نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

ارتقاءسطح مدیریتی مراغه به مرکز استان یکی از خواسته های به حق اهالی این شهرستان ازمسئولان است


  ارتقاء سطح مدیریتی مراغه به مرکز استان، دیریست که یکی از آرزو ها و مطالبات مردم مراغه بوده و هیچ شهروندی نیست که رؤیای‌شیرین تحقق این آرزو را در دل نپروراند و هر شب خواب آن را نبیند!

 شایعه ارتقاء سطح مدیریتی مراغه به مرکز استان، نزدیک به چهار دهه است که به ابزار تبلیغاتی شماری از نامزدهای انتخاباتی و نمایندگان مردم در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی  تبدیل شده و بیشتر آنان با سوء استفاده از احساسات مردم، در مناسبت‌های مختلف به ویژه در آستانه انتخابات، به آن دامن می‌زنند و مردم را به تحقق قریب الوقوع آن  نوید می‌دهند!

 این شایعه در نیمه دوم سال ۹۰ به طور بی سابقه ای داغ شد و بیشتر مردم آن را به عنوان یک خبر خوشخال کننده به فال نیک گرفتند و با این تصور که پس از سال‌ها انتظار، بالاخره به آرزوی دیرینه خود در این زمینه جامه عمل ‌پوشانیده اند، ابراز شادمانی کردند. شایعه فوق حتی تا آنجا پیش رفت که گفته شد: تابلوی استانداری مراغه تحت عنوان ( استان سهند)، در فرمانداری این شهرستان، آماده است و به احتمال زیاد در ایام دهه فجر همان سال طی مراسمی از آن رونمایی خواهد شد!

 شایعه دیگری نیز حاکی از آن بود که رئیس جمهور وقت در یک سفر اختصاصی به مراغه از آن پرده برداری و به مردم مراغه هدیه خواهد کرد؛ اما این انتظار هرگز به پایان نرسید و  معلوم شد که در این مدت به جز تسلیم چند نامه بی ‌نتیجه توسط نمایندگان مردم در ادوار مختلف مجلس به مقامات ارشد کشوری گام مهم دیگری در این راستا برداشته نشده  و تاکنون نه در هیئت دولت، نه  مجلس شورای اسلامی و نه در تقسیمات کشوری مسئله‌ای به نام ارتقاء سطح مدیریتی مراغه به مرکز استان مطرح نبوده و در این زمینه رسماً بحثی به میان نیامده است!

 برخی از مسئولان هم در پاسخ به پیگیری های مردم در این رابطه، ضمن اشاره تلویحی به غیر واقعی بودن این شایعات، ارتقاء سطح مدیریتی شهرها به مرکز استان را وابسته به احراز شرایط و شاخص‌های لازم قلمداد کرده و به ضرورت فراهم شدن آنها تأکید ورزیدند. 

با عنایت به مراتب فوق اکنون دو فرض  برای این مسئله مترتب است. اول اینکه: مراغه در حال حاضر به علت فقدان شاخص های مورد اشاره حایز شرایط لازم برای تحقق این خواسته نبوده و آنچه تاکنون درباره این موضوع گفته و نوشته شده است صرفاً جنبه تبلیغاتی داشته و بیشتر با هدف استفاده ابزاری برخی از مسئولان و نمایندگان  از انتظارات و عشق و علاقه مردم به موضوع مورد بحث بوده است؛ که در این صورت باید به خاطر این شایعه پراکنی از مردم عذرخواهی شود.

 فرض دوم این است که: مراغه و مناطقی که قرار است در صورت ارتقاء سطح مدیریتی این شهر به مرکز استان به آن ملحق شوند حایز شرایط و ظرفیت های مورد نیاز بوده؛ اما بنا به عللی از جمله:  نا کار آمدی مسئولان، کارشکنی و ممانعت مدیران استان نشین و عدم پیگیری جدی مردم  تاکنون  ابتر و بی نتیجه مانده است که در این صورت نیز باید مسئولان ضمن شفاف سازی این علل، دست به کار شوند و برای تحقق این هدف از هیچ کوششی فروگذار  نباشند.

و اما شاخص‌هایی که ملاک احراز شرایط لازم برای ارتقاء سطح مدیریتی شهرستان ‌ها به مرکز استان هستند، عبارتند از: مجموع جمعیت شهرستان مورد نظر و شهرستان هایی که به آن ملحق خواهند شد، شرایط جغرافیایی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، نظامی، عوارض طبیعی (حوضه آبریز)، محورهای ارتباطی اعم از: زمینی، هوایی و ریلی، رشد متناسب اقتصادی در شهرستان مرکز و دیگر زیرساخت ها،  ظرفیت ها و پتانسیل هایی که مناطق مذکور باید از آنها برخوردار باشند؛ که با توجه به جمیع جهات، مراغه در حال حاضر می‌تواند شرایط فوق را احراز کند و در بین دیگر شهرهایی که سودای تبدیل شدن به مرکز استان را دارند از رتبه بالاتری برخوردار باشد.

بنا براین شایسته است که مسئولان ذی ربط به ویژه نماینده محترم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی و آقای فرماندار برای تحقق این امر مهم کمر همت ببندند و با تلاش ها و پیگیری های مداوم خود به این خواسته جامه عمل بپوشانند. بدیهی است که مطالبات و پیگیری های مستمر و جدی مردم، رسانه های جمعی و تشکل های مردم نهاد، موجب ایجاد انگیزه  مضاعف در مسئولان، برای  شروع یک حرکت مثبت و سازنده در این راستا خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.