نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

سهل انگاشتن ویروس کرونا به مثابه بازی با آتش است

سهل انگاشتن ویروس کرونا به مثابه بازی با آتش است

 همان طوری که پیش‌بینی می‌شد: با برداشته شدن برخی محدودیت ها و تردد و تجمع آزادانه مردم در گذرگاه ها و اماکن عمومی، بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی، ویروس کرونا که با از دست دادن نسبی بخشی از نیروهای خود در ماه های گذشته، می رفت تا میدان مبارزه را به نفع مردم خالی کرده و به فراسوی مرزهای  خطر نقل مکان کند، دوباره جان گرفت و در مقابل مردم صف آرایی کرد!

 بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی دست اندرکاران حوزه سلامت، در دو سه هفته گذشته شمار مبتلایان و جانباختگان در مراغه سیر صعودی داشته و این روند همچنان ادامه دارد.

  تجربه دو سه ماه گذشته به ما آموخته است که ویروس کرونا با ویژگی های تهاجمی خود، همواره مترصد فرصتی است تا با یک تاکتیک حساب‌شده حمله خود را دوباره آغاز کند. همچنین آموختیم که هیچ سلاحی در این ویروس کارگر نیست و تنها راه مقابله با آن رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات است و اگر نخواهیم یا نتوانیم این موارد را به درستی رعایت کنیم باید منتظر تهاجم گسترده تر آن در روزهای آتی باشیم و پیامدهای تلخ و ناگوار آن را به بهای از دست دادن عزیزانمان به جان بخریم.

 بر مصداق مثل:  "آزموده را آزمودن خطاست." هرگونه ریسک و سهل انگاری در برخورد با این بیماری، خطای محض است و هیچ آدم عاقلی با چشم باز به استقبال چنین خطری نمی شتابد. امروز دیگر کسی نیست که با واقعیت وجود دشمن خطرناکی به نام کرونا آشنا نباشد و نداند که بی‌توجهی به آن به مثابه بازی با آتش است! باید توجه داشته باشیم که در گیر و دار مبارزه نابرابر با ویروس کرونا، پای جان در میان  است و هرگونه سستی و سهل انگاری در این زمینه به از دست دادن صدها هزار و بلکه میلیونها نفر از همنوعان و هموطنانمان خواهد انجامید؛ بنابراین باید بپذیریم که در شرایط فعلی برداشتن محدودیت ها آن هم به یکباره خطاست و باید در این زمینه تجدید نظر شود. ای کاش اختیار هرگونه سیاستگذاری و تصمیم گیری درباره برقراری یا لغو محدودیت ها به عهده مسئولان محلی گذاشته می‌شد تا آنان، به تناسب تغییرات و نوسانات آماری و موقعیت های منطقه‌ای رأسا در این باره تصمیم گیری می کردند.  من جرات نمی کنم درباره جلوگیری از تداوم فعالیت بازار اظهار نظر کنم؛ چراکه اولا، بازار نبض اقتصاد کشور است و بسته بودن آن، به صرفه و صلاح کشور نیست.  دو ما بازاریان با مشکل تعهدات مالی از جمله: چک و سفته روبرو هستند.  بدهکاری و بستانکاری دارند و باید از محل فروش و در آمدهای روزانه به این تعهدات عمل کنند؛ اما باز شدن مدارس به ویژه در شهرهایی که وضعیت شان از نظر افزایش مبتلایان، قرمز است به هیچ وجه مصلحت نبوده و در معرض خطر  قرار دادن بچه های معصوم و آموزگارانء با هیچ منطقی سازگار و قابل توجیه نیست. در باره شروع فعالیت مساجد و تکایا نیز بهتر است مراجع و روحانیون محترم  با لحاظ کردن نظر کارشناسی دست اندرکاران حوزه سلامت، تصمیمات لازم را اتخاذ و فعالیت های این اماکن را تحت نظر و کنترل خود در آورند؛ تا به یاری خدا بتوانیم  از سد این بحران خانمان سوز با کمترین تلفات و خسارت ها عبور کنیم.

در پایان این مقال باید عرض کنم که در هرحال توپ در زمین مردم  است و این مردم هستند که باید در نهایت امر، ابتکار عمل و کنترل اوضاع را در دست بگیرند و با رعایت کامل دستور العمل های بهداشتی از جان خود و عزیزانشان در برابر این دشمن وحشی و  بی رحم،  محافظت کنند. 

عباسعلی خسروداد   جمعه بیست و ششم اردیبهشت 99

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.