نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

جاده یا قتلگاه، مسأله این است!


(توضیح :این مطلب درسال 
1390در روزنام ی رصد به چاپ رسیده است.)

راه ارتباطی مراغه- هشترود که درسال­های دور، به صورت یک راه روستایی و مالرو، برای دسترسی به  روستاهای تابعه­ ی این دو شهرستان تعبیه شده و با تعریض تدریجی در طول زمان، اینک با عنوان عاریه­ ای (جاده) برای تردد روزانه صدها دستگاه وسیله­ ی نقلیه­ ی سبک و سنگین، مورداستفاده قرار می­ گیرد، با شیب هاوپیچ های خطرناک و عدم دید کافی برای رانندگان و در یک کلام، مغایرت با استانداردهای جاده ­ای، سال هاست، به قتلگاه انسان­ هایی بدل شده است که محکوم به قرار گرفتن در حوزه­ ی مسئولیت مدیران بی­ مسئولیت و بی­ تفاوت به سرنوشت مردم  هستند. مدیرانی که به رغم علم و آگاهی از رشدروز افزون آمار تصادفات و تلفات انسانی در این مسیر، به قول معروف ککشان نمی گزد و از مشاهده­ ی وضعیت موصوف، دلشان به درد نمی­آید. این مسیر بی­ تردید یکی از خطرناکترین و حادثه خیزترین محورها، نه تنها در استان آذربایجان شرقی بلکه در کشور بوده و روزی نیست که در آن سانحه ­ای منجر به فوت یا جرح و یا خسارت سنگین به دارایی­های مردم رخ ندهد. و خانواده و یا خانواده­ هایی را در سوک عزیزانشان ننشاند، کما اینکه درهفته ها و ماه های منتهی به سال 1390 در چند حادثه ی غم انگیز در همین مسیر شماری از انسان­ های بی­ گناه جان خود را از دست داده ا­ند و خانواده ­های خود را داغدار و چه بسا بی سرپرست نموده ­اند. لازم به ذکر است که حدود 10 نفر از کشته شدگان در هفته­ ها و ماه­ های اخیر، از آموزگاران مدارس روستایی و اساتید دانشگاه­ ها بوده ا ند که در این مسیر دچار سانحه شده و جان به جان آفرین تسلیم نموده ­اند.

متأسفانه باوجود گذشت نزدیک به 8 ماه از تصویب طرح احداث آزاد راه در مسیرمورد بحث، درهییت محترم دولت و وعده­ ی شروع قریب الوقوع عملیات اجرائی آن، طبق اظهار یکی از مسئولان بلند پایه­ی شهری ، کار مطالعاتی این طرح به تازگی آغاز شده و با پایان گرفتن این کار نوبت به تملک اراضی مسیر طرح که یکی از مشکل ترین و نفس گیرترین مراحل آن محسوب می­شود خواهد رسید و باید برای عبور از آن رضایت تک تک صاحبان اراضی جلب و با آن ­ها به طوراصولی مصالحه شود.

وی می­افزاید: پس از طی این دو مرحله،نوبت به مراحل نها یی مانند:زیر سازی، پل سازی،‌ آسفالت و علامت گذاری می­رسد که امیدواریم یکی پس از دیگری به مرحله ی اجراوعمل درآید. اگر فرضاً این مراحل به روال عادی و متداول، با یک حرکت کند و بطئی، مانند آنچه که درباره­ ی سایر طرح­ها و پروژه­ ها شاهدیم طی شود، اتمام طرح در خوش بینانه­ ترین حالت حداقل 5 سال طول خواهد کشید. اما اگر عملیات اجرائی آن در یک حرکت ضربتی و سریع انجام شود،‌ممکن است این مدت به نصف و بلکه کمتر تقلیل یابد بدیهی است که نیل به این هدف به همت والای مسئولان ذیربط و مجریان و دست اندرکاران این طرح بستگی دارد و برآن­هاست که بخاطر نجات جان انسان­ها و جلوگیری از خطراتی که هر آن مسافرین این مسیر را تهدید می­کند، برای یک بار هم که شده آستین هارا بالا بزنند و یا علی بگویند و با تسریع در عملیات اجرایی و اتمام آن در کوتاه مدت، دین خود را به مردم ادا کنند.

ناگفته نماند که ممکن است در مرحله­ ی تملک اراضی مسیر طرح، از جانب برخی از صاحبان اراضی، به طمع اخذ مبالغ مضاعف در ازاء واگذاری املاک خود مقاومت ­هایی صورت گیرد و موجب بروز وقفه در پیشرفت آن بشود. به این عده  باید گفت: از آنجا که این طرح یک طرح عمومی و بلکه ملی است و از مزایای آن مردم منطقه سود خواهند برد. لازمست هر یک از آنان  با سعه ی صدر و گذشت و فداکاری، همسوئی و مساعدت های لازم را با مجریان طرح انجام دهند و بخاطر داشته باشند که اجرا و ثواب کار خیر در پیشگاه خداوند محفوظ و مقبول است.

در پایان با عنایت به اینکه بودجه­ ی بزرگراه تماماً توسط دولت پرداخت می­ شود لذا پیشنهاد می­شود به منظور خارج شدن طرح از بن­ بست کنونی که عمده ­ترین علت آن مشکل سرمایه گذار بخش خصوصی است عنوان طرح این جاده از آزاد راه به بزرگراه تغییر یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.