نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

چندپرسش ازرییس دانشگاه آزاداسلامی واحد مراغه


آگاهی از کم وکیف فعالیت ها ، برنامه ها ، تصمیمات ، اقدامات وعملکردهای مدیران ومتولیان امور واین که آنان تا چه حد به وظایف ومسئولیت های خود عمل می کنند ، تا چه اندازه در راستای صیانت از حقوق مردم گام برمی دارند ، تا چه میزان پاسخگوی مشکلات مردم هستند و... حق مردم است وهریک از مدیران موظفند موارد فوق را به طرق مختلف وترجیحاً از طریق مطبوعات به افکار عمومی منعکس کنند.
متأسفانه برخی از مدیران با کشیدن دیواری به دور خود وحرکت با چراغ خاموش از هرگونه اطلاع رسانی درباره ی تحولات مثبت ومنفی حوزه ی مسئولیت خود امتناع می ورزند .این گروه از مدیران ، نه تنها رأساً به این وظیفه ی مهم عمل نمی کنند ؛ بلکه در مقابل پرسش ها وانتقادهای مردم سکوت اختیار می کنند وبه آن ها بهای لازم را نمی دهند.
اتخاذ موضع سکوت در برابر پرسش ها وانتقادهای مردم که اغلب با استفاده از ظرفیت رسانه ها به ویژه مطبوعات مطرح می شود ؛ ضمن مغایرت با موازین ومعیارهای یک نظام مردمی ، بی شک زمینه ساز جو بی اعتمادی ، بدبینی و نارضایتی مردم از نظام اداری وآموزشی بوده و موجبات گسستگی پیوند مردم ومسئولان را فراهم می آورد واین شایبه را در اذهان ایجاد می کند که آنان لابد حرفی وپاسخی برای گفتن ندارند وبه عبارتی عملکرد آنان قابل ارایه نیست.
واما از آن جا که مطبوعات در جایگاه نمایندگان افکار عمومی وحلقه ی رابط در زنجیره ی ارتباطی مردم با مسئولان ، رسالت تبادل اطلاعات وانتقال واقعیت های جامعه به مردم ونیز آشنا کردن آنان با مفاهیم حقوق شهروندی را بر دوش می کشند ، روزنامه ی رصد در همین راستا مصمم است منبعد با طرح پرسش هایی در زمینه ی چگونگی فعالیت ها وعملکردهای مسئولان ، پاسخ های آنان راباحفظ امانت، به افکار عمومی منعکس نماید.
در این شماره قرعه ی فال به نام دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه افتاده است ؛ لذا با شرح مختصری از تاریخچه وسیر مراحل فعا لیت این واحد پرسش های مورد اشاره مطرح واز آقای دکتر ولیلو مدیر محترم واحد درخواست می شود به آن ها به طور شفاف ، به دقت ودر اسرع وقت پاسخ دهند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه در تاریخ پنجم آبان ماه سال 1364 تأسیس ودر طول فعالیت سی ساله ی خود از فراز وفرودهایی عبور کرده وافت وخیزهایی را تجربه نموده است .حضور مدیرانی با بضاعت علمی وتوان مدیریتی متفاوت،اعم از بومی و غیر بومی  در رأس این واحد موجب شده است، بخش های مختلف آن در مقاطع گوناگون زمانی دستخوش تحولات مثبت ومنفی فراوانی شود وسرنوشت آن تحت تأثیر رویکردهای متفاوت این مدیران رقم بخورد .
به بیان دیگر در مقاطعی که مدیران این واحد از بار علمی وتوان بالای مدیریتی برخوردار بوده اند و نیزبا توجه به بومی و غیر بومی بودن آنان ، پیش رفت های آن در شئون مختلف ، محسوس وملموس بوده ودر غیر این صورت رکود و بی تحرکی آشکاری برفعالیت های آن حاکم بوده است.
واقعیت این است که دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه در مقایسه ی با واحدهای مستقر در برخی از شهرها، به ویژه شهرهایی که از لحاظ انواع ظرفیت ها و برخورداری ها در سطحی به مراتب پایین تر از مراغه قرار گرفته اند، از پیشرفت قابل قبولی برخوردار نبوده واغلب مدیران این واحد در دوره های گذشته، آن طوری که باید وشاید نتوانسته اند با برنامه ریزی وتلاش مضاعف، در راستای ارتقای سطح علمی ،پژوهشی وآموزشی واحد تحت مدیریت خود گام های مثبت و مؤثری بردارند . از این که آیا در مدت تصدی دکتر محمد رضا ولیلو مدیر جدید واحد مراغه اقدامات مفید و مؤثری درراستای جبران عقب ماندگی ها ورشد وتوسعه ی علمی و پژوهشی این واحد انجام گرفته است یا خیر واین که این واحد  در چه مرحله ای از پیش رفت یا پس رفت قرار دارد ؟ خبر یا گزارش جامعی در مطبوعات منتشر نشده وافکار عمومی به ویژه آن عده از افراد که فرزندانشان در این واحد مشغول ادامه ی تحصیل هستند، هم چنان در انتظار دریافت گزارش های جامع وشفاف از چند و چون وکم وکیف تحولات انجام گرفته در این واحد هستند.
واینک چندپرسش دررابطه ی باوضعیت فعلی دانشگاه، از آقای دکتر محمدرضاولیلو :
1ـ در مدتی که شما مسئولیت اداره ی این واحد بسیار بزرگ را به عهده گرفته اید ، چه اقدامات وچه تحولاتی در زمینه ی گسترش فضاهای آموزشی ، ورزشی ، فرهنگی ورفاهی انجام گرفته است ؟
2ـ در این مدت چه تغییراتی در آماردانشجویان، تعداد رشته ها ومقاطع تحصیلی انجام گرفته است ؟
3ـ در مورد تأسیس شرکت های دانش بنیان ،تدوین واجرای طرح های دانش محور اقتصادی چه اقداماتی انجام گرفته است ؟
4ـ آیا در صورت افت احتمالی آمار دانشجویان ، درآمدهای غیر مرتبط با شهریه دانشجویان واحد تحت مدیریت شما تکافوی پرداخت حقوق 150 نفر کارکنان واحد ، بیش از 200 نفر استادوسایر هزینه ها را خواهد کرد؟
5ـ حدود یک سال است که طرح حذف واحدهای کم ترتوسعه یافته وزیان ده وادغام آن ها در واحدهای بزرگ تر مطرح است واین سیاست درباره ی برخی از واحدها در سراسر کشور اعمال شده است .آیا ترسی از این که واحد مراغه نیز مشمول این طرح باشد وجود دارد؟
6ـ دلیل حضور کم رنگ همکاران شما ( کمتر از 50 درصد) در آیین بزرگداشت سی امین سالروز تأسیس واحد مراغه چیست و آیا در این مورد تحلیلی انجام گرفته است ؟
7ـ معیارها وشاخص های انتخاب ومعرفی کارمند نمونه ی سال چه بوده وآیا معیار کارمند ساعی ، ممتاز وقابل قبول برای آن دانشگاه ، این دو نفر هستند ؟ و آیا کارکنان سایر بخش ها از جمله امور مالی، پژوهش و... از کار آیی وشایستگی لازم برای این انتخاب برخوردار نبودند؟
8-واحدمراغه باوجود5 رشته ی دکتری ،هنوزیک معاون آموزشی  بامدرک دکتری ندارد،چرادر این  دانشگاه با این قدمت واین درجه ی اعتباروباوجودچندین رشته ی ارشدودکتری،هنوزدومعاونت با مسئولیت یک نفراداره می شود،آیاقحط الرجال است؟!
9-وبالاخره: برنامه ها وافق های پیش روی شما برای توسعه ی همه جانبه ی دانشگاه چیست وتاکنون چه اقداماتی دراین راستا انجام گرفته است؟