نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

شکاف طبقاتی، دلایل و پیامدها

  شکاف طبقاتی به تفاوت ها و نابرابری هایی گفته می شود که در اثر توزیع ناعادلانه ثروت و امکانات، میان اقشار مختلف جامعه ایجاد می شود و جامعه را به دو گروه غنی و فقیر و دارا و ندار، تقسیم می کند. شکاف طبقاتی بنا به دلایلی که در ادامه این یادداشت خواهد آمد، روز به روز میان لایه ها و دهک های بالا و پایین جامعه عمیق  و طولانی تر می شود. در حالیکه دهک های بالای جامعه به کلیه امکانات زندگی در حد افراط دسترسی دارند، دست لایه های فقیر از رسیدن به ابتدایی ترین نیازهای زندگی کوتاه است. این شکاف آزار دهنده، کلیه ابعاد زندگی اجتماعی را در بر می‌گیرد. در بعد مسکن عده‌ای در ویلاها و کاخ های مجلل چند صد متری به ارزش چند صد میلیارد تومان!! در خوش آب و هواترین مناطق شهری، با لوکس ترین و لاکچری ترین تجهیزات و امکانات رفاهی زندگی می کنند و در مقابل، کثیری از مردم، آرزوی داشتن یک آلونک چند متری خشت و گلی را با خود به گور می برند. این کاخ نشینان با سوار شدن به اتومبیل های لوکس چند میلیاردی، مسافرت های پر هزینه، مهمانی ها و عروسی های پر زرق و برق، استفاده از بهترین امکانات تحصیلی،  مصرف افسار گسیخته و ریخت و پاش های بی حساب و کتاب،  سر ازپا نمی شناسند؛ در مقابل عده  پر شماری از جمعیت جامعه در اثر نداشتن شغل مناسب و در آمد کافی  در  فقر مطلق، به سر می برند و از تأمین حد اقل  معاش خانواده خود عاجزند.

دلایل پیدایش  شکاف طبقاتی:

بر اساس بررسی های صاحب نظران و اقتصاد دانان،  علل و عوامل بروز فاصله طبقاتی را باید در: کاهش ارزش پول ملی، افزایش بی رویه تورم و گران شدن مداوم قیمت کالاها، افزایش اجاره بها و قیمت مسکن، رونق بازار دلالی و سوداگری، کاهش بودجه عمرانی و به تبع آن رشد نرخ بیکاری، نابرابری حقوق ها، ویژه خواری ها، توزیع رانت های ارزی و تسهیلات بانکی به نفع ثروتمندان و  دهک های مرفه جامعه... و بالاخره  در نبود آینده نگری  و برنامه ریزی مناسب توسط دولت، جست و جوکرد. فقدان یک سیستم حسابرسی  و رسیدگی به منابع در آمدی ثروتمندان و مرفهین جامعه و  اینکه آنان این همه پول، ثروت و املاک و مستغلات را از کجا آورده اند و از چه راهی تحصیل کرده اند؛ باعث شده است که این قشر، با سو استفاده از این فرصت ها،  روز به روز بر ثروت خود بیافزایند و از این طریق به عمیق تر شدن شکاف طبقاتی و به تبع آن فقیر تر شدن فقرا دامن بزنند.

پیامدهای عمیق تر شدن شکاف طبقاتی:

طبق نظر جامعه شناسان: توزیع ناعادلانه ثروت و نابرابری های در آمدی میان دهک های بالا و پایین جامعه بستر مناسبی برای پیدایش  بسیاری از آسیب های  اجتماعی  است که از آن جمله می توان به: مهاجرت روستاییان به شهر ها و بروز پدیده حاشیه نشینی، افزایش مشاغل کاذب، تکدی گری، قاچاق مواد مخدر، اعتیاد، سرقت، خشونت،  رشد نرخ افسردگی، سرخوردگی روحی و اجتماعی، ایجاد عقده های روانی، جریحه دار شدن غرور خانواده ها، کمرنگ شدن ارزش های  فرهنگی و اجتماعی در مردم ، سست شدن روابط اجتماعی و سر انجام افتادن فقرا و نیازمندان در دام باندهای غیر قانونی اشاره کرد. 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.