نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

قهوه خانه نشینی و پیامدهای زیانبار آن بر جوانان و نوجوانان


نوشیدن قهوه درایران از زمان شاه طهماسب اول متداول شد و در عهد سلطنت شاه عباس ، قهوه خانه های متعددی ، در شهرهای ایران ، به ویژه اصفهان وقزوین دایر گردید .
قهوه خانه های عهد صفوی در ابعاد وسیع ، با غرفه ها ، طاق نماها و شاه نشین های مفروش و چراغ های فراوان و اغلب با حوضی دروسط ساخته شد و درآنها علاوه برصرف قهوه و کشیدن قلیان ، انواع بازی ها و سرگرمی ها رواج داشت . طبقات مختلف مردم ، ازاعیان و رجال دربار و سران قزلباش ، شاعران ، اهالی قلم ، هنرمندان ، بازرگانان و ...برای گذراندن وقت ، دیدار دوستان و سرگرم ساختن خود به بازیهای مختلف یا مناظره و مشاعره و شنیدن اشعار شاهنامه و قصه و تماشای رقص ها و شرکت دربازی ها ، ازجمله ، بازی شاه وزیر، شطرنج و تخته نرد و... به قهوه خانه می رفتند؛ حتی گاهی شاه به همراه اطرافیان و مهمانان خارجی به قهوه خانه می رفتند و ساعاتی از وقت خود را دراین مکان ها می گذرانیدند.
با تحولات اجتماعی و پیدایش مراکز تفریحی و سایر سرگرمی ها ، به تدریج از رونق قهوه خانه ها کاسته شد و این مکان ها به محل اجتماع و پاتوق طبقات پایین اجتماع ، ازجمله کارگران و افراد بیکار و لوطی ها و داش مشدی ها تبدیل شد .
با حضور این قبیل افراد در قهوه خانه ها ، افراد نو رسیده و کم سن و سال حق ورود و عرض اندام در قهوه خانه را نداشتند . با سپری شدن دوران لوطی ها و قداره کشها ، پای نو رسیده ها و حتی نوجوان ها به قهوه خانه ها باز شد و امروز مشتریان اصلی این مکان ها را ، این گروه از جمعیت شهرها و روستاها تشکیل می دهند .
استعال دخانیات به ویژه قلیان از اصلی ترین دلمشغولی های اغلب جوانان در قهوه خانه هاست و هجوم سیل آسای این قشر به قهوه خانه ، موجب رونق بازار این صنف شده و به همین دلیل ، روز به روز برتعداد آنها درشهرها و روستاها افزوده می شود . لازم است بدانیم : در حال حاضر درشهرستان نزدیک به 300 هزارنفری مراغه بیش از300 واحد قهوه خانه وجود دارد و روزانه هزاران نفر از مردم ، که بیشتر آنان  را جوانان و نوجوانان  تشکیل می دهند ، برای صرف چای و استعمال دخانیات ، اعم از سیگار و قلیان و گذراندن وقت خود به این مکان ها رفت و آمد می کنند.
طبق آمارهای موجود ، تعداد قهوه خانه ها درشهرستان مراغه ، از شمار کتابخانه ها ، کتابفروشی ها ، مراکز فرهنگی و هنری و سالن های ورزشی بیشتر است و شمار جوانانی که وقت خود را دراین مکان ها می گذرانند. از جوانانی که به فعالیت های فرهنگی ، هنری و ورزشی مشغولند ، به مراتب بیشتر است .
با تاسف باید گفت که امروز هیچ گونه محدودیتی برای تاسیس قهوه خانه های جدید در این شهر وجود ندارد و متقاضیان تاسیس قهوه خانه به آسانی موفق به اخذ پروانه  کسب وفعالیت در این صنف می شوند. در برخی از مناطق شهری ، قهوه خانه ها با فاصله ای اندک و نزدیک به هم مشغول فعالیتند و درساعات مختلف شبانه روز با تمام ظرفیت، از مشتریان خود با چای و قلیان پذیرائی می کنند.
صدای قلقل هم زمان ده ها قلیان ، با صدای خش خش سینه ها و سرفه ها و دود غلیظ و نفسگیر تنباکو در فضای محدود و اغلب تنگ قهوه خانه ها ، در هم می آمیزنند و سمفونی ناموزون مرگ و نابودی را درگوش ها زمزمه می کنند !
با این که پزشکان و کارشناسان بهداشت و درمان ، مضرات قلیان را ده ها برابر سیگار اعلام می کنند و مردم را از استعمال آن بر حذر می دارند ، این وسیله در قهوه خانه هایی که روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود ، به آسانی و بدون هرگونه محدودیتی به گروهای مختلف سنی ، حتی نوجوانان عرضه می شود!
علاوه برعوارض و پیامدهای خطرناک استنشاق مداوم دود قلیان و سیگار ، آمد و شد معتادان به مواد مخدر و افراد بزه کار به قهوه خانه ها ، مشتریان این واحدها را در معرض انواع آلودگی ها و آسیب های اجتماعی قرار می دهد ، چه بسا بد آموزی ها و ناهنجاری های رفتاری که جوانان و نوجوانان قهوه خانه نشسین ، از همنشین های اغلب لا ابا لی و لات منش خود در قهوه خانه ها یاد می گیرند و طبعا سلامت نفس خود را دراین همنشینی ها  از دست می دهند .
مشاجرات لفظی ، فحاشی ها و حتی درگیری های خونین فیزیکی در بین قهوه خانه نشین ها ، سلامت جسمی و اخلاقی جوانان قهوه خانه نشین را مورد تهدید جدی قرارمی دهد .
عوامل مؤثر در گرایش جوانان به قهوه خانه نشینی :
از عوامل مؤثر در گرایش جوانان به قهوه خانه نشسینی می توان به موارد زیر اشاره نمود
1 ـ بیکاری
2 ـ ناکافی بودن مراکز فرهنگی ، هنری،  ورزشی و تفریحات سالم در سطوح مختلف شهر و ناتوانی مراکز موجود در جذب جوانان به  این مراکز
3 ـ ضعف فرهنگ نظارت و کنترل رفتارها و رفت و آمدهای جوانان و نوجوانان در خانواده ها
4 ـ فقدان موانع قانونی برای جلوگیری از رفت و آمد گروه های سنی پایین به قهوه خانه ها
5ـ عرضه ی آزادانه ی قلیان و استعمال بی قید و شرط مواد دخانی در قهوه خانه ها و بالاخره صدور نا محدود مجوز تاسیس قهوه خانه در مناطق شهری و روستایی ، از سوی اتحادیه های ذی ربط
لازم به یاد آوری است که در سالهای نه چندان دور ، عرضه  قلیان در قهوه خانه ها ممنوع شد؛ لیکن در اثر عدم قاطعیت مسُولان ذی ربط در این زمینه ، این ممنوعیت، دیری نپایید و عرضه  این وسیله مجدداً و این بار بیشتر از پیش از سر گرفته شد ، تا جایی که امروز قلیان وجه غالب قهوه خانه بوده و درصد قابل توجهی از مشتریان این صنف را به اصطلاح قلیان کش ها تشکیل می دهند .
با شرحی که گذشت‌ ، این پرسش در ‌اذهان مطرح می شود که آیا وقت آن نرسیده ‌است که برای نجات این قشر نوپا و آسیب پذیر و سازندگان ایران فردا از گزند سم مهلک دود قلیان و بیرون کشیدن آنان از منجلاب انواع آسیب ها ، آلودگی ها و ناهنجاری های ناشی از عادت قهوه خانه نشینی تدبیری اندیشیده شود ؟
عباسعلی خسروداد

نارضایتی مردم از عملکرد ناوگان تاکسیرانی، در یک نگاه

اشاره :
تاکسی درواقع یک وسیله ی نقلیه عمومی است وکاربری آن صرفاً جابجایی مسافرین درون شهری وسرویس دهی به مردم دریک محدوده ی معین می باشد.
دارنده یا راننده ی تاکسی حق ندارد با این ادعا که تاکسی درتملک یااجاره ی اوست ، از این وسیله به  مثابه ی یک وسیله ی شخصی وبه دلخواه خود استفاده کند،بلکه موظف است آن رادرچهارچوب مقررات تاکسیرانی فقط درچرخه ی حمل ونقل عمومی به کار گیرد. مگردرموارد اضطراری که دراین صورت، می تواند با مراجعه ی به سازمان تاکسیرانی وطرح موضوع اضطرار ، مجوز لازم برای خارج کردن تاکسی از چرخه ی سرویس دهی را اخذ وبا نصب تابلوی (خارج از سرویس) برای مدت معین از سرویس خارج شود.
متأسفانه اکثریت قریب به اتفاق رانندگان  تاکسی ، بدون توجه به این مقررات ، از تاکسی مانند یک وسیله ی شخصی وبه میل خود استفاده می کنند واز سرویس دهی مطلوب ومنظم به مردم سرباز می زنند.
این گروه از رانندگان تاکسی ، هروقت که اراده می کنند وارد چرخه ی سرویس دهی می شوند ، هروقت که میل دارند فعالیت خودرا تعطیل می کنند .هرکسی را که می خواهند سوار می کنند ، هر مبلغی را که دوست دارند از مردم می گیرند ودرنهایت هرطوری که صلاح می دانند با مردم رفتار  می کنند.
تخلفات وخودمحوری های این قبیل از رانندگان یکی دوتا نیست ، برخی از آن ها با پرسه زدن درمعابر وخیابان ها ، فقط به دنبال مسافرین دربستی هستند واز سوار کردن مسافرین عادی آشکارا سرباز می زنند.شمارقابل توجهی ازآنها ، بجای حرکت درمعابر وخیابان ها وسرویس دهی مطلوب ومنظم به مسافرین ، با توقف وتجمع درگلوگاه ها وایستگاه های اصلی ، ضمن ایجاد اخلال در ترافیک شهری صرفاً به مقصدهای معین مسافر سوار می کنند وازمسافرین بین راهی کرایه های مقاصد اصلی را دریافت می کنند واین درحالیست که مردم دربسیاری از مسیرها از خدمات تاکسی ها محروم می شوند.
همچنین شمار زیادی از تاکسی ها به علت سرویس دهی اختصاص به مدارس ومؤسسات ، بویژه درساعاتی که مردم برای رسیدن به محل کاروخدمت ومراجعت به منزل به وسیله ی نقلیه ی عمومی نیاز دارند، از چرخه ی سرویس دهی عمومی خارج می شوند وموجب سرگردانی مردم درمعابر می شوند.
مورد دیگری که این روزها برای مردم به معضل اساسی تبدیل شده ، کمبود پول خرد است .این مسأله بهانه به دست رانندگان داده است که از برگشت بقیه ی پول مسافرین خوداری وازآن ها کرایه ی اضافی دریافت کنند.
  خودداری تاکسی هااز نصب نرخ کرایه های مصوب برای مسیرهای مختلف موضوع دیگری است که موجب می شود برخی از رانندگان متخلف از مسافرینی که از نرخ های مصوب بی اطلاعند کرایه ی اضافی دریافت کنند. 
  برخی از رانندگان نیز از درج کدچهاررقمی پی گیری تخلفات درشیشه ی جلو وعقب تاکسی خودداری می کنند.
واگذاری تاکسی به شاغلین وبازنشستگان واشخاصی که نیاز چندانی به درآمداین وسیله ندارند موجب شده تعدادی زیادی ازتاکسی ها درساعاتی که مردم به این وسیله نیاز دارند، ازچرخه ی سرویس دهی خارج شوند.
  برخورد نامناسب وبلکه بدرفتاری شماری از رانندگان با مسافرین وعدم رعایت کرامت انسانی آن از موارد دیگری است که گاهی به درگیری ومشاجرات لفظی وحتی ضرب وشتم مسافرین منجر می شود.
  پاره وکثیف بودن صندلی ها وداخل تاکسی نیز تخلف دیگری است که برخی از رانندگان مرتکب می شوند وموجب نارضایتی مردم از ناوگان تاکسیرانی می شوند.وموارد دیگری که این قبیل رانندگان درجریان جابجایی مسافرین مرتکب می شوند ومردم را دراستفاده ی مطلوب از این وسیله درتنگنا قرار می دهند.
  درشرایطی که دارندگان ورانندگان تاکسی موارد ی چون : افزایش بی رویه ی تعداد تاکسی ها ؛ عدم ارایه ی خدمات لازم از سوی سازمان تاکسیرانی به تاکسی ها ـ عدم مساعدت سازمان درتهیه ی لوازم ازجمله لاستیک ـ قطعات وتسمه وگرانی این اقلام دربازار آزاد ونیزهزینه های   تعمیر خودرو قلمداد می کنند، مردم فقدان نظارت کافی ومؤثر درکاررانندگان وتعلل سازمان دراعمال مقررات ، عدم آموزش رانندگان وکوتاهی درسازماندهی واصلاح ساختار ناوگان تاکسیرانی ودرنهایت کم توجهی سازمان تاکسیرانی به اعتراضات وشکایت های مردمی از رانندگان متخلف را از عمده ترین علل وعوامل بروز این تخلفات وآشفتگی ها دانسته ومعتقدند: سازمان با وجود دراختیارگرفتن پرسنل وامکانات پرهزینه وصرف هزینه های قابل توجه ، فاقداراده وتوانایی لازم برای ارایه ی خدمات مطلوب به مردم است . 
  ناگفته نماند که یکی ازعلل گرایش مردم به استفاده از وسیله شخصی درمسافرت های درون شهری که طبعاً پیامدهایی چون : معضل ترافیک ، آلودگی های زیست محیطی وافزایش بی رویه ی مصرف بنزین را به دنبال دارد ، نارسایی های موصوف درناوگان های حمل ونقل درون شهری، بویژه ناوگان تاکسیرانی وفقدان اراده ای استوار درمسوولان ذیربط برای رفع این نارسایی هاست. 
درپایان: پیشنهاد می شود ، بمنظور حل مشکل پول خرد ، تاکسی ها به سیستم الکترونیکی اخذکرایه مجهزشوند وتاتحقق این امر ، سازمان تاکسیرانی با چاپ بلیط وملزم نمودن مسافرین به تهیه بلیط به این مشکل خاتمه دهد.

سخنی با استاندار جدید استان آذربایجان شرقی (3 و آخر)

درقسمت های گذشته ضمن تبیین نکات قابل تأمل درباره ی وضعیت کلی مراغه وارائه ی تصاویر گویا از کاستی ها وکمبودهای موجود، دربخش ها وحوزه های مختلف ، استاندار محترم را به اتخاذ تدابیرلازم برای رفع این کاستی ها فراخواندیم واظهار امیدواری نمودیم که ایشان تحقق توسعه ی فراگیر مراغه وجبران عقب ماندگی های این شهر را دررأس برنامه های کاری خود قرار دهند...
این قسمت را بابیان نکاتی دیگر درارتباط  با مسائل مبتلا به شهرمان پی می گیریم. 
درحوزه ی فرهنگ وهنر : مراغه با وجود پیشینه ی افتخارآمیز دراین حوزه ، مفاخر ومشاهیر برجسته ونام آور درعرصه ی شعروادب وهنر ـ چندین تشکل فرهنگی وهنری وبه رغم یدک کشیدن عنوان پرطمطراق پایتخت فرهنگی استان آذربایجان شرقی، متأسفانه از امکانات وزیرساخت های لازم وکافی برای فعالیت های متنوع فرهنگی محروم بوده واز کاستی های فراوان دراین عرصه بشدت رنج می برد.
درسال های گذشته ، فرهنگسرای کوچکی شامل یک تالار نه چندان مجهز و آبرومند وچنداطاق کوچک وبزرگ که درحال حاضربه محل استقرار اداره ی فرهنگ وارشاد اسلامی مراغه اختصاص یافته است ، احداث شده که به علت فقدان امکانات مورد نیاز برای فعالیت های گسترده ی فرهنگی ، به هیچ وجه درشأن وشایسته ی دومین وبزرگترین شهراستان پس از تبریز وپایتخت فرهنگی استان آذربایجان شرقی نیست.
علاوه برمحرومیت مراغه، ازیک فرهنگسرای جامع ومجهز، بودجه ی فرهنگی این شهر ، به اندازه ای نازل واندک است که تشکل های مورد اشاره اغلب ازاجرای برنامه های متنوع خودباز می مانند.
لذا ایجاد زیرساخت ها واختصاص بودجه ی مورد نیاز برای تداوم فعالیت های فرهنگی ، مورد درخواست شهروندان مراغه ای از استاندار محترم می باشد.
دربحث فرمانداری ویژه : درمدت چند سالی که از تصویب طرح ارتقاء سطح مدیریتی مراغه وچندین شهرکوچک به فرمانداری ویژه ، درهیئت محترم دولت می گذرد، این شهر از مزایای ویژه ای که نشاندهنده ی یک تحول اساسی درشئون مختلف اداری ـ اجتماعی واقتصادی آن بوده باشد برخوردار نبوده ودراین مدت تنها به تغییر عنوان فرماندار به معاون استاندار ورؤسای برخی ادارات به معاون مدیر کل اکتفا شده است ، بی آنکه اختیارات متناسب با این عناوین به آن ها تفویض گرددویا اعتبارات وامکانات لازم به این شهر تعلق گیرد. 
آقای استاندار ! مردم مراغه به رغم یدک کشیدن عنوان شهروند شهرستان ویژه کماکان با مشکلات اداری واجتماعی مواجه بوده ومجبورند برای انجام برخی اموراداری ، رنج سفر به مرکز استان را بخود هموار کنند ودراین راه زحمات وهزینه های فراوانی را متحمل شوند ، لذا انتظار مردم ازجنابعالی ایجاد تحول اساسی در حوزه ی اختیارات ادارات ، بویژه بانک ها وافزایش اعتبارات وامکانات این شهر متناسب با شأن عنوان فرمانداری ویژه بوده وامیدوارند دراین زمینه مساعدت های لازم را مبذول فرمایید.
آقای استاندار ! همانطوری که درابتدای این سخن اشاره شد ، مشکلات وکاستی های کهن شهر مراغه بیش از آنست که دراین مختصر بگنجد، نگارنده دراین وجیزه تنها به گزیده ها ونمونه هایی از صدها مشکل ونارسایی که شهروندان مراغه ای با آن ها دست به گریبانند اشاره نمودم واگر می خواستم مسایل مبتلا به این شهر را موبه موبه تصویربکشم ، به قول معروف : مثنوی هفتادمن کاغذ می شد.
آقای استاندار ! این مشکلات ، نتیجه وماحصل بی برنامگی وبی عملی مدیرانی است که در قبال مسایل مورد اشاره احساس مسوولیت نمی کنند ، وبا دادن وعده های توخالی به مردم ، حل مشکلات آن ها را به فردا وفرداهای دیگر موکول می کنند وانگیزه ای برای خدمت رسانی به مردم ندارند.
آقای استاندار! استانداران پیش از شما عمدتاً مراغه را فراموش کردند وواقعیت های تلخ وناگوار این شهر را نادیده گرفتند.آن ها درمدت تصدی خود دراین سمت به ندرت به مراغه سفر کردندوکمتر با دردها ونیازهای مردم آشنا شدند . آقای استاندار ! مردم مراغه از شما انتظار دارند : بایک برنامه ی زمان بندی شده ومنظم سری به مراغه بزنید ودریک ارتباط تنگا تنگ وچهره به چهره با مردم ، با مشکلات ومطالبات آنها ازنزدیک آشنا شوید وبه عبارتی آنها را لمس کنید.
آقای استاندار ! شما درمراسم معارفه ی خود وعده ها ونویدهای امید بخش وخوشحال کننده ای به مردم استان دادید وآن را ها را به نمودار شدن افق های روشن درفردای زندگی شان امیدوار نمودید.وعده ی احیای دریاچه ی ارومیه ـ وعده ی ایجاد فرهنگستان زبان وادبیات آذری دراستان ،‌وعده ی ایجاد بسترهای ورود سرمایه های بخش خصوصی به استان ، وعده ی جلوگیری از مهاجرت ، یا ترک وطن مردم استان ، وعده ی افزایش بودجه ی سالیانه وسایر اعتبارات ملی درقالب خطوط اعتبارات خارجی ـ وعده ی فراهم نمودن بستر ها وزیر ساخت های توسعه ی استان وشکوفایی بخش خصوصی ، وعده ی اتمام طرح های نیمه تمام که طی سالیان دراز دررکود وگاهاً درتعطیلی به سرمی برند، وعده ی تحقق عمران وآبادانی استان با استفاده از قوانین مترقی وباروش های نوین وکمترین وابستگی به درآمدهای نفتی ـ وعده ی ارتقاء‌روح صفا وصمیمیت واخوت وبرادری دربین مردم ومسوولان استان ، وعده ی برگرداندن نشاط وشادابی به مردم بزرگوار استان ، نوید ارتقاء عزت واقتدار حکومت اسلامی وپاسداری از خون شهداء ، وعده ی وکمک ومساعدت از هنرمندان ، شعرا و نویسندگان استان جهت خلق آثاری نو ، وبالاخره وعده ی بازگرداندن آذربایجان به جایگاه واقعی خود .... وعده هایی بودند که شما در مراسم معارفه ی خود به مردم دادید وآن ها را به تحقق توسعه ی فراگیر استان ورفع مشکلات وکاستی ها و.... امیدوار نمودید.
با سپاس فراوان از روحیه ی درد آشنایی ومسوولیت شناسی جنابعالی وتقدیر وتشکر از برنامه های خوبی که در بدو شروع به کارتان برای اعتلای استان وپیشرفت وتعالی آن ارایه نمودید ، دفتر این سخن را تا سخنی دیگر فرو می بندیم وتوفیق روز افزون شما را درارایه ی خدمت بی منت به مردم بزرگوار استان از درگاه خداوند قادر متعال خواهانیم.

سخنی با استاندار جدید استان آذربایجان شرقی (2)

درقسمت اول این نوشتار، درباره ی توسعه نیافتگی وعقب ماندگی مراغه طی سالیان دراز واین که این شهر،باوجود برخورداری ازظرفیت هاوپتانسیل های بالقوه ی فراوان درانواع زمینه ها،از کاروان توسعه‌ی متوازن وهمه جانبه فرسنگها،فاصله گرفته است...با استاندارمحترم سخن گفتیم و باتأکید برکاستی ها و تنگناهای موجود درحوزه ها وبخش های گوناگون وضرورت بازنگری وتوجه بیشتر به مشکلات ونیازهای اساسی این شهر،ازایشان در خواست نمودیم: باعنایت به واقعیت های موصوف،رفع تنگناها،جبران عقب ماندگی هاوتحقق توسعه ی فراگیر مراغه را در اولویت برنامه های کاری خود قرار دهند واز مساعدت های لازم در این زمینه ها دریغ نورزند... 
 در این قسمت از نوشته، سخن خودرا درباره ی مشکلات وکاستی های موجود در سایر بخش هاوحوزه ها ، پی می گیریم وتوجه استاندارمحترم را به علل وعوامل وجودی این کاستی ها جلب می کنیم.
درحوزه ی راه های مواصلاتی ،مراغه در اثر محرومیت از جاده های استاندارد ،دربن بست مواصلاتی قرار گرفته وتنها جاده ای که این شهر را به اتوبان میانه زنجان متصل می کند به علت غیراستانداردبودن و وجود پیچ ها وپرتگاه های خطرناک در جای جای آن ونیز عبور اجباری روزانه صدها دستگاه وسیله ی نقلیه ی سنگین از این مسیر به طور مرتب از مردم قربانی می گیرد و خانواده ها را سوگ عزیزانشان داغدار میکند.دراین جاده که بیشتر به قتلگاه معروف شده در طول سال  ده ها تصادف منجر به فوت یاجرح رخ می دهد وازاین رهگذر خسارت های سنگین وبلکه جبران ناپذیری به اموال مردم وبه تبع آن اقتصاد کشور وارد می شود.
به رغم تصویب طرح احداث آزاد راه دراین مسیردرسال های اخیر ،عملیات اجرایی آن به علت عدم واگذاری اعتبارات مصوب »سهم دولت« ووجود برخی مشکلات ، تاکنون مسکوت مانده ودراین زمینه اقدام متقضی به عمل نیامده است. 
از آن جاکه احداث این آزادراه از آرزوها وخواسته های اساسی واولویت دار مردم منطقه محسوب بوده وتحقق آن موجب خارج شدن مراغه از بن بست مواصلاتی ونیز تسهیل عبور ومرور وسائط نقلیه خواهدبود،از محضرجنابعالی ،عنایت ویژه به این مسأله مورددرخواست می باشد.
ودر بحث منطقه ی ویژه اقتصادی :به استحضار می رساند؛با وجود گذشت نزدیک به3 سال از تصویب طرح تأسیس منطقه ی ویژه ی اقتصادی برای مراغه در هیئت محترم دولت وبه رغم وعده های مکرر مسوولان به مردم درخصوص بالفعل شدن این طرح،تاکنون گام های عملی در این زمینه برداشته نشده ومردم همچنان در انتظار شروع عملیات اجرایی آن روزشماری می کنند.
 با عنایت به اینکه طرح تأسیس منطقه ی ویژه اقتصادی در مراغه،تنها طرح مهم وزیربنایی می باشدکه بعد پیروزی انقلاب اسلامی به این   شهرتعلق گرفته واجرای آن می تواند ضمن فراهم نمودن بسترهای توسعه و شکوفائی اقتصادمراغه ،موجب ایجاد صدهافرصت شغلی برای اشتغال بیکاران وکاهش چشمگیرنرخ بیکاری گردد ، لذا مردم از جنابعالی انتظاردارند،با نگرش به اهمیت موضوع، مساعدت های لازم را برای عملیاتی شدن این طرح در اسرع وقت مبذول فرمائید.
 ناگفته نماند که اجرای این طرح باوجود بزرگی واهمیّت آن ، هیچگونه بارمالی برای دولت نداشته وبا واگذاری آن به بخش خصوصی وجذب سرمایه های این بخش می توان به این هدف بزرگ نایل شد.
دربخش اشتغال ، مراغه با وجود برخورداری ازپتانسیل های بالقوه ی فراوان برای ایجاد هزاران فرصت شغلی درحوزه های گوناگون ، دراثر فقدان یک برنامه ی مدون جهت بالفعل کردن این پتانسیل ها ، متأسفانه درمقایسه ی با سایر شهرستان های استان ازنرخ بالای بیکاری برخورداراست. 
 درشرایطی که مشکل اشتغال جوانان ، از دغدغه های اصلی خانواده هاست ، شمار کثیری از جویندگان کاربویژه دانش آموختگان دانشگاه ها بامعضل دردآوربیکاری دست به‌گریبانند‌‌‌‌‌ وتداوم این روند علاوه برایجاد مشکل معیشتی برای خانواده ها وممانعت از ازدواج بموقع جوانان ، این قشر عظیم از جمعیت مراغه را ناخواسته درمعرض آسیب های اجتماعی ، ازجمله اعتیاد قرار می دهد.
  که راهکار برون رفت ازاین گرفتاری ها ، برنامه ریزی برای بالفعل کردن پتانسیل ها واستفاده صحیح از ظرفیت های موجود جهت ایجاد اشتغال بوده ومی طلبد بااین مسأله دلسوزانه واز سراحساس مسوولیت برخورد کنیم وتنها دراین صورت است که می توانیم شاهد نجات این قشر مستعد ازخطراتی که درکمین آنهاست بوده باشیم.
درباره ی نیروگاه برق 1000مگاواتی : به استحضار میرسد؛به جز چندمصوبه ی نه چندان مهم از مصوبات سفرهای استانی دولت نهم ودهم برای مراغه ، بقیه ی مصوبات ، از جمله طرح احداث نیروگاه برق 1000 مگاواتی بقیه تاکنون به مرحله ی اجرا وعمل درنیامده اند.
 طرح احداث نیروگاه 1000 مگا واتی تنها طرح مهم ونان و آب داری است که پس از منطقه ی ویژه ی اقتصادی به مراغه اختصاص داده شده ، اما با گذشت نزدیک به 4سال ازتصویب آن ، هنوز دراین زمینه اقدامی به عمل نیامده است .لازم به ذکر است که بنا به ادعای یک شهروند آگاه مراغه ای ، با وجود اعلام آمادگی یک شرکت سرمایه گذار برای سرمایه گذاری دراین طرح ونیزاعلام آمادگی برخی ازمسوولان ارشد  بانک سپه برای مشارکت درآن ونیز فراهم بودن شرایط لازم جهت احداث این نیروگاه درمراغه ، با این مسأله به طورجدی برخورد نشده و مسوولان ذیربط از سرمایه گذاران فوق استقبال نکرده اند . 
 با عنایت به تأثیرمثبت این طرح درتوسعه وپیشرفت منطقه وحتی استان وفراهم شدن امکان اشتغال مستقیم وغیرمستقیم برای صدها نفر وبا توجه به اینکه چه بسا ممکن است طرح مورد بحث ، دراثر گذشت زمان وتعلل مسوولان ، لغو وبه فراموشی سپرده شود ، لذا از محضر استاندار محترم مصرانه درخواست می شود ، دراین زمینه تصمیمات لازم اتخاذ واوامر مقتضی صادر فرمایند ...