نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

ره آورد اولین همایش ملی توسعه وایجاد فرصت های سرمایه گذاری مراغه چه شد ؟


عنوان همایش به قدر کافی دهان پرکن بود! « اولین همایش ملی توسعه و ایجاد فرصت­ های سرمایه گذاری مراغه »

در برخورد اول فکر می­ کردی: این همایش با آن عنوان سنگین، هزینه ی نسبتاً بالا و صرف وقت و انرژی فراوان برای برگزاری آن، بخش قابل توجهی از مشکل توسعه­ ی مراغه را حل می­ کند و ده­ ها فرصت سرمایه­ گذاری در حوزه­ های مختلف، اعم از اقتصادی و عمرانی برای این شهر ایجاد می­ کند. به ویژه وقتی می ­دیدی وزیر امور اقتصادی و دارائی به همراه معاون خود درامور سرمایه گذاری. مهمان و سخنران این همایش هستند و با آب و تاب تمام، از مزایای استثنایی و اثرات مثبت آن در توسعه­ ی مراغه سخن می­گویند و برگزاری چنین همایش هایی را نقطه ی عطفی در تاریخ این شهر به حساب می­ آورند... به نتایج و محاسن آن امیدوار می­ شدی و آن را بعنوان یک رویداد مبارک به فال نیک می­ گرفتی . اما اگر شاهد و ناظر برگزاری این همایش بودی و از نزدیک در جریان متن و بطن آن قرار می گرفتی، به رای العین می­ دیدی که همایش حاضر در حد و اندازه ی آن همایشی نیست که از ماه­ ها پیش در بوق و کرنا می ­دمیدند و مردم را به نتایج و ثمرات در خور توجه آن نوید می دادند.


شاید همشهریان محترم، کم و بیش اطلاع داشته باشند که در این همایش باوجود تبلیغات گسترده ای که در باره اش می­شد در مجموع 9 فقره تفاهم نامه­ ی نه چندان مهم و قابل توجه. جمعاً به ارزش حدود 350 میلیارد ریال به امضاء رسید که فقط 3 فقره ی آن در حوزه ی عمران شهری بود.

اما به فاصله ی چند روز از برگزاری اولین همایش ملی توسعه و ایجاد فرصت های سرمایه­ گذاری مراغه خبربرگزاری سومین همایش فرصت­ های سرمایه­ گذاری استان در تبریز، با عنوانی نه چندان سنگین، اما دستاوردی وزین و قابل ملاحظه در رسانه ها منتشر شد که در آن 333 تفاهم نامه ی همکاری، جمعاً به ارزش 32 میلیارد دلار ناقابل! یعنی تقریباً معادل 380 هزار میلیارد ریال به امضاء رسید و 737 طرح سرمایه گذاری به ارزش 304 هزار و 755 میلیارد ریال در هفت پانل تخصصی به سرمایه­ گذاران ارائه شد.

در این همایش علاوه بر سرمایه­ گذاری داخلی 400 سرمایه­ گذار خارجی و ایرانی مقیم خارج از 37 کشور جهان حضور یافتند و اغلب آن ها در طرح های ارائه شده مشارکت کردند . و اما لازم است بدانیم که از 333 تفاهم نامه­ ای که در این همایش به امضاء رسید، سهم مراغه فقط 10 تفاهم نامه ی همکاری یعنی حدود 3 درصد کل تفاهم نامه های امضاء شده، آن هم صرفاً در حوزه­  ی عمران شهری و از حدود 380 هزار میلیارد ریال سرمایه­ گذاری تنها 394 میلیارد ریال یعنی تقریباً یک هزارم مبلغ فوق بود که با کنار هم قرار دادن این اعداد و ارقام و مقایسه ­ی آن ها با هم خواهیم دید که تفاوت محتوائی دو همایش، با هدف واحد، یکی در مرکز استان و دیگری در دومین شهر بزرگ استان ، از زمین تا آسمان است! و هیچگونه تناسبی در بین آن­ها وجود ندارد.

البته لازم است به این نکته مهم نیز توجه کنیم که طرح­ های ارائه شده در همایش سرمایه­ گذاری استان همان طرح هایی بودند که یک بار در همایش بزرگ سرمایه­ گذاری مراغه مطرح و ظاهراً برای آن ها تفاهم­ نامه­ ی همکاری امضا و مراتب به عنوان نتیجه و دستاورد مهم این همایش، در  و رسانه­ ها منعکس شد که امیدواریم مسئولین ذیربط چگونگی و دلایل این دوباره کاری را برای افکار عمومی روشن کنند تا خدای ناکرده، شائبه­ ی سوء استفاده تبلیغاتی توسط برخی از مسئولان در اذهان ایجاد شود.

 و اما با این فرض که تفاهم نامه های امضاء شده در همایش مذکور واقعی بوده و شکی در آن وجود ندارد باید دید که دلیل این تفاوت فاحش چیست و چرا منابع و امکانات استان بطور عادلانه و متناسب با معیارهای منطقی در بین شهرستان های تابعه تقسیم نمی  شود؟ و مگر نه این است که استان آذربایجان شرقی تنها در تبریز خلاصه نمی­شود، بلکه سایر شهرستان­ ها نیز در آن سهیم و شریکند. اصلاً چرا باید سهم یک شهرستان 250 هزار نفری ، با انواع ظرفیت­ ها و امتیازات ویژه، از 380 هزار میلیارد ریال سرمایه ­گذاری فقط 394 میلیارد ریال، آن هم صرفاً در حوزه­ ی عمران شهری باشد و در سایر حوزه ها، از جمله صنعت و معدن، گردشگری، کشاورزی و صنایع تبدیلی، حتی یک طرح برای ارائه وجود نداشته باشد؟ اما تبریز با وجود تمرکز بیشترین امکانات و سرمایه ها در آن ، درصد قابل توجه­ی از این طرح ها را به خود اختصاص دهد؟

 توجه بیش از حد مسئولان و متولیان امور استان، به فرآیند توسعه­ ی تبریز و تمرکز انبوه امکانات و برخورداری ها، در این شهر، در شرایطی که روند توسعه و سازندگی در سایر شهرهای استان، از جمله مراغه بار کود جدی مواجه است، می­تواند این شائبه را در اذهان ایجاد کند که دستگاه مدیریتی استان نه تنها فاقد برنامه­ ای صحیح و دقیق برای توزیع عادلانه­ ی منابع و امکانات در سطوح مختلف اجتماعی و تحقق امر تمرکز زدایی است ، بلکه شاید تحت تأثیر گرایش های جانبدارانه و تبعیض آمیز برخی از مدیران و کارگزاران استان نشین، بخش اعظم امکانات و اعتبارات استانی و ملی را که باید به نسبت حجم نیازها، استحقاق ­ها و استعدادها و سهم سرانه­ ی هر یک از شهر­ها در بین آن­ها تقسیم شود. به نفع توسعه­ ی فزاینده ­ی تبریز مصادره نموده و سخاوتمندانه بر پیکر فربه و پروار شده­ ی این شهر تزریق می­کنند.

وجود صدها واحد بزرگ صنعتی و تولیدی- صدها طرح عمرانی و رفاهی- ده­ ها بیمارستان و مرکز درمانی، ده­ ها دانشگاه و مرکز آموزش عالی و سایر امکانات و برخورداری ها در تبریز طبعاً به قیمت محرومیت شهرستان­ های تابعه از این گونه امکانات و در نتیجه توسعه نیافتگی و عقب ماندگی آن­ها فراهم شده و نشان دهنده­ ی این واقعیت است که تقسیم امکانات و اعتبارات ملی و استانی دربین شهرستان ها عادلانه نبوده و سهم شهروندان متناسب با استحقاق آنان به آنان تعلق نگرفته است.

نظرات 1 + ارسال نظر
ماراغالی چهارشنبه 9 مهر 1393 ساعت 01:43

به نظر من عوض پرداختن به مبحث تبریز که واقعا نخ نما شده است و مراغه ای ها را یاد عوام فریبی نمایندگان مردم مراغه در مجلس می اندازد این سوال را مطرح می کردید که آیا امضای این طرح های ناچیز (به قول خودتان) تا چه اندازه رنگ عملی به خود گرفته است؟ تنها امضا مهم نیست! حتی 394 میلیارد ریال ناچیز هم برای مراغه ای با این مسئولین و مردم بی تفاوت لنگه کفشی است در بیابان! مسئولین مراغه فقط امضا کردند تا فقط نمایش فعالیتشان را تکمیل کنند و تقریبا می توان گفت هیچ کدام از این طرح های امضا شده با تیتر آب و تاب دار تا کنون به مرحله اجرا نرسیده است!

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.