نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

گفت و گوی اختصاصی خبرنگار روزنامه رصد با آقای مهندس خیری فام، مدیر شهرک صنعتی مراغه


اشاره:

نقش موثر صنعت در تحقق رونق اقتصادی و توسعه پایدار جوامع، بر کسی پوشیده نیست. صنعت توانسته است در جایگاه موتور اقتصادی کشورهای صنعتی در رشد و پیشرفت این کشورها نقش اساسی ایفا کند.

کشو رهای صنعتی با تولید و صادرات انبوه کالاهای صنعتی به بازارهای بین المللی توانسته‌اند از ارزش افزوده این کالاها در ایجاد فرصت‌های شغلی و تامین معیشت و رفاه مردم سود ببرند. با توجه به رشد روزافزون بخش صنعت در سطح جهان، ضرورت حمایت از توسعه این بخش در کشورمان بیش از پیش احساس می‌شود. متأسفانه به رغم وجود پتانسیل ها و ظرفیت های فراوان، برای توسعه صنعت و تولید در کشور، به این بخش اهمیت چندانی داده نشده و به همین علت، بیشتر واحدهای صنعتی و تولیدی با مشکلات اساسی دست به گریبانند.

صنایع مراغه نیز از این قاعده مستثنا نبوده و از انواع مشکلات و نارسایی ها در این عرصه به شدت رنج می برند.


 خبرنگار روزنامه رصد در یک گفتگوی اختصاصی با آقای مهندس خیری فام، مدیر عامل شهرک صنعتی مراغه، ضمن طرح پرسش هایی در باره فعالیت ها و اقدامات انجام شده در راستای توسعه شهرک صنعتی مراغه، به کم و کیف و دلایل این مشکلات پرداخته است که چکیده آن ذیلا از نظر خوانندگان محترم می گذرد:


- آقای مهندس! با تشکر از جنابعالی که فرصت این گفتگو را برای بنده فراهم کردید؛ لطفاً برای اولین پرسش، درباره: وسعت شهرک صنعتی مراغه و اینکه چه میزان  از زمینهای موجود در این شهرک صنعتی و چه مقدار راکد است توضیح دهید؟

وسعت کل شهرک صنعتی مراغه 113 هکتار است که 78 هکتار از آن به اراضی صنعتی اختصاص دارد و بقیه راکد است.


- چرا این زمین ها پس از گذشت چندین سال از واگذاری آنها همچنان راکدند؟!

 خوشبختانه طی دوسال اخیر بیش از 5 هکتار از اراضی راکد رافسخ کردیم  و امسال نیز باعنایت به اقدامات صورت گرفته دو هکتار دیگر از اراضی راکد فسخ و آماده واگذاری به سرمایه گذاران جدید خواهد شد. 


- مجموعا چند واحد صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی مراغه مستقرند؟ از این تعداد چند واحد فعال و در حال بهره‌برداری و چند واحد راکد است؟

 مجموعا 55 واحد در حال بهره برداری  درشهرک صنعتی مستقرند که از این تعداد 45 واحد، فعال و 10 واحدغیر فعال هستند.


- علت غیر فعال بودن این 10 واحد چیست؟

 مشکلات بانکی ، عدم وجود بازار فروش ، نبود سرمایه درگردش.اختلاف شرکا و ...


- برنامه مدیریت شهرک صنعتی مراغه برای رفع مشکلات مورد اشاره و حمایت از صنایع چیست و تاکنون چه اقداماتی در این زمینه از سوی شما و سایر مسئولان انجام گرفته و خروجی این اقدامات چه بوده است؟

 خوشبختانه در سال 98 و 99 هفت  واحد غیرفعال با معرفی سرمایه گذار جدید و یا اخذ سرمایه درگردش یا تغییر خط تولیدو یا راه اندازی خط تولید قبلی مجددا فعال شده اند و انشاالله طی چندماه آینده 4 واحد صنعتی راکد دیگر مجددا راه اندازی خواهند شد.


- اخیراً از قول شما: خبر ایجاد ۸ طرح صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی مراغه منتشر شده است لطفاً ضمن معرفی این طرح ها بفرمایید: میزان سرمایه گذاری در آنها چه مبلغی است و مجموعاً برای چند نفر در این واحدها فرصت شغلی ایجاد شده است؟

 بله این واحدها در بخشهای صنایع عذایی ، الکترونیکی. نساجی .بهداشتی ، فلزی .شیمیایی و طرح توسعه سه واحد صنعتی فعال در شهرک باسرمایه گذاری بیش از2700 میلیارد ریال راه اندازی شده و در این واحد ها برای600 نفر فرصت شغلی ایجاد شده است. 

- برنامه شما برای جذب سرمایه گذار در شهرک صنعتی مراغه چیست؟ و تاکنون در این زمینه چه اقداماتی انجام داده اید و خروجی این اقدامات چه بوده است؟

 درسال 98 و ادامه سال 99  مقدار  3.5 هکتار از اراضی شهرک به سرمایه گذاران جدید واگذار شده که این سرمایه گذاران درحال احداث واحدهای خود هستند و انشاالله شماری از آنها که در پرسش قبلی به آن اشاره شد: در سال 99 به بهره برداری خواهندرسید همچنین  6 واحد راکد توسط سرمایه گذاران جدید جذب و اندازی شده اند. 


-لطفا از چند نمونه از واحدهای برتر صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک صنعتی مراعه نام ببرید؟

 در شهرک واحدهای تولیدی بزرگی همچون شرکت روعن موتور توانساز . لوازم خانگی پرسین .شرکت تکدانه مطهر، صنایع غدایی آذرتحفه . صنایع غدایی ارن،  واحدهای نساجی زرین نخ، فن اوران، سایین صنعت، تجهیزات پزشکی سامان، احیاء واحدهای بزرگ خوراک دام وطیور، بزرگترین واحدبوجاری گندم و جو درمنطقه، تولید و بسته بندی عسل، تولید قند ونبات،  تولید عرقیات، تولید انواع جعبه های پلاستیکی، واحدهای تولیدی ریختگری چدن و سرب،  واحدهای بازیافت پلاستیک،  واحد های سورت و بسته بندی خشکبار و لواشک، تولید قطعات بتنی، تولیدموادشوینده و... فعال هستند.


- چند واحد صنعتی در این شهرک، قرارداد احداث کارخانه یا کارگاه امضا کرده‌اند و این قراردادها در حال حاضر در چه مرحله ای هستند؟

 برای 105 واحد صنعتی جواز احداث صاده زمین صنعتی واگذار شده است که از این تعداد 55 واحد به بهره برداری رسیده و 35 قطعه دیگر در مراحل نصب ماشین آلات، نصب سوله، دیوارکشی بوده و بقیه زمین خالی میباشد


- نقش شرکت شهرکهای صنعتی استان در ایجاد زیرساختها در توسعه شهرک صنعتی مراغه و رفع مشکلات این شهرک چیست؟ و تاکنون چه کمک هایی از ناحیه این شرکت در این زمینه ها انجام گرفته است؟

 در سال 98 شهرکهای صنعتی جهت بالابردن کمیت و کیفیت اب شهرک اقدام به خرید یک حلقه چاه با دبی بالا وکیفیت خوب کرد. با اجرای خط انتقال 3.5 کیلومتری از چاه تا منبع آب شهرک و تجهیز چاه و احداث منبع هوایی با پیشرفت فیزیکی 95 درصد انشاالله طی چند ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.  ایستگاه اتش نشانی شهرک به اتمام رسیده است و تاپایان سال به خودروی اتشنشانی تجهیز خواهد شد.

شهرک صنعتی مراعه دارای یکی از پیشرفته ترین تصفیه خانه های فاصلات شهرکهای صنعتی است. خط انتقال گاز باظرفیت بیش از 100000 مترمکعب به شهرک و بخش صنعت توسط شرکت گاز درحال اجراست،همچنین باپیگیری های صورت گرفته، شرکت مخابرات استان، جهت افزایش کیفیت مکالمه تلفن همراه و اینترنت همراه، موافقت خود را جهت نصب سایت درشهرک، به شرکت ارتباطات سیار کشور اعلام کرده است


- چند درصد از واحدهای تولیدی شهرک صنعتی مراغه به صنایع بزرگ و چند درصد به صنایع کوچک اختصاص دارند؟

کلیه واحدهای مستقر در شهرک، صنایع کوچک و متوسط هستند.


- اخیرا خبر بهره برداری قریب‌الوقوع از سه واحد تولیدی بزرگ در رسانه‌ها منتشر شد؛ در صورت امکان درباره مشخصات این طرح‌ها و اینکه در آنها برای چند نفر فرصت شغلی ایجاد شده است توضیح دهید؟

 این سه واحد عبارتند از: واحدتولیدی توسعه راهکارهای هوشمند امین تولید تبلت، موبایل و برد هوشمند، واحد تولیدی صنایع عذایی ارن و همچن واحد تولیدی  انواع ماسک نانو  باسرمایه گذاری بیش از 1300 میلیارد ریال و اشتغالزایی برای 260نفر


- لطفاً درباره پیشرفت فیزیکی ساختمان آتش نشانی شهرک توضیح دهید؟

 مراحل احداث ساختمان اتش نشانی به اتمام رسیده و انشااله تاپایان سال به خودروی اتش نشانی تجهیز خواهد شد. 


- گفته می‌شود قطعی مداوم. برق در شهرک، مشکلات و خسارت های  قابل توجهی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده است؛ لطفاً در این زمینه توضیح دهید؟

باهماهنگی های صورت گرفته و رفع ایرادات توسط اداره برق مشکل فوق برطرف شده است.


- درباره ایجاد راه دسترسی به شهرک چه اقداماتی انجام گرفته و خروجی آن چیست؟

شرکت شهرکهای صنعتی اقدام به خرید اراصی صلع شمالی کاغد سازی و احداث راه دسترسی به شهرک از طرف روستای ورجوی کرده است .

 درضمن محل گذر ازاد راه از صلع جنوبی شهرک خواهد بود.

- درباره دفع پساب کارخانجات و جلوگیری از تخریب محیط زیست چه اقداماتی انجام گرفته و نتیجه این اقدامات چه بوده است؟

خوشبختانه شهرک صنعتی مراعه دارای تصفیه خانه فاصلاب بوده و از این نظر هیچگونه مشکلی ندارد.

- و سخن آخر؟ باعنایت به سرمایه گذاری های خوب صورت گرفته  اخیر و باتوجه به وجود زمین صنعتی آماده درشهرک صنعتی مراغه و واگذاری این زمینها به سرمایه گذاران،  به صورت اقساطی و تأمین کامل زیرساخت های قطعات صنعتی موجود در آن و نیز  حمایت همه جانبه مسئولان  محترم شهرستان در سال جهش تولید برای سرمایه گذاران محترم بهترین فرصت جهت سرمایه گذاری درشهرک صنعتی مراعه فراهم شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.