ادامه از قسمت دهم
یاد آوری:
در قسمت دهم این یادداشت ها، ضمن اشاره به برخی از تحرکات و تلاش های نامزدها برای جلب آرای مردم ، خاطرنشان کردیم که این عده در پروسه انتخابات به هر دری می زنند از هر مکانی سر در می آورند و با هر قشر و طبقه ای ارتباط برقرار میکنند و در نهایت تواضع و چرب زبانی می کوشند خود را فردی شایسته و اصلح برای نمایندگی مردم و همسو با سیاست ها و آرمان های آنان معرفی کنند…
نامزدها در ادامه و در خلال این تحرکات، با ترتیب دادن مجالس میهمانی در نوبت های مکرر و متوالی و دعوت از افراد و شخصیتهای اغلب با نفوذ و مؤثر، برای صرف غذا و استماع سخنرانی دعوت میکنند و با پذیرایی های پر زرق و برق و پرهزینه از مدعوین، می کوشند، حمایت و پشتیبانی مادی و معنوی آنان را جلب کنند و به زعم خود از این طریق، گامی به موفقیت نزدیکتر شوند.
در دوره های گذشته شاهد بودیم که برخی از نامزدها از چندین ماه مانده به برگزاری انتخابات، اگر نگوییم هر روز، تقریباً هر هفته از این مهمانی ها ترتیب می دادند و برای هر مهمانی میلیونها تومان هزینه می کردند. هر چند در دوره پیش رو، به علت اخطار های مقامات و ناظرین انتخابات و همچنین کمبود و گرانی کالاها، از تعداد این مجالس و مهمانی ها کاسته شده است؛ با این وجود گاهی برخی از نامزدها به صورت آشکار و نهان، از این مجالس ترتیب میدهند و از افراد و گروه های ویژه برای صرف غذا و استماع سخنرانی دعوت میکنند.
ریسک هزینههای این مهمانی ها را اغلب افراد وابسته به نامزدها و اسپانسر هایی می پذیرند که در قبال این خدمات، در پشت پرده با نامزدها وارد معامله میشوند و از آنان، به شرط راه یابی به مجلس، قول هایی از قبیل اعطای پست و مقام و یا استفاده از برخی رانت ها می گیرند و از این طریق آنان را زیر بار دین می برند و وامدار خو می کنند.
برخی دیگر از نامزدها از بابت هزینه های انتخابات به اصطلاح چک می کشند و اغلب به علت نا توانی در پاس کردن وجه چک ها، طلبکاران، برای وصول طلب خود به اقدامات قانونی متوسل می شوند.
یکی دیگر از بدترین و مذموم ترین حرکت های نامزدها که در دورههای گذشته شاهد آن بودیم: اسراف و افراط در چاپ عکس، پوستر، تراکت و بنر در سطحی به مراتب گسترده و تیراژ بالا و نصب آنها در کمال بی نظمی و بی مبالاتی در اماکن و معابر شهر بوده و از این طریق ضمن حیف و میل مقادیر قابل توجهی کاغذ، به ایجاد آلودگی های زیست محیطی، کراهت چهره شهر و نیز ایراد خسارت به اموال عمومی دا من می زدند.
امید که در این دوره با توجه به کمبود و گرانی بیش از حد کاغذ و بالا رفتن هزینه های چاپ و نشر، وضعیت دورههای گذشته تکرار نشود و هر یک از نامزدها به چاپ و نصب تعداد محدودی از این آگهی ها در میادین و خیابان های مرکزی بسنده کنند.
نامزدهای این دوره از انتخابات، باید توجه داشته باشند: در حالی که برخی از خانواده ها از تهیه چند جلد دفتر برای فرزندان دانش آموز خود عاجزند؛ اسراف و زیاده روی در چاپ و نشر عکس و آگهی کاریست نا صواب و گرایش به این شیوه از تبلیغات به جای نتیجه مثبت، در نظر مردم به ضد تبلیغ، بدل خواهد شد.
ناظرین و مسئولان برگزاری انتخابات نیز باید از هم اکنون با یک برنامه ریزی جامع و مؤثر در ارتباط با نحوه تبلیغات نامزدها، تعداد، ابعاد و محلهای نصب کاغذهای تبلیغاتی را تعیین و با ابلاغ پیشاپیش به آنان از هرگونه اسراف و بینظمی در این زمینه جلوگیری به عمل آورند.
نامزد ها باید به این نکته مهم نیز توجه داشته باشند که: اگر هزینه های اغلب زاید و غیر ضرور تبلیغات را که در هر دوره سر به میلیاردها می زند، تجمیع و صرف عمران و توسعه حوزه انتخابی خود و رفع معضل بیکاری جوانان کنند، بیشترین خدمت را در حق مردم انجام داده اند و تنها در این صورت است که مورد اعتماد همگان قرار گرفته و مردم به شرکت مشتاقانه در انتخابات تشویق و ترغیب می شوند... ادامه دارد
به قلم: عباسعلی خسروداد