نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

ضرورت تکمیل و بهره برداری از آزاد راه مراغه-هشترود در کمترین زمان ممکن


   راه های ارتباطی امن و استاندارد، یکی از عوامل مهم رونق اقتصادی و گسترش خدمات عمومی در مناطق شهری و روستایی است. نبود چنین راههایی در این مناطق، افزون بر خطرات جانی و خسارتهای مادی برای مسافران، باعث رکود شاخص‌های توسعه و اقتصاد در آن مناطق می‌شود. به لحاظ اهمیت و نقش راهها در توسعه پایدار مناطق، ساماندهی و توسعه جاده ها همواره مورد توجه دولت ها در سراسر جهان قرار گرفته و در تحقق آن اهتمام می شود. متأسفانه در کشور ما به این مهم، آنچنان که باید و شاید اهمیت داده نشده و بیشتر مناطق، از داشتن جاده های مناسب و اصولی محروم هستند. در این میان مراغه از جمله شهرهایی است که به رغم ویژگی‌های قابل توجه جغرافیایی و پتانسیل های بالای تجاری و گردشگری، فاقد جاده های امن و بی خطر بوده و تنها جاده قدیمی و فرسوده مراغه -هشترود به لحاظ عدم برخورداری از شاخص‌ها و استانداردهای مناسب به یکی از خطرناکترین محورها در سطح استان بدل شده است.

 این شبه جاده! افزون بر تحمیل خسارتهای جبران نا پذیر مادی به مردم، سالانه صدها نفر از هموطنان ما را به کام مرگ می فرستد؛ لذا تسریع در تکمیل و بهره‌برداری از آزاد راه مراغه- هشترود برای این منطقه از ضرورت و اهمیت ویژه ای برخوردار است. این آزاد راه در صورت تکمیل، افزون بر کاهش هزینه و زمان حمل و نقل  کالا و مسافر و تخفیف در آلایندگی‌های زیست محیطی و نیز صرفه جویی در مصرف سوخت، وضعیت امن و روان تری را در این بخش از کریدورهای ترانزیتی کشور ایجاد می‌ کند.

متأسفانه این طرح مهم در مدت نزدیک به هفت سالی که از آغاز عملیات اجرایی آن می گذرد بارها دچار افت و خیز شده و تا کنون، تنها از  حدود 32 کیلومتر پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده است و این در حالی است که  مسئولان ذی ربط، بارها وعده نزدیک بودن تکمیل و بهره برداری از آنرا به مردم داده اند! در ماههای گذشته نیز نماینده مراغه و عجبشیر از تخصیص 120 میلیارد تومان اعتبار برای ادامه عملیات آزاد راه خبر داد و کمی بعد، فرماندار مراغه این اعتبار را 200 میلیارد تومان اعلام کرد. به رغم  انتشار این خبرها عملیات اجرایی آزاد راه از حدود یکسال پیش تاکنون متوقف شده و حتی شایع است که پیمانکار مربوطه ماشین آلات مستقر در کارگاه ها را جمع آوری و به محل دیگری انتقال داده است!!  این خبر تأسف عمیق  مردم را بر انگیخت و  آنان را  نسبت به صداقت و شفافیت مسئولان مأیوس کرد.

 نیمه کاره ماندن طرح بزرگ و مهمی چون آزاد راه مراغه-هشترود آن هم با گذشت چند سال از زمان شروع عملیات اجرایی آن به هیچ وجه برای مردم پذیرفتنی نیست و باید با تزریق اعتبار کافی برای ادامه آن، هرچه زودتر شاهد تکمیل و بهره برداری از آن باشیم. مردم به برکت! سستی و اهمال کاری مسئولانشان، سالهاست که در به اصطلاح، جاده مراغه-هشترود قربانی می دهند و در سوگ عزیزانشان سیاه پوش می شوند؛ لذا  از نماینده محترم مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی و فرماندار محترم مراغه انتظار می رود که با توجه به حیاتی بودن این آزاد راه برای مردم و نقش مؤثر آن در توسعه منطقه، در احیا و تکمیل آن در کمترین زمان ممکن، اهتمام ورزند.

به تاریخ : چهاردهم اردیبهشت ماه 1400 عباسعلی خسروداد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.