نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

سخنی با فرماندار جدید مراغه "قسمت چهارم و آخر"


 در قسمت های گذشته ضمن تأکید بر ضرورت توسعه بخش‌های کشاورزی و گردشگری به عنوان محورهای اصلی توسعه مراغه، تحرک بخشی به عملیات اجرایی آزادراه مراغه - هشترود و عملیاتی شدن طرح بزرگ منطقه ویژه اقتصادی مراغه را از انتظارات و خواسته های مهم شهروندان مراغه‌ای از آقای موسوی حسینی فرماندار جدید مراغه بر شمردیم...


 در قسمت آخر این یادداشت ها، توجه ایشان را به چند مورد دیگر از ضرورت ها در ارتباط با توسعه مراغه جلب می کنیم:

 یکی از مهمترین کارهای به جا مانده طی سالیان دراز: طرح بازسازی، ساماندهی و احیای رصدخانه مراغه است. این رصدخانه در حدود ۸۰۰ سال پیش در زمان حکمرانی ایلخانان و با همت و تلاش دانشمند ارزنده ایرانی: خواجه نصیرالدین طوسی احداث شد و بعدها در ساخت چندین رصدخانه مهم در سطح جهان از جمله رصدخانه: سمرقند، چین، هند، استانبول، دانمارک و... الگو قرار گرفت.

 رصد خانه مراغه در اندک مدت، پس از احداث، افزون بر تجهیز به انواع آلات ستاره شناسی  به کتابخانه‌ای با متجاوز از ۴۰۰ صد هزار جلد کتب علمی مجهز شد و با تبدیل به یک مرکز دانشگاهی هزاران دانشجو و دانشمند در رشته های ریاضی و ستاره شناسی از اقصا نقاط جهان، برای تحصیل و تدریس به آن روی آوردند. رصدخانه مراغه که اکنون تنها ویرانه ای از آن باقی است؛ نماد هویتِ نه تنها مراغیان بلکه ایرانیان است. این رصدخانه در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد و سازمان فرهنگی یونسکو، سال ۲۰۰۸ را سال رصدخانه مراغه نامگذاری کرد.

با وجود آماده بودن طرح و نقشه  مکانیکی برای بازسازی رصدخانه، در سایه بی مهری و بی توجهی مسئولان ذی ربط، هنوز گام مفید و موثری در این زمینه برداشته نشده است. در حالیکه رصدخانه مراغه رو به ویرانی بود، کار رصدخانه های ملی کاشان و کرمان شروع شد. گردشگرانی که با ایده بازدید از یک رصدخانه مجهز به آن مراجعه می کنند با ویرانه‌ای مواجه می‌شوند و با تاسف بسیار آنجا را ترک می کنند.

 اقدامات اولیه که برای ساماندهی این رصدخانه لازم است عبارتند از: تملک سایت نظامی جنب رصدخانه، محوطه سازی برای آن و ایجاد تاسیسات رفاهی و اقامتی برای استفاده گردشگران و بازدیدکنندگان و نصب پلانتاریوم ها که در سال ۱۳۸۴ با هزینه‌ای چند میلیاردی خریداری شده و به علت فقدان اراده لازم در مسئولان ذی ربط، برای نصب، سال هاست که در انبار های میراث فرهنگی خاک می‌خورند!

برای دوری از اطاله کلام با اشاره ای فهرست وار به چند مورد دیگر از ضرورت ها و مطالبات اهالی مراغه، دفتر این یادداشت ها را تا فرصت بعدی فرو می بندیم و آقای فرماندار را به عنایت ویژه به موارد مطروحه فرا می خوانیم. 

 شروع عملیات اجرایی بیمارستان 350 تختخوابی، رفع مشکلات واحدهای صنعتی و موانع تولید، رفع موانع ساماندهی پیرامون برج های دوقلو، تسریع در اتمام بیمارستان خصوصی 96 تختخوابی خواجه نصیر، پیگیری رفع موانع تولید و توسعه شهرک صنعتی مراغه، ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی، پیگیری ایجاد پژوهشکده فسیلی و بالاخره نظارت دقیق و مستمر  در کار مدیران و الزام آنان به ارائه چشم انداز توسعه مراغه از جمله مطالبات مردم از جنابعالی است.

 دوازدهم مردادماه 99 عباسعلی خسروداد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.