درصد طلاق‌های عینی و عاطفی افزایش و ازدواج‌های رسمی و دائم کاهش یافته است و همین امر باعث تنزل و تزلزل اخلاق اجتماعی می­شود و آسیب ­های اجتماعی گسترش می­ یابد. بنابراین می­توان قطع به یقین گفت خانواده محل کسب اخلاق اجتماعی است.


پژوهش خبری : چگونه می‌توان اخلاق را به جامعه بازگرداند؟


دکتر سید حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران : اگر نوع زندگی به همین روال پیش رود دیگر امید به زندگی مناسب و با اخلاق برای کسی باقی نمی‌ماند و روز به روز زندگی‌هایمان به سمت زوال و نابودی می­رود؛ باید به فکر بازگشت معنویات در جامعه باشیم. اگر کمی به اطرافمان نگاه کنیم، می‌بینیم دنیا پر از خشونت، نفرت، نژادپرستی، حرص، ناشکیبایی و بی‌حرمتی به یکدیگر شده است. جامعه امروز با تمام وجود، خواهان بازگشت اخلاق و ارزش‌های انسانی است. زمان آن رسیده که معنویات به زندگی روزمره تک‌تک افراد و در نهایت کل جامعه بازگردد. در حقیقت این کار باید به صورت بنیادی انجام گیرد و این کار را از تربیت کودکانمان آغاز کنیم و مباحثی درباره فواید داشتن یک جامعه با اخلاق میان همه افراد جامعه از قشرهای مختلف از همسایه و همکار گرفته تا اعضای خانواده و دوستان؛ پیش کشید.


برای اشاعه اخلاق اسلامی در جامعه؛ علاوه بر این که خود اخلاقی بودن را تمرین می‌کنیم و آن را نهادینه می­کنیم باید در این راه به دیگران نیز کمک کنیم و بدانیم و باور کنیم که هرگز مادیات باعث سعادت افراد نمی‌شود. اگرچه پول می‌تواند تا


A-kh-d, [19.08.20 23:32]

حدی رفاه و آسایش ظاهری فراهم آورد، اما به خودی خود نمی‌تواند ما را به خوشبختی برساند. پس بهتر است بیشتر به سمت معنویات قدم برداریم. شاید در ابتدا این کار ساده نباشد، اما با روش‌های زیر می ­توان راه را برای خود و دیگران هموار کرد: 


مهربانی کردن و تشویق به مهربانی؛  عشق و احترام به دیگران؛  شادمان شدن از موفقیت دیگران؛ کمک و یاری به نیازمندان و مشارکت در امور اجتماعی عام‌المنفعه.


 


سخن آخر


از آنجا که در جامعه کنونی زندگی بدون در نظر گرفتن اجتماع و مناسبات اجتماعی قابل تصور نیست؛ لذا انسان عصر حاضر، بدون ارتباط با دیگران قادر به برآوردن نیازهایش نیست؛ انسان برای برقراری ارتباطی معقول و با در نظر منافع طرفین، نیازمند داشتن اخلاق است. برای از بین بردن هنجارهای نامناسب در جامعه و پیاده کردن اخلاق اجتماعی نیازمند یک عزم همگانی هستیم

گفت و گوی اختصاصی خبرنگار روزنامه رصد با مهندس حسنی: مدیر مجتمع کاوه سودا


۱ - ظرفیت تولید کربنات سدیم و انواع شیشه در مجتمع کاوه سودا سالانه به طور میانگین به چه میزان بالغ می شود و از این محصولات، چه مقدار صادر می شود و چه میزان به مصرف داخلی می رسد؟

۲- میانگین ارز حاصل از صادرات محصولات این مجتمع سالانه چه مبلغی است؟ و در سال ۹۸ از این رهگذر چه میزان ارز وارد کشور شده است؟

۳- ارزش افزوده حاصل از فروش محصولات مجتمع، اعم از کربنات سدیم و شیشه به طور میانگین در سال چه مبلغی را بالغ می شود و این مبلغ در سال ۹۸ چه میزان بوده است؟

۴- مالیات بر درآمد مجتمع کاوه سودا سالانه به طور میانگین چه مبلغی است و این مالیات از چه تاریخی به اداره امور مالیاتی مراغه پرداخت می‌شود؟

۵- چرا تا به کنون، در باره ایجاد صنایع پایین دستی مانند: بلورسازی کاشی، سرامیک و مواد شوینده توسط مجتمع، اقدام نشده است و برنامه شما درآینده در این زمینه چیست؟

۶- قرار بود کاربری کارخانه کاغذ سازی به مجتمع بلورسازی تغییر داده شود؛ چرا تاکنون این تغییر انجام نگرفته و در حال حاضر سیاست کارخانه در قبال این کارخانه چیست؟

۷- نقش مجتمع کاوه سودا در تأمین مواد اولیه سایر کارخانه های گروه کاوه سودا در سراسر کشور چیست؟

۸- چند نفر در این مجتمع به طور مستقیم و چند نفر به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند؟

۹- شایع شده است که مجتمع کاوه سودا کارگران بیمار را اخراج و کارگران ارشد را از میان افراد غیر بومی استخدام می کند؛ پاسخ شما در این باره چیست؟

۱۰- مجتمع کاوه سودا از بدو تأسیس تا کنون غیر از ایجاد فرصت‌های شغلی برای شماری از شهروندان مراغه ای از سایر جهات، برای توسعه مراغه چه گام‌هایی را برداشته است؟

۱۱-لطفا به چند مورد از امور خیریه که این مجتمع، در مراغه و شهرهای همجوار انجام داده است اشاره فرمایید؟

۱۲- شنیده می شود درصدد و حتی در حال احداث تاسیساتی برای اداره امور مالیاتی مراغه هستید این تأسیسات از چه نوعی هستند؟

۱۳- گفته می شود: مبالغی که مقرر است از بابت آلایندگی های زیست محیطی به شهرداری مراغه پرداخت شود مدتی است پرداخت نشده است؛ اگر پاسخ مثبت است علت چیست؟

۱۴ شایع شده است: مجتمع کاوه سودا به یکی از خبرنگاران، یک دستگاه آپارتمان به عنوان حق السکوت برای خودداری از پیگیری آلودگی مجتمع، اعطا کرده است، آیا این شایعه را تکذیب می کنید؟

۱۵- مجتمع کاوه سودا در قالب امور خیریه به کمیته امداد، انجمن حمایت از خانواده های زندانیان و  ورزش قهرمانی مراغه و سایر موارد چه کمک هایی را انجام داده است؟

۱۶- آلودگی زیست محیطی کاوه سودا با ذکر مصداق هایی مدتهاست موضوع بحث محافل علمی و رسانه ای شده است و اغلب، از آن به عنوان فاجعه زیست‌محیطی یاد می‌شود. برخی از مطبوعات هم، تیم های تحقیقاتی را به پنهان کاری متهم می‌کنند و معتقدند: برخلاف نظر اعضای این تیم ها این مجتمع هنوز مشکل آلودگی زیست محیطی را به طور کامل حل نکرده است؛ پاسخ شما در این خصوص چیست؟

۱۷- به چند مورد از مشکلات و چالش‌های پیش روی مجتمع، اشاره کنید

۱۸ و سخن آخر؟

گفت و گوی اختصاصی خبرنگار روزنامه رصد با آقای مهندس خیری فام، مدیر شهرک صنعتی مراغه


اشاره:

نقش موثر صنعت در تحقق رونق اقتصادی و توسعه پایدار جوامع، بر کسی پوشیده نیست. صنعت توانسته است در جایگاه موتور اقتصادی کشورهای صنعتی در رشد و پیشرفت این کشورها نقش اساسی ایفا کند.

کشو رهای صنعتی با تولید و صادرات انبوه کالاهای صنعتی به بازارهای بین المللی توانسته‌اند از ارزش افزوده این کالاها در ایجاد فرصت‌های شغلی و تامین معیشت و رفاه مردم سود ببرند. با توجه به رشد روزافزون بخش صنعت در سطح جهان، ضرورت حمایت از توسعه این بخش در کشورمان بیش از پیش احساس می‌شود. متأسفانه به رغم وجود پتانسیل ها و ظرفیت های فراوان، برای توسعه صنعت و تولید در کشور، به این بخش اهمیت چندانی داده نشده و به همین علت، بیشتر واحدهای صنعتی و تولیدی با مشکلات اساسی دست به گریبانند.

صنایع مراغه نیز از این قاعده مستثنا نبوده و از انواع مشکلات و نارسایی ها در این عرصه به شدت رنج می برند.


 خبرنگار روزنامه رصد در یک گفتگوی اختصاصی با آقای مهندس خیری فام، مدیر عامل شهرک صنعتی مراغه، ضمن طرح پرسش هایی در باره فعالیت ها و اقدامات انجام شده در راستای توسعه شهرک صنعتی مراغه، به کم و کیف و دلایل این مشکلات پرداخته است که چکیده آن ذیلا از نظر خوانندگان محترم می گذرد:


- آقای مهندس! با تشکر از جنابعالی که فرصت این گفتگو را برای بنده فراهم کردید؛ لطفاً برای اولین پرسش، درباره: وسعت شهرک صنعتی مراغه و اینکه چه میزان  از زمینهای موجود در این شهرک صنعتی و چه مقدار راکد است توضیح دهید؟

وسعت کل شهرک صنعتی مراغه 113 هکتار است که 78 هکتار از آن به اراضی صنعتی اختصاص دارد و بقیه راکد است.


- چرا این زمین ها پس از گذشت چندین سال از واگذاری آنها همچنان راکدند؟!

 خوشبختانه طی دوسال اخیر بیش از 5 هکتار از اراضی راکد رافسخ کردیم  و امسال نیز باعنایت به اقدامات صورت گرفته دو هکتار دیگر از اراضی راکد فسخ و آماده واگذاری به سرمایه گذاران جدید خواهد شد. 


- مجموعا چند واحد صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی مراغه مستقرند؟ از این تعداد چند واحد فعال و در حال بهره‌برداری و چند واحد راکد است؟

 مجموعا 55 واحد در حال بهره برداری  درشهرک صنعتی مستقرند که از این تعداد 45 واحد، فعال و 10 واحدغیر فعال هستند.


- علت غیر فعال بودن این 10 واحد چیست؟

 مشکلات بانکی ، عدم وجود بازار فروش ، نبود سرمایه درگردش.اختلاف شرکا و ...


- برنامه مدیریت شهرک صنعتی مراغه برای رفع مشکلات مورد اشاره و حمایت از صنایع چیست و تاکنون چه اقداماتی در این زمینه از سوی شما و سایر مسئولان انجام گرفته و خروجی این اقدامات چه بوده است؟

 خوشبختانه در سال 98 و 99 هفت  واحد غیرفعال با معرفی سرمایه گذار جدید و یا اخذ سرمایه درگردش یا تغییر خط تولیدو یا راه اندازی خط تولید قبلی مجددا فعال شده اند و انشاالله طی چندماه آینده 4 واحد صنعتی راکد دیگر مجددا راه اندازی خواهند شد.


- اخیراً از قول شما: خبر ایجاد ۸ طرح صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی مراغه منتشر شده است لطفاً ضمن معرفی این طرح ها بفرمایید: میزان سرمایه گذاری در آنها چه مبلغی است و مجموعاً برای چند نفر در این واحدها فرصت شغلی ایجاد شده است؟

 بله این واحدها در بخشهای صنایع عذایی ، الکترونیکی. نساجی .بهداشتی ، فلزی .شیمیایی و طرح توسعه سه واحد صنعتی فعال در شهرک باسرمایه گذاری بیش از2700 میلیارد ریال راه اندازی شده و در این واحد ها برای600 نفر فرصت شغلی ایجاد شده است. 

- برنامه شما برای جذب سرمایه گذار در شهرک صنعتی مراغه چیست؟ و تاکنون در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اید و خروجی این اقدامات چه بوده است؟

 درسال 98 و ادامه سال 99  مقدار  3.5 هکتار از اراضی شهرک به سرمایه گذاران جدید واگذار شده که این سرمایه گذاران درحال احداث واحدهای خود هستند و انشاالله شماری از آنها که در پرسش قبلی به آن اشاره شد: در سال 99 به بهره برداری خواهندرسید همچنین  6 واحد راکد توسط سرمایه گذاران جدید جذب و اندازی شده اند. 


-لطفا از چند نمونه از واحدهای برتر صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک صنعتی مراعه نام ببرید؟

 در شهرک واحدهای تولیدی بزرگی همچون شرکت روعن موتور توانساز . لوازم خانگی پرسین .شرکت تکدانه مطهر، صنایع غدایی آذرتحفه . صنایع غدایی ارن،  واحدهای نساجی زرین نخ، فن اوران، سایین صنعت، تجهیزات پزشکی سامان، احیاء واحدهای بزرگ خوراک دام وطیور، بزرگترین واحدبوجاری گندم و جو درمنطقه، تولید و بسته بندی عسل، تولید قند ونبات،  تولید عرقیات، تولید انواع جعبه های پلاستیکی، واحدهای تولیدی ریختگری چدن و سرب،  واحدهای بازیافت پلاستیک،  واحد های سورت و بسته بندی خشکبار و لواشک، تولید قطعات بتنی، تولیدموادشوینده و... فعال هستند.


- چند واحد صنعتی در این شهرک، قرارداد احداث کارخانه یا کارگاه امضا کرده‌اند و این قراردادها در حال حاضر در چه مرحله ای هستند؟

 برای 105 واحد صنعتی جواز احداث صاده زمین صنعتی واگذار شده است که از این تعداد 55 واحد به بهره برداری رسیده و 35 قطعه دیگر در مراحل نصب ماشین آلات، نصب سوله، دیوارکشی بوده و بقیه زمین خالی میباشد


- نقش شرکت شهرکهای صنعتی استان در ایجاد زیرساختها در توسعه شهرک صنعتی مراغه و رفع مشکلات این شهرک چیست؟ و تاکنون چه کمک هایی از ناحیه این شرکت در این زمینه ها انجام گرفته است؟

 در سال 98 شهرکهای صنعتی جهت بالابردن کمیت و کیفیت اب شهرک اقدام به خرید یک حلقه چاه با دبی بالا وکیفیت خوب کرد. با اجرای خط انتقال 3.5 کیلومتری از چاه تا منبع آب شهرک و تجهیز چاه و احداث منبع هوایی با پیشرفت فیزیکی 95 درصد انشاالله طی چند ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.  ایستگاه اتش نشانی شهرک به اتمام رسیده است و تاپایان سال به خودروی اتشنشانی تجهیز خواهد شد.

شهرک صنعتی مراعه دارای یکی از پیشرفته ترین تصفیه خانه های فاصلات شهرکهای صنعتی است. خط انتقال گاز باظرفیت بیش از 100000 مترمکعب به شهرک و بخش صنعت توسط شرکت گاز درحال اجراست،همچنین باپیگیری های صورت گرفته، شرکت مخابرات استان، جهت افزایش کیفیت مکالمه تلفن همراه و اینترنت همراه، موافقت خود را جهت نصب سایت درشهرک، به شرکت ارتباطات سیار کشور اعلام کرده است


- چند درصد از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی مراغه به صنایع بزرگ و چند درصد به صنایع کوچک اختصاص دارند؟

کلیه واحدهای مستقر در شهرک، صنایع کوچک و متوسط هستند.


- اخیرا خبر بهره برداری قریب‌الوقوع از سه واحد تولیدی بزرگ در رسانه‌ها منتشر شد؛ در صورت امکان درباره مشخصات این طرح‌ها و اینکه در آنها برای چند نفر فرصت شغلی ایجاد شده است توضیح دهید؟

 این سه واحد عبارتند از: واحدتولیدی توسعه راهکارهای هوشمند امین تولید تبلت، موبایل و برد هوشمند، واحد تولیدی صنایع عذایی ارن و همچن واحد تولیدی  انواع ماسک نانو  باسرمایه گذاری بیش از 1300 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 260نفر


- لطفاً درباره پیشرفت فیزیکی ساختمان آتش نشانی شهرک توضیح دهید؟

 مراحل احداث ساختمان اتش نشانی به اتمام رسیده و انشااله تاپایان سال به خودروی اتش نشانی تجهیز خواهد شد. 


- گفته می‌شود قطعی مداوم. برق در شهرک، مشکلات و خسارت های  قابل توجهی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است؛ لطفاً در این زمینه توضیح دهید؟

باهماهنگی های صورت گرفته و رفع ایرادات توسط اداره برق مشکل فوق برطرف شده است.


- درباره ایجاد راه دسترسی به شهرک چه اقداماتی انجام گرفته و خروجی آن چیست؟

شرکت شهرکهای صنعتی اقدام به خرید اراصی صلع شمالی کاغد سازی و احداث راه دسترسی به شهرک از طرف روستای ورجوی کرده است .

 درضمن محل گذر ازاد راه از صلع جنوبی شهرک خواهد بود.

- درباره دفع پساب کارخانجات و جلوگیری از تخریب محیط زیست چه اقداماتی انجام گرفته و نتیجه این اقدامات چه بوده است؟

خوشبختانه شهرک صنعتی مراعه دارای تصفیه خانه فاصلاب بوده و از این نظر هیچگونه مشکلی ندارد.

- و سخن آخر؟ باعنایت به سرمایه گذاری های خوب صورت گرفته  اخیر و باتوجه به وجود زمین صنعتی آماده درشهرک صنعتی مراغه و واگذاری این زمینها به سرمایه گذاران،  به صورت اقساطی و تأمین کامل زیرساخت های قطعات صنعتی موجود در آن و نیز  حمایت همه جانبه مسئولان  محترم شهرستان در سال جهش تولید برای سرمایه گذاران محترم بهترین فرصت جهت سرمایه گذاری درشهرک صنعتی مراعه فراهم شده است.

سخنی با فرماندار جدید مراغه "قسمت چهارم و آخر"


 در قسمت های گذشته ضمن تأکید بر ضرورت توسعه بخش‌های کشاورزی و گردشگری به عنوان محورهای اصلی توسعه مراغه، تحرک بخشی به عملیات اجرایی آزادراه مراغه - هشترود و عملیاتی شدن طرح بزرگ منطقه ویژه اقتصادی مراغه را از انتظارات و خواسته های مهم شهروندان مراغه‌ای از آقای موسوی حسینی فرماندار جدید مراغه بر شمردیم...


 در قسمت آخر این یادداشت ها، توجه ایشان را به چند مورد دیگر از ضرورت ها در ارتباط با توسعه مراغه جلب می کنیم:

 یکی از مهمترین کارهای به جا مانده طی سالیان دراز: طرح بازسازی، ساماندهی و احیای رصدخانه مراغه است. این رصدخانه در حدود ۸۰۰ سال پیش در زمان حکمرانی ایلخانان و با همت و تلاش دانشمند ارزنده ایرانی: خواجه نصیرالدین طوسی احداث شد و بعدها در ساخت چندین رصدخانه مهم در سطح جهان از جمله رصدخانه: سمرقند، چین، هند، استانبول، دانمارک و... الگو قرار گرفت.

 رصد خانه مراغه در اندک مدت، پس از احداث، افزون بر تجهیز به انواع آلات ستاره شناسی  به کتابخانه‌ای با متجاوز از ۴۰۰ صد هزار جلد کتب علمی مجهز شد و با تبدیل به یک مرکز دانشگاهی هزاران دانشجو و دانشمند در رشته های ریاضی و ستاره شناسی از اقصا نقاط جهان، برای تحصیل و تدریس به آن روی آوردند. رصدخانه مراغه که اکنون تنها ویرانه ای از آن باقی است؛ نماد هویتِ نه تنها مراغیان بلکه ایرانیان است. این رصدخانه در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد و سازمان فرهنگی یونسکو، سال ۲۰۰۸ را سال رصدخانه مراغه نامگذاری کرد.

با وجود آماده بودن طرح و نقشه  مکانیکی برای بازسازی رصدخانه، در سایه بی مهری و بی توجهی مسئولان ذی ربط، هنوز گام مفید و موثری در این زمینه برداشته نشده است. در حالیکه رصدخانه مراغه رو به ویرانی بود، کار رصدخانه های ملی کاشان و کرمان شروع شد. گردشگرانی که با ایده بازدید از یک رصدخانه مجهز به آن مراجعه می کنند با ویرانه‌ای مواجه می‌شوند و با تاسف بسیار آنجا را ترک می کنند.

 اقدامات اولیه که برای ساماندهی این رصدخانه لازم است عبارتند از: تملک سایت نظامی جنب رصدخانه، محوطه سازی برای آن و ایجاد تاسیسات رفاهی و اقامتی برای استفاده گردشگران و بازدیدکنندگان و نصب پلانتاریوم ها که در سال ۱۳۸۴ با هزینه‌ای چند میلیاردی خریداری شده و به علت فقدان اراده لازم در مسئولان ذی ربط، برای نصب، سال هاست که در انبار های میراث فرهنگی خاک می‌خورند!

برای دوری از اطاله کلام با اشاره ای فهرست وار به چند مورد دیگر از ضرورت ها و مطالبات اهالی مراغه، دفتر این یادداشت ها را تا فرصت بعدی فرو می بندیم و آقای فرماندار را به عنایت ویژه به موارد مطروحه فرا می خوانیم. 

 شروع عملیات اجرایی بیمارستان 350 تختخوابی، رفع مشکلات واحدهای صنعتی و موانع تولید، رفع موانع ساماندهی پیرامون برج های دوقلو، تسریع در اتمام بیمارستان خصوصی 96 تختخوابی خواجه نصیر، پیگیری رفع موانع تولید و توسعه شهرک صنعتی مراغه، ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، پیگیری ایجاد پژوهشکده فسیلی و بالاخره نظارت دقیق و مستمر  در کار مدیران و الزام آنان به ارائه چشم انداز توسعه مراغه از جمله مطالبات مردم از جنابعالی است.

 دوازدهم مردادماه 99 عباسعلی خسروداد

بسم الله الرحمن الرحیم

 نون والقلم و ما یسطرون. با تبریک روز خبرنگار به همکاران عزیزم و تشکر از بانیان این نشست بدوا، حضار محترم را به شکیبایی در شنیدن این وجیزه فرا می خوانم و امیدوارم از صراحت لهجه ام در بیان برخی واقعیت‌ها دلزده نباشند.

 هر سال یک روز به بهانه روز خبرنگار در نشستی با حضور برخی از مسئولان، خبرنگاران، به اصطلاح دیده می شوند. در این نشست ابتدا میزبانان، به تعریف و تمجید خبرنگاران می پردازند و از آنان با عناوین پر رنگ و لعابی چون: چشم بینا، گوش شنوا و فریاد رسای مردم، وجدان بیدار جامعه، طلایه داران جبهه آگاهی بخشی، سفیران رکن چهارم دموکراسی،  پل های ارتباطی ما بین مردم و مسئولان و دهها عنوان دلخوش کنک دیگر یاد می کنند؛ آنگاه خبرنگاران در دل‌ها، مشکلات خود را بر می شمارند و بالاخره نشست با و عده های سر خرمن مسئولان و بر مصداق جمله: "نشستند و گفتند و برخاستند." به پایان می‌رسد؛ تا سالی دیگر و روزی دیگر!

 خبرنگاری که یک سال تمام، در بدترین شرایط ممکن، فعالیت می کند. اخبار جامعه را پوشش می دهد.گزارش می نویسد اطلاع‌رسانی می‌کند. عرق می ریزد؛ اما تنها یک روز دیده می شود و یک روز از او یاد می شود؛ آنهم به چه کیفیتی!

  خبرنگار پای درد دل دردمندان می‌نشیند؛ اما کسی نیست که درددل های او را بشنود. حقوق دیگران را پی می گیرد؛ اما کسی نیست که حقوقی برای وی قائل شود. پیگیر بیمه دیگران است؛ اما تکلیف بیمه خود، سال‌ها در پس وعده‌های مسئولان به فراموشی سپرده شده است. سختی معیشت مردم را فریاد می زند؛ اما احدالناسی در فکر معیشت او نیست. با چشمان تیزبین خود مشکلات جامعه را رصد می‌کند؛ اما کسی نیست که به مشکلات او گوشه چشمی نشان دهد. مطالبات مردم را به گوش مسئولان می رساند؛ اما کسی پاسخگوی مطالبات او نیست... آری، این است بخش کوچکی از قصه پر غصه حرفه سخت و زیان آورر و در عین حال بی مزد و مواجب‌ خبرنگاری؛ قصه ای که گویی هرگز تمامی ندارد!

 امید که مسئولان با تغییر نگاه خود به جامعه محروم خبرنگاری ، نشست با خبرنگاران  را چند بار در طول سال، اما پربارتر و مفید تر، تکرار کنند و با گوش سپردن به درد دل های آنان، برای حل مشکلاتشان چاره ای بیندیشند.