نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

تفکر « چهار دیواری، اختیاری از اساس مردود است


این تفکر که چهاردیواری اختیاریست و هر کس می تواند درملک یا محل سکونت خود به هر کاری دست بزند، از اساس مردود و بلکه باطل است.

هیچ کس مجاز و محق نیست که با استناد به این عبارت من در آورده و جعلی، در استفادۀ از ملک شخصی و یا محل سکونت خود، معیار ها و هنجارهای زندگی اجتماعی را زیر پا بگذارد و از این طریق موجب سلب آ سایش و آرامش دیگران شود

طبق مندرجات اصل چهلم قانون اساسی « هیچ کس نمی تواند اِعمال حق خویش را وسیلۀ اضرار به غیر و یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.

در مادۀ 132 قانون مدنی هم «حدود استفادۀ مالک از ملک خود محدود شده و کسی نمی تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه یا همسایگان شود. بنابراین کسی حق ندارد با استناد و تأکید به عبارت جعلی چهار دیواری اختیاری در مکان مورد تصرف خود، از حد و مرز قواعد زندگی اجتماعی خارج شود.

برای مثال هیچ کس نمی تواند، به این بهانه که چهار دیواری اختیاریست در محل سکونت خود صدای خودرا به اندازه ای بلند کند که همسایه ها از شنیدن آن به ستوه آیند. یا هیچ کس مجاز نیست که صدای لوازم صوتی را طوری بلند کند که تا شعاع چند ده متری موجب آزار دیگران شود. یا با این ادعا که مالک و صاحب اختیار ملک خود است، از آن برای نگهداری دام و سایر جانوران استفاده کند. یا در محل مسکونی خود برنامۀ رقص و پایکوبی راه بیندازد طوری که در اثر آن سقف خانۀ طبقۀ زیرین ساختمان بر سر ساکنانش آوار شود و اعصاب سایر همسایگان را به چالش بکشد. یا به باغچۀ پای دیوار مشترک آنقدر آب بدهد که رطوبت آن دیوار همسایه را فرو ریزد. همچنین هیچ کس نمی تواند به بهانۀ استقبال یا بدرقۀ مهمان در ساعات مختلف شبانه روز، به ویژه پاسی از شب گذشته صدای خودرا طوری بلند کند که خواب و راحت را به همسایگان حرام کند... و چندین نمونه از مزاحمت های دیگر که ذکر همۀ آنها از حوصلۀ این مقال خارج است.

لازم به ذکر است که این محدودیت ها تنها ویژۀ  آپارتمان نشینی نیست، بلکه برای هر مکان مسکونی که اطراف آن  را همسایگان فرا کرفته اند صدق می کند.

صرف نظر از وجود قوانین مدون در بارۀ  ضرورت رعایت حقوق دیگران، اخلاق و انسانیت هم حکم می کند که حقوق همسایگان را در همه حال محترم بشماریم و از ایجاد هر گونه مزاحمت و ناراحتی برای آنان بپرهیزیم. در آموزه های دینی ماهم به ضرورت حفظ حقوق همسایه و حتی دستگیری از همسایگان نیاز مند تأکید شده است.

بنا بر آنچه گذشت مردم باید این تفکر را که استفاده از چهار دیواری حد و مرزی ندارد، برای همیشه از ذهن خود بیرون کنند و به خاطر بسپارند که ایجاد مزاحمت برای دیگران در هر شرایط وبه هر بهانه ای مذموم و محکوم است.

دراین میان رسانه های همگانی به ویژه رسانۀ ملی موظفند در این باره فرهنگ سازی کنند و به جای تولید و پخش برخی برنامه های زاید و بی مصرف مردم را با شرایط و ضوابط زندگی اجتماعی و رعایت حقوق همسایگان آشنا کنند و درنهایت، به مردم تفهیم کنند که تفکر چهار دیواری اختیاری از اساس مردود و بلکه باطل است.