نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

آلایندگی کاوه سودا معضلی لاینحل!

بحث آلایندگی کارخانه کاوه سودا سال‌هاست که به یک چالش نافرجام و بی‌ حاصل  بدل شده و نشست‌ها و بررسی های مکرر در مکرر برخی از نمایندگان، دانشگاهیان و مسئولان، در این زمینه هنوز به نتیجه مثبت و قابل قبولی منجر نشده است! چنانکه از بحث‌ها و اظهارنظرهای شماری از صاحبنظران و دلسوزان بر می‌آید: مدیران این کارخانه به هشدارها و اخطارهای مؤکد و متوالی درباره آلایندگی این واحد گوش شنوایی ندارند و تن به برطرف کردن مشکل زیست محیطی آن نمی دهند!

 بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی: در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد، باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می گردد. از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.

 عباس نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی اخیراً در یک اظهارنظر قطعی با استناد به نتیجه مطالعات اساتید دانشگاه تبریز به آیندگی کارخانه کاوه سودا اعتراف می کند و وعده می دهد که با این واحد برخورد انجام خواهد گرفت. وی با بیان اینکه: کاوه سودا ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را آلوده کرده است می‌افزاید: بنده این مسئله را رها نخواهم کرد.  وی همچنین در اولین برنامه از سلسله برنامه های دانشجوی مطالبه‌گر درگام دوم انقلاب اسلامی، با تاکید بر اینکه: بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت محیط زیست وظیفه همگانی است اضافه می‌کند: کارخانه کاوه سودا یک واحد آلاینده است و ما در خصوص جلوگیری از آلایندگی با کسی، گروهی یا واحدی مماشات نخواهیم کرد و با هر واحدی که آلاینده باشد برخورد خواهیم کرد.

 وی در ادامه این برنامه اظهار داشت: در سال‌های گذشته اعلام شد که این واحد ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را آلوده کرده و طبق قانون تا زمانی که این آلایندگی برطرف نشود پیگیر خواهیم بود. عباس نژاد سپس، با اشاره به اینکه: صنایع در کشور ذاتا آینده هستند افزود: اگر محیط زیست بگوید: همیشه صنایع آلاینده نیستند، نباید باور کرد؛ چرا که بحث آلایندگی نسبی بوده و می تواند در تمامی واحدها ایجاد شود.

 احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو نیز در این اظهارنظر، کاوه سودا را یک واحد آلاینده خواند و افزود: آیندگی این واحد را مطابق آزمایشات محیط زیست اعلام کردم؛ اما این سازمان زیر بار نمیرفت؛ لذا پس از کش و قوس‌های فراوان دانشگاه تبریز به عنوان داور صالح انتخاب شد. بیگی افزود: انتظار ما این است با خاطیانی که آن زمان این تخلفات را انجام دادند برخورد شود.

 میرتاجدینی نماینده دیگر تبریز هم با بیان اینکه چرا و چطور مجوز رها سازی پساب کاوه سودا و آلوده شدن آب ها داده شده؟! مشخص نیست؛ به همین دلیل امیدوارم محیط زیست بازنگری مجدد به مسائل استان داشته باشد.

با همه اقرار ها و تأکید ها در زمینه آلاینده بودن کاوه سودا و خسارت‌های اغلب جبران ناپذیری که این واحد به محیط زیست وارد کرده و می کند معلوم نیست چرا همه اظهارنظرها و اعتراف ها در این زمینه در حد حرف و وعده و وعید باقی می‌ماند و مسئولان ذی ربط در جلوگیری از تداوم این وضعیت، تا این حد سستی و اهمال کاری از خودشان می‌دهند؟! آیا فرصت چندین ساله برای اصلاح سیستم تصفیه خانه پساب این واحد کافی نیست و تا کی باید مردم سختی‌ها و خسارت‌های ناشی از آلایندگی این واحد را که سالهاست در عین استفاده بی ‌حساب و کتاب از منابع و معادن این شهر از رفع آن آشکارا طفره می رود؛ به جان بخرند؟! منتظر پاسخ سریع و شفاف  مسئولان در این زمینه هستیم.

عباسعلی خسروداد: سه شنبه چهاردهم بهمن ماه 99


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.