نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

چرا جلسات شورای شهر در پشت درهای بسته برگزار می شود؟!


طبق مندرجات ماده ۱۵ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی: جلسات شورا باید به طور علنی و با حضور مردم و خبرنگاران برگزار شود. برگزاری غیر علنی  جلسات، آن هم در شرایط ویژه و به تعداد محدود، مستلزم رای مثبت دو سوم اعضای حاضر در جلسه بوده و باید مراتب، قبل از تشکیل جلسه غیرعلنی به اطلاع مردم و خبرنگاران برسد.

از شورای ششم که با شعار شفافیت، تعامل و همدلی با مردم روی کار آمده‌ است، انتظار می رفت که در اجرای قانون و احترام به افکار عمومی، جلسات خود را به طور علنی و با حضور مردم و خبرنگاران برگزار کند؛ اما با وجود گذشت نزدیک به دو ماه از استقرار و شروع به کار رسمی شورا این جلسات، همچنان  در پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار می شود. افزون برجلسات غیر علنی که به منظور بررسی  صلاحیت گزینه های شهردار جدید تشکیل شده است؛ در اولین نشست خبری سخنگوی شورا هم، تنها از چند نفر خبرنگار به طور گزینشی دعوت به عمل آمده بود که در نوع خود، سئوال بر انگیز است!

  ضرورت ارتباط و تعامل اعضای شورا  با خبرنگاران و اهالی رسانه  در انواع تصمیم گیریها و برنامه‌ریزیها از اهم مسائلی است که باید بدان توجه ویژه و کافی مبذول شود. همان طور که نمایندگان مردم در مجلس قانونگذاری مکلفند به منظور آگاهی از مشکلات و نیازهای حوزه انتخابیه و تقدیم گزارش آن به کمیسیونهای مختلف مجلس، با موکلین خود به طور مستمر در ارتباط باشند؛ اعضای شورای شهر هم باید با بهره‌گیری از مکانیسمهای مناسب، با شهروندان و خبرنگاران، در تماس مستمر بوده و تمایلات و پیشنهادات آنان را در تصمیمات خود ملاک عمل قرار دهند.

یکی از مهمترین رسالتهای اهالی رسانه نظارت بر عملکرد مسئولان است. شورای شهر باید ضمن باز گذاشتن درهای جلسات  به روی اصحاب رسانه با برگزاری نشست‌های تخصصی، از نظرات و پیشنهادات آنان در تصمیم‌گیری‌ها استفاده کند.

 خبرنگاران در شناسایی و انتقال مشکلات و منویات مردم به اعضای شورا، نقش ویژه و اساسی ایفا می‌کنند؛ لذا تعامل با اهالی رسانه فرصتی است که اعضای شورا بتوانند با استفاده از آن، از مشکلات، مسائل و نیازهای حوزه انتخابیه خود مطلع شوند. 

 مردم می پرسند: اگر مذاکرات و تصمیمات اعضای شورای شهر، مطابق قانون و در راستای تأمین خواسته های موکلین و به نمایندگی از آنان است، پس چرا جلسات خودرا در پشت درهای بسته برگزار می کنند؟! آیا اعضای محترم شورا مردم را نامحرم می دانند؟!   بدیهی است که مردم  در جایگاه صاحبان اصلی شهر و ناظران آگاه، حق دارند در کار نمایندگان خود در پارلمان شهری نظارت  داشته باشند و آنانرا در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا انحراف از وظایفشان مورد مؤاخذه و باز خواست قرار دهند.

 همفکری، هم‌ اندیشی و شفافیت با مردم و اصحاب رسانه در تحقق عدالت، سلامت نظام اداری، جلب اعتماد مردم، مطالبه گری شهروندان و پاسخگو بودن مسئولان نیز حائز اهمیت است؛ بنابراین باید بین رسانه و مسئولان، درباره مسائل گوناگون، فهم مشترک وجود داشته باشد و هیچ موضوعی از آنان کتمان نشود.

در پایان از شورای اسلامی شهر مراغه می خواهیم: به منظورآگاهی افکار عمومی و تحقق اصل شفافیت، به پرسشهایی که در این نوشته مطرح شده است، بدون هرگونه توجیه غیر منطقی و به طور روشن پاسخ بدهند.

عباسعلی خسروداد: هشتم شهریور ماه 1400






نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.