نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

به بهانه روز خبرنگار

روز خبرنگار بر خبرنگاران و اصحاب رسانه و قلم مبارک باد . هفدهم مرداد ماه سال روز شهادت شهید صارمی « خبرنگار صدا و سیما » تحت عنوان روز خبرنگار تعیین و طی آیین هایی از خدمات خبرنگاران و اصحاب رسانه و قلم قدردانی می شود . به همین مناسبت طی نوشته ی حاضر نکاتی چند در ارتباط با موضوع خبر و کارکرد خبرنگاران در عرصه ی رسانه ها قلمی می کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید . 

انسان موجودی است کنجکاو و جستجوگر . این حس غریب انسان را به پی گیری مداوم جریان رخدادها و تحولات محیط پیرامونی سوق می دهد و موجب می شود برای اطلاع از کم و کیف اخبار به هر دری بزند و از هر کس درباره ی خبرهای تازه پرس و جو کند . عبارت چه خبر یا تازه چه خبر اغلب اولین عبارت پس ازسلام و احوالپرسی است که هر فرد در برخورد با دیگران بر زبان جاری می کند و می کوشد به اصطلاح اطلاعات طرف مقابل را تخلیه کند . 

از آن جا که یک فرد معمولی نمی تواند اخبار تمامی رخدادها و تحولات پیچیده ی اجتماعی را دنبال کند رسانه ها و به تبع آن خبرنگاران ایفای این نقش را به عهده می گیرند و با دقیق شدن در حوادث و دگرگونی ها گزارش جامع آن ها را در سطح گسترده منتشر می کنند . بنابراین حرفه ی خبرنگاری با هدف کسب خبر و انتشار آن در سطح جوامع شکل گرفته و به عنوان یکی از اهرم های ارتقاء آگاهی های عمومی مطرح شده است . 

خبرنگاران می توانند با تولید و انتقال صحیح و دقیق اخبار و اطلاعات در شکل گیری رفتارهای اجتماعی تأثیر گذار باشند . تأثیری که خبرنگاران بر نحوه ی تفکر و فرهنگ مردم می گذارند ، تعیین کننده است و می تواند افکار و آراء مردم را نسبت به مسایل مختلف اجتماعی - سیاسی - اقتصادی و فرهنگی متحول کند . خبرنگاران در واقع پل ارتباطی ما بین مردم و دولت هستند و در همگرایی این دو ، نقش واسطه را ایفا می کنند . آن ها با انعکاس اقدامات دستگاه های اجرایی مردم را از خدمات و طرح های دولت مطلع می کنند و به دولت فرصت می دهند تا به طور مداوم ازنقطه نظرات مردم درباره ی اقدامات خود آگاه شود و در صورت لزوم آن ها را درتصمیم گیری های خود لحاظ کند . 

حرفه ی خبرنگاری به لحاظ سنگینی بار مسئولیت درردیف کارهای سخت وزیان آور قرار گرفته است . این قشر زحمتکش در جریان تهیه و تولید خبر و گزارش در معرض انواع حوادث ناگوار و مخاطرات جدی قرار می گیرند . چه بسا خبرنگارانی که سلامتی و جان خود را در جریان در گیری ها و جبهه و جنگ از دست داده و یا مجروح و معلول شده اند . 

خبرنگاران در جوامع جهانی از جایگاه ویژه ای برخورداند . در این جوامع برای خبرنگاران ارزش و احترام خاصی قایل می شوند و آن ها را مورد حمایت همه جانبه قرار می دهند . 

ایجاد محیطی مناسب وآزاد برای تسهیل فعالیت خبرنگاران در عرصه ی رسانه به نحوی که موجب گردش آسان فکر و تبادل اطلاعات و ارتقاء سطح فرهنگ عمومی در جامعه شود ، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و برای تحقق این امر باید وضعیت صنفی و معیشتی خبرنگاران از جهات گوناگون مورد مطالعه و توجه جدی قرار گیرد . 

استقلال خبرنگاران و عدم وابستگی این قشر به این یا آن گروه یا شخصیت امری است لازم و ضروری و در غیر این صورت خبرنگاران به ابزاری وابسته تبدیل شده و و سیله ای می شوند در دست گروه ها یا اشخاص برای اعمال غرض های شخصی و تأمین منافع جناحی و گروهی . بنابرین هر یک از خبرنگاران باید با درک رسالت و مسوولیت سنگینی که در پاسداری از ارزش های مورد قبول جامعه ، ارتقاء سطح آگاهی های عمومی ودر نهایت شفاف سازی مسایل و رخدادها بر دوش دارند ، در حفظ استقلال صنفی و حرفه ای خود بکوشند و در نفوذ ناپذیری خود ثابت قدم باشند ، تا از این طریق بتوانند اعتماد مردم را به خود جلب کنند و ازاحترام ویژه برخوردار باشند . 

همان طوری که خبرنگاران می کوشند در سخت ترین شرایط ممکن مردم را در جریان اخبار و اطلاعات تازه و دست اول قرارداده و خواست ها و نیازهای آن ها را بازتاب دهند ، مردم نیز باید با ارج نهادن به این تلاش ها امنیت فکری و حرفه ای خبرنگاران را فراهم آورند تا آن ها بتوانند در یک فضای آرام و مطمئن به وظایف خودعمل کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.