نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نحوه‌ی رانندگی هر فرد معرف شخصیت و منش انسانی اوست


طبق آمارهای ارایه شده از سوی پلیس راهور ، تصادفات و تلفات رانندگی در سفرهای نوروزی امسال ، در مقایسه با سال 92 از کاهش نسبی برخوردار است.  
کاهش نسبی تصادفات در چند سال اخیر ، بی تردید مرهون تلاش های شبانه روزی نیروهای زحمتکش پلیس و دقت عمل آنان در کنترل عبور و مرور وسایل نقلیه می باشد . با ارج نهادن به این زحمات ، انتظار می رود فرهنگ احترام به مقررات و اصلاح الگوی رانندگی در مردم ، به سطوح بالاتری ارتقاء یابد و به درجه ای از رشد و بالندگی برسد که دیگر نیازی به حضور مداوم پلیس در جاده ها و معابر شهری و اعمال قهری قانون در حق آنان نباشد.  
واقعیت این است که آمار تصادفات و تلفات ناشی از آن در کشور ما با وجود کاهش نسبی در سال های اخیر قابل مقایسه با اغلب کشورها نیست و برای کشوری که مدعی پرچمداری تمدن بشری در سال های دور می باشد ، در حد یک فاجعه است . هر چند عواملی چون وجود نقایص متعدد فنی در خودروهای تولید داخل و غیر استاندارد بودن جاد ه ها در وقوع تصادفات بی تأثیر نیست ؛ با این وجود میزان فعلی تصادفات و تلفات ناشی از آن با هیچ عذر و بهانه ای قابل توجیه نبوده و نمی توان با بی تفاوتی از کنار آن گذشت.  
طبق اعلام پلیس راهور : اصلی ترین علل و عوامل وقوع تصادفات در جاده ها : سرعت و سبقت غیر مجاز ، انحراف به چپ ، خستگی و خواب آلودگی رانندگان ، عدم استفاده ی رانندگان از کمربند ایمنی و عدم توجه آنان به علایم راهنمایی و رانندگی است.  
با وجود تأکید مداوم و مستمر پلیس به اهمیت و ضرورت رعایت موارد فوق و پیامدهای ناشی از نادیده گرفته شدن مقررات از سوی رانندگان ، هنوز آمار تصادفات در کشور ما بالاست و روزی نیست که اخبار تصادفات منجر به فوت یا جرح و خسارت سنگین به اموال مردم در جاده ها گوش جان را نیازارد و خانواده ها را در سوگ عزیزانشان ننشاند.  
در این جا این پرسش مطرح می شود که چه عاملی باعث می شود ما در امر رانندگی حد و مرزی نمی شناسیم .و با زیر پا نهاد قانون و قراردادهای اجتماعی ، امنیت جانی و سلامت خود و دیگران را به خطر می اندازیم ؟! آیا این صحیح است که بخاطر چند دقیقه زود رسیدن هرگز به مقصد نرسیم ؟ آیا ما از وقتمان در سایر موارد زندگی نیز این گونه استفاده می کنیم ؟ در شرایطی که کار مفید در کشور ما از حد متعارف آن پایین تر است ، چرا برای رسیدن به مقصد تا این حد عجله به خرج می دهیم و زور خود را با پدال گاز امتحان کنیم ؟!
از تصادفات و تلفات جاده ای که بگذریم ، رانندگی ما در شهرها نیز مطلوب و رضایت بخش نیست . اکثریت قریب به اتفاق رانندگان ، با زیر پا نهادن مقررات راهنمایی و رانندگی در معابر و خیابان های شهر ، مردم را با مشکل مواجه می سازند . اغلب رانندگان با دور زدن در مکان های ممنوعه ، انحراف به چپ ، لایی زدن و عدم رعایت حق تقدم وسایل نقلیه و عابرین پیاده ، علاوه بر ایجاد راه بندان و قفل شدن ترافیک در معابر ، موجب اتلاف وقت مردم و وقوع تصادفات و حوادث ناگوار می شوند.  
فراموش نکنیم که علاوه بر ضرورت رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و احترام به حقوق دیگران که در اصول اخلاقی و آموزه های دینی ما نیز به آن تأکید شده است ، نحوه ی رانندگی هر فرد معرف شخصیت و منش انسانی اوست . بنابراین باید همه ی ما با اصلاح الگوی رانندگی ، ضمن کاستن از مشکلات ترافیکی و آمار تصادفات ، به وظیفه ی انسانی و اجتماعی خود عمل کنیم.

نظرات 2 + ارسال نظر
مهدی فرخی جمعه 10 مرداد 1393 ساعت 00:02

استاد سلامتی و سرزنده بودن شما آرزوی قلبی ماست. از تشویق های شما بسیار متشکرم ما را راهنمایی فرمایید پیروز باشید.

مهدی فرخی چهارشنبه 8 مرداد 1393 ساعت 18:15

با سلام مطلب بسیار خوب و تأثیر گذاری ایست مخصوصاً در شهری مثل مراغه به این موضوع جای پرداختن دارد استاد سرفراز باشید

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.