نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

ضرورت برگزاری همایش توسعه ی مراغه ونقش مشارکت مردم درتوسعه ی شهری


  

 در پی­ گشایش یک ستون آزاد در یکی از صفحات نشریه­ ی وزین رصد، تحت عنوان:« اگر شما خبرنگار یا دست به قلم بودید.در این ستون چه می نوشتید؟» برخی از شهروندان، با ارسال مطالبی،نظرات خود را درباره­ ی مسائل مختلف شهر ارائه می­ دهند که گاهی نکات قابل توجهی در آن­ها به چشم می­خورد. نکاتی که به اعتقاد نگارنده نباید بی تفاوت از کنار آن­ها گذشت و به آن­ها بهای لازم را نداد.

برای نمونه یکی از خوانندگان، طی نوشته­ ای در شماره­ ی 1666 یکم آبان ماه این نشریه، ضمن اعلام دیدگاه­ های خود در زمینۀ بهبود وضع فعلی شهر، پیشنهاد نموده است که هر ماه یک همایش با موضوع توسعه­ ی فرهنگی و عمرانی در این شهر برگزار شود و در آن از اقشار مردم، به ویژه کارشناسان دعوت به عمل آید تا راهکارهای پیشبرد اهداف مورد نظر را بررسی و جهت تصمیم­ گیری به دبیرخانه­ ی همایش ارایه دهند. که پیشنهاد بسیار خوب و بجایی است.

لازم به ذکر است که در سال 1379 همایشی تحت عنوان: اولین همایش متخصصین، مهندسین و صاحب نظران شهر تاریخی مراغه، به همت شهرداری این شهر و با شرکت اقشار فوق برگزار شد. در این همایش که نگارنده نیز در آن شرکت داشتم و یکی از سخنرانان آن بودم شرکت کنندگان، نظرات و پیشنهادات خود را در انواع زمینه ها، از جمله: لزوم تنظیم برنامه­ ی میان مدت شهرداری­ ها، نقش برنامه ریزی در مدیریت شهری، طرح­ های توسعۀ شهری، جایگاه طرح های ویژۀ بهسازی و نوسازی مراغه، نقش مشارکت مردم در توسعۀ شهری و راهکارهای توسعۀ شهر تاریخی مراغه در قالب مقاله، سخنرانی و طرح ارائه نمودند.

این همایش همان طوری که از عنوانش پیداست قرار بود در مقاطع مختلف زمانی تکرار شود که متأسفانه با تغییر شهرداروقت متوقف و به بوته­ ی فراموشی سپرده شد. ناگفته نماند که هر چند وقت یک بار همایش­ هایی با موضوعات مجرد در زمینه­ های فرهنگی، هنری و یا اقتصادی در مراغه برگزار می­ شود.

اما تا کنون همایشی با موضوع عام و فراگیر که کلیه­ ی جوانب توسعه را در برگیرد و در آن از دیدگاه­ های اقشار مردم در راستای نیل به اهداف توسعه ی همه جانبه شهر استفاده شود، برگزار نشده است. برگزاری این گونه همایش ها بنا به چند دلیل مفید به فایده بوده و خروجی آن­ها حاوی اثراتی مثبت در تحقیق توسعه و بهبود وضعیت شهر خواهد بود.

نخست اینکه: می ت­وان از تراوش­ های  فکری و رهنمودهای اقشار شرکت کننده در این همایش ها در برنامه ریزی ­های مرتبط با توسعۀ همه جانبۀ شهری و مشخص شدن نیازها، ضرورت ها و اولویت هایی که چه بسا ممکن است، مسئولان امر در اثر دور بودن از متن جامعه و عدم ارتباط نزدیک با مردم، از آن­ ها غافل باشند استفاده نمود.

 دوم: در این همایش ها می ­توان مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران بومی را در اجرای طرح­­ هایی که بخش دولتی به علت محدودیت امکانات و منابع، قادر به اجرای آن ها نیستند جلب و سرمایه­ های سرگردان را در راستای نیل به این هدف، بکار گرفت.

سوم: برگزاری این همایش­ ها انگیزۀ همکاری و مساعدت مردم را در پیشبرد برنامه های توسعه ­ی شهری تقویت نموده و آن­ها را به مشارکت در امور مختلف جامعه ترغیب می­ کند. و بالاخره این که برگزاری پی در پی و مستمر همایش­ های مورد بحث عامل ایجاد تحرک و جنب و جوش در جامعه ی شهری بوده و انگیزه­ ی حرکت و پویایی مضاعف مسئولان را در راستای تحقق توسعه­ ی متوازن شهر و رعایت ضرورت­ ها و اولویت­ ها در تصمیم­ گیری­ ها افزایش می­ دهد.

در این همایش ها بهتر است از مراغه ­ای ­های مقیم مرکز و سایر شهرستان­ ها که به زادگاه خود علاقمندند و تمایل دارند به طرق مختلف به توسعۀ همه جانبۀ شهر خود کمک کنند دعوت به عمل آید.

 در این راستا دعوت از اعضای موسسه­ ی خیریه­ ی عمران مراغه که کمک به توسعه ی مراغه از شعارهای اصلی آن­ بوده و در اساسنامۀ مؤسسه­ به آن تأکید شده است به این همایش از اهمیت ویژه­ ای برخوردار است و می تواند در توسعه ی شهر اثر گذار باشد.

همچنین لازمست: به منظور استفاده از آگاهی­ ها و تجربیات نمایندگان سابق و اسبق مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی، اعضای ادوار مختلف شورای شهر و مدیرانی که سال­ ها در رأس ادارات این شهر انجام وظیفه نموده­ اند به این همایش دعوت شوند.

 و واپسین کلام اینکه این همایش­ ها حداقل هر سه ماه یک بار به طور منظم برگزار شود و نتیجه ی مذاکرات و تصمیمات متخذه به اطلاع عموم برسد.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی فرخی یکشنبه 4 آبان 1393 ساعت 00:25 http://http:/sahand200.persianblog.ir/

به مطلب خوبی اشاره کرده اید. چند عامل مهم در ایجاد همدلی را تأکید نموده اید. این همایشها بسیار راهگشاست و خوب و امیدواریم مسئولان منتخب و شورای اسلامی شهر به برگزاری چنین همایشهایی همت گمارند و در مقام پاسخگویی بر آیند. پیروز باشید

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.