نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

گپی دوستانه با مدیر کاوه سودا


راستش را بخواهید بنده به روایت یادداشت هایی که در رسانه ها منتشر کرده ام، تا دیروز یکی از منتقدین سرسخت کاوه سودا بودم.  انتقادات بنده بر مصداق ضرب المثل معروف: "هرکس تنها پیش قاضی برود خوشحال برمی‌گردد." صرفاً بر اساس شنیده‌ها و اظهارنظرهایی بود که  ازقول برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی درباره آلایندگی این واحد صنعتی ارائه می‌شد. کثرت و تنوع اظهارنظرها مرا قانع می کرد که کاوه سودا بیش از آنچه در تصور بگنجدآلاینده بوده و برای محیط زیست مضر است؛ تا اینکه فرصتی دست داد که طی نشستی با مدیر کارخانه و استماع توضیحات ایشان  درباره وضعیت کلی این واحد، در قضاوتم تجدید نظر کنم و به مسائل آن، نگاه واقع بینانه تری داشته باشم.

 صحبت‌های سعید حُسنی: مدیر کارخانه کاوه سودا به شرح زیر، از نظر خوانندگان محترم این روزنامه می گذرد و قضاوت در این زمینه به عهده وجدان‌های بیدار و منصف  واگذار می‌شود:

ایشان با بیان اینکه: اطلاعات یک منتقد درباره موضوعات مورد نقد باید جامع و کامل باشد گفت: اگر انتقاد، منطقی و منصفانه باشد سازنده است. باید بپذیریم که هیچ حرکتی و هیچ فعالیتی عاری از عیب نیست. ما هم چنین ادعایی نداریم. فعالیت این مجتمع و این کارخانه هم ممکن است ایراداتی داشته باشد و ما خوشحال خواهیم بود که اگر کسی یا کسانی بیایند و این ایرادات را به ما گوشزد کنند؛ البته به شرطی که مطابق با واقعیت باشد نه خدای ناکرده مغرضانه هدفمند و احتمالاً با شائبه‌های سیاسی.

 وی افزود: داوری درباره یک موضوع یا یک رخداد، باید بر اساس مستندات و واقعیت‌های عینی باشد. همان‌طوری که قضاوت، درباره یک موضوع یا شکایت، در مراجع قضایی مراحلی دارد و یک قاضی نمی تواند صرفا بر اساس یک ادعای واهی طرف مقابل را محاکمه، محکوم یا تبرئه کند؛ بلکه با مراجعه به شواهد، قرائن، مستندات و قوانین، حق را از ناحق تشخیص می دهد و درباره آن حکم صادر می‌کند،

 برخی ادعاها و اظهارنظرها در باره آلایندگی کاوه سودا اگر نگوییم مغرضانه، بلکه اغلب بی پایه و اساس و از سر ناآگاهی است و نمی‌تواند دلیل و مصداق انحراف این واحد از موازین زیست محیطی و پروتکل های مرتبط با محیط زیست باشد. این مجتمع در طول مدت فعالیت خود همواره کوشیده است با استفاده از رهنمودهای کارشناسان، روز به روز در مسیر توسعه و تکامل گام بردارد و ایرادات احتمالی خود را یکی پس از دیگری بر طرف کند.

 وی اضافه کرد: ایران حدود ۵۰ سال پیش اتومبیلی را به نام پیکان تولید کرد که از بیشتر جهات، با استانداردهای صنعت اتومبیل سازی مطابقت نداشت؛ اما به تدریج و با گذشت زمان تکنولوژی نسبتاً بهتری در این صنعت به کار گرفته شد و امروزشاهد تولید اتومبیل های بهتر و تکامل یافته تری در مقایسه با پیکان در کشور هستیم.  واحد ما هم از این قاعده مستثنی نبوده و در شروع به کار طبعاً ایراداتی داشت که به مرور زمان برطرف شده و می رود به طور کامل با استانداردهای جهانی مطابقت داشته باشد.

 مدیر کارخانه کاوه سودا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال‌های پیش و قبل از اینکه پساب کارخانه به وسیله لوله هایی به دریاچه ارومیه هدایت شود مقداری از زمین‌های کشاورزی را تخریب کرد؛ هرچند که ما خسارت زمین داران را جبران کردیم و زمین‌ها به تدریج احیا شدند و اکنون شاهد درختکاری در آنها هستیم .

 حُسنی افزود: با این وجود عده‌ای گیر داده اند که این پساب موجب آلودگی دریا چه می‌شود؛ در صورتی که در دنیا پساب کربنات سدیم  آلاینده محسوب نمی‌شود؛ چرا که منشأ آن، نمک است و نمک نه تنها آلاینده نیست بلکه یک ماده ضد آلایندگی است. به قول معروف هرچه بگندد نمکش میزنند.

 وی در ادامه اضافه کرد: کشورهای مختلف دنیا کارخانه تولید کربنات را دارند و پساب آ نرا به دریا و یا به رودخانه هدایت می‌کنند. کارخانه تولید کربنات کشور ایتالیا در مجاورت مناطق مسکونی قرار گرفته و پساب آن همراه با رسوباتش  به دریا می ریزد؛ دریایی که در آن ماهی وجود دارد و مردم در آن شنا می کنند. نانسی فرانسه تقریباً شهری در اشل مراغه و کمی بزرگتر است که کارخانه کربنات آن در کنار یک رودخانه کوچک قرار گرفته و پساب کارخانه  پس از گرفته شدن رسوبات به آن هدایت می‌شود. در این رودخانه هم ماهی وجود دارد.

 وی همچنین افزود: کارخانه مستقر در مرسین ترکیه جمعا سه تا لاگون دارد که پساب آنها را به وسیله کانالی به دریا  هدایت می کنند و در همین دریا مردم شنا می کنند. پساب کارخانه مستقر در سنترال سیتی آمریکا واقع در ایالت کنتاکی نیز که یک شهر ۷۰۰ هزار نفری است، به دریا هدایت می‌شود و مردم از نمک آن استفاده می‌کنند.

 مدیر کارخانه کاوه سودا در ادامه با بیان اینکه: در سال ۸۹ حوزچه‌های ما ترکیدند و پساب آنها روی ۶۰۰ هکتار از زمین‌های مسیر اثر گذاشتند افزود: دلیل بروز این مشکل بی‌توجهی مسئولان وقت بود که مجوز لوله گذاری را به موقع به ما ندادند. البته همانطور که اشاره شد این زمین‌ها احیا شدند و برابر آنالیز متخصصانِ آب و خاک و اساتید دانشگاه، اندازه شوری آب های زیرزمینی نرمال تشخیص داده شد.

 وی افزود: متاسفانه به رغم انتشار نتیجه کارشناسی در فضاهای عمومی و رسانه ها شماری با اظهار نظر های عامیانه همچنان بر طبل مخالفت می کوبند و نمی‌خواهند واقعیت‌ها را بپذیرند!

 وی با تاکید بر اینکه: در سطح دنیا پساب کربنات سدیم جزو مواد آلاینده محسوب نمی‌شود گفت: چون منشاء آن نمک است و اگر شما آن را آنالیز کنید خواهید دید که پارامترهای آن با پارامترهای آب دریاچه ارومیه کوچکترین تفاوتی ندارد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست گفت: بر خلاف اظهارنظرهای رایج، حساب‌های بانکی کاوه سودا در بانک های مراغه است و این واحد سه نوع مالیات در مراغه می پردازد. یکی از این مالیات‌ها مالیات بر ارزش افزوده است که در اثر فعالیت کارخانه حاصل می شود. دیگری مالیات بر فروش کالاهای تولیدی است و سومی مالیات‌های پیمانکاران و قرار دادها ‌است. از جمله قراردادی که ما با دانشگاه مراغه بسته ایم.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد نزدیک به ۸۵ درصد درآمد مالیاتی مراغه  را کاوه سودا پرداخت می‌کند و اگر مالیات این واحد نبود فشارهای مالیاتی روی ‌کسبه مراغه اعمال می شد؛ زیرا امور مالیاتی یک شاخص دارد که باید وصول شود که ۸۵ درصد این شاخص توسط کاوه سودا تأمین می شود.

وی  با اشاره به اینکه: متأسفانه با وجود همه واقعیت‌ها هنوز برخی از نگرش ها درباره کاوه سودا منفی است و شماری با ادعاها و اظهار نظر های خلاف واقع، درباره این مجتمع،  به شبهات و شائبه ها دامن می‌زنند گفت: این عده همیشه به دنبال گرفتن نقطه ضعف هستند و می‌خواهند با طرح آنها کارخانه را مقصر جلوه دهند که امیدوارم این عده مسائل را واقع‌بینانه و با سعه صدر تحلیل کنند.

مدیر کاوه سودا در پایان گفت: بانیان و مدیران کاوه سودا سرمایه خود را در امر تولید و اشتغال به کار گرفته اند و افزون بر ایجاد فرصت‌های شغلی برای کارجویان، از طریق صادرات و ارزآوری در تقویت بنیان‌های اقتصاد کشور نقش اساسی ایفا می کنند. اکنون نزدیک به ۱۵۰۰ نفر در این کارخانه مشغول به کارهستند و با بهره برداری از پروژه خط تولید بطری سبک و نیروگاه برق ۲۵ مگاواتی (با هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری) تعداد شاغلین در این مجتمع صنعتی- تولیدی از دو هزار نفر تجاوز خواهد کرد بنابراین کمال بی انصافی است اگر قضاوت ها درباره آن یک جانبه، غیر منصفانه و عاری از حقیقت باشد.

طی آیینی: خط تولید بطری سبک و نیروگاه ۲۵۰ مگاواتی مجتمع کاوه سودای مراغه با یک هزار میلیارد تومان اعتبار کلنگ‌زنی شد


 در این آیین که روز سه شنبه با حضور علی نیکزاد و روح الله متفکر: اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، علیزاده نماینده مردم مراغه و عجبشیر، سید علی موسوی نماینده مردم ملکان، حسن عباس نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی و جمعی از  مسئولان و خبرنگاران در سالن اجتماعات مجتمع کاوه سودا برگزار شد، علی نیکزاد با بیان اینکه: خوشحالم از اینکه  توانستم با حضور در شهر تاریخی مراغه در محضر عزیزان باشم گفت: لازم است به استحضار برسانم که آقای علیزاده همیشه و با جدیت تمام پیگیر مسائل حوزه انتخابیه خود هستند و در این زمینه آنی  از تلاش و تکاپو باز نمی ایستند. وی سپس افزود انقلاب اسلامی یک حکومت بی بدیل و بی نظیر است و امام عظیم الشأن انقلابی آفریدند که هنوز در سطح دنیا همتای آن به وجود نیامده است.

 وی با تأکید بر اینکه: کسب استقلال و آزادی در سایه رهنمودهای امام خمینی (ره) و مجاهدت ها و جانفشانی های شهدای گرانقدر میسر شده و ما باید در حفظ و حراست از این دستاوردها کوشا باشیم.

 نیکزاد از رواج اقتصاد  دلالی در کشور به عنوان  مانعی در راه تولید یاد کرد و افزود تکلیف امروز ما جهاد در راه تقویت بنیان‌های تولید و شکوفایی اقتصاد کشور است. وی همچنین اضافه کرد: بزرگترین تهدید دشمنان ما در حوزه اقتصاد است؛ لذا ما باید برای تقویت اقتصاد خود شرایط سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران بخش خصوصی فراهم کنیم.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود در این آیین گفت: اینکه این مجتمع برای هزار و پانصد نفر اشتغال ایجاد کرده و سرمایه خود را به جای دلالی در حوزه تولید به کار گرفته است، جای تشکر و قدردانی دارد. بنده در جایگاه نوکر مردم و خدمتگزار مردم آذربایجان در حضور نماینده و فرماندار این شهرستان حمایت خود را از مدیران این مجتمع اعلام می دارم. وی در واپسین سخنان خود در این آیین گفت: امیدوارم به زودی شاهد بهره‌برداری از این دو پروژه و اشتغال شماری از بیکاران در این مجتمع و زندگی شرافتمندانه  امت اسلام در عهد مقام معظم رهبری باشیم.


دومین سخنران این آیین، علیزاده نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی بود. ایشان با بیان اینکه: شهرستان مراغه هم به لحاظ سیاسی و تاریخی و هم از لحاظ گستره جغرافیایی و جمعیتی بزرگترین شهر استان آذربایجان شرقی بعد از تبریز است، گفت: متاسفانه این شهر به رغم این واقعیت ها در بحث صنعت و اشتغال مورد بی ‌مهری قرار گرفته و آمار بیکاری در آن فوق‌العاده بالاست.

 وی افزود در این ۷-۶ ماهی که مردم به ما اعتماد کردند و ما را  به عنوان خدمتگزار خود برگزیدند، بزرگترین مسئله ای که با آن مواجه بودیم مشکل بیکاری بود. علیزاده با اشاره به اینکه: در این وضعیت بد اقتصادی از دولت انتظار نداریم که بتواند در زمینه رفع کامل بیکاری اقدام کند، افزود: لاجرم مجبوریم دنبال فراهم کردن شرایط سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران برویم تا بتوانند با سرمایه‌گذاری در این شهر گره گشا باشند و از این طریق خانواده ها را از نگرانی نجات دهند.

 نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تجربه چند ماهه  ما در کسوت نمایندگی نشان داده است که کشورمان از تحریم‌های آمریکا و کشورهای اروپایی زیاد رنج نمی‌برد؛ بلکه از برخی مشکلات از جمله: ضعف مدیریت و وجود برخی از مدیران ناکارآمد در رأس امور، در رنج و عذاب است. وی با اظهار نارضایتی از برخی مشکلات، گفت: متأسفانه در حق مراغه دومین شهر بزرگ استان بعد از تبریز بی مهری های زیادی صورت گرفته است و با تاسف باید گفت که برخی از مسئولان استانی در حق شهرستان‌های تابعه استان جفا می‌کنند. ما شهرستانیها ماهها و سالها در پشت در ادارات استان معطل می شویم تا آقایان برای صدور یک مجوز اراده کنند یا نکنند!

  وی در ادامه اظهار داشت: ما هر کاری که در راستای گره‌گشایی از کار مردم انجام می‌دهیم با برخی سنگ اندازی ها مواجه می شویم! من فکر می کنم عمده مشکل کشور ما ملاحظاتی است که برخی از مسئولان ما دارند و به جای همراهی و هماهنگی با برنامه ها و تصمیمات  شهرستان‌ها با آنها مخالفت می ورزند!

 نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در این آیین گفت: اگر ما بتوانیم مشکلات مدیریتی کشور را حل کنیم و مدیران ما جسارت داشته باشند در راستای انجام امور گام‌های استواری بردارند، بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود.

  وی در پایان با ابراز خوشحالی از اینکه در بین مدیران شهرستانی همدلی وجود دارد اظهار امیدواری کرد که با تداوم این روند شاهد شکوفایی اقتصاد و بهره برداری از چنین مجموعه هایی باشیم تا بلکه انشالله بسیاری از مشکلات به ویژه مشکل بیکاری حل شود.


معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه نیز در این آیین ضمن خوشامدگویی به مدعوین و حضار، گفت: مجتمع کاوه سودا یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در جنوب استان آذربایجان شرقی است و در آن متجاوز از ۱۵۰۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند. سید علی موسوی افزود: در گذشته یک سری مسائل زیست محیطی در مجتمع کاوه سودا مطرح بوده که امیدواریم ایجاد و شروع به کار این دو پروژه به  برطرف شدن این مشکل کمک کند.

 وی افزود: در آینده ای نزدیک با مشاوره با متخصصین دانشگاه تبریز درباره دفع پساب این مجموعه تصمیم‌گیری خواهد شد. وی گفت: یک سرمایه‌گذار نزدیک به هزار میلیارد تومان سرمایه به این شهرستان آورده؛ لذا مسئولان ما نباید اجازه بدهند مسائل سیاسی در امر سرمایه‌گذاری دخالت کند. متاسفانه یک سری مسائل حاشیه‌ای باعث شده که در کار این مجتمع اخلال ایجاد شود

 مجموعه کاوه سودا دو سال در جایگاه تولید کننده و صادر کننده برتر انتخاب شده و محصولات خود را به بیش از ۴۵ کشور صادر می کند. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با راه ‌اندازی این دو پروژه برای شماری از شهروندان فرصت شغلی ایجاد شود.


مدیر کاوه سودا در در ابتدای این آیین، با ارائه گزارشی از مشخصات پروژه خط تولید بطری سبک و نیروگاه ۲۵ مگاواتی کاوه سودای مراغه گفت: پروژه تولید بطری در زمینی به مساحت ۲۵۰ هزار مترمربع ایجاد خواهد شد. سعید حسنی ظرفیت تولید بطری را ۵۰ هزار تن در سال اعلام کرد و افزود:  روزانه حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار قطعه بطری در ظرفیت‌های ۲۰۰ گرم به بالا  تولیدخواهد شد.

  وی با بیان اینکه: در شروع عملیات اجرایی این پروژه نزدیک به هزار نفر و در شروع بهره ‌برداری ۵۰۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار خواهند شد. گفت: در این کارخانه انواع بطری در رنگ ها، فرم ها و چاپ های گوناگون تولید خواهد شد.

وی افزود: ماشین آلات تولید بطری از کشورهای چین ایتالیا و فرانسه وارد و مقداری هم توسط صنعتگران ایرانی ساخته خواهد شد.  مدیر کاوه سودا مدت زمان اجرای این پروژه را نزدیک به ۱۵ ماه اعلام کرد و افزود: نیروگاه ۲۵ مگاواتی هم با ۱۰ میلیون دلار اعتبار در این مجتمع احداث خواهد شد و در مجموع برای این دو طرح مبلغی بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

مدیر عامل گروه تولیدی صنایع دیجیتال سپهبد: از راه اندازی خط تولید تلفن های هوشمند در کارخانه سپهبد، در آینده ای نزدیک خبر داد


 اشاره: 

 شرکت دانش بنیان توسعه راهکارهای هوشمند امین، پس از دو سال تجربه در زمینه طراحی و تولید تبلت کودک و نوجوان نارتب، سر انجام در سال ۱۳۹۹ کارخانه صنایع دیجیتال سپهبد را در مراغه پایتخت نجوم ایران راه ‌اندازی کرد.

 هدف از راه اندازی کارخانه سپهبد: تولید تبلت و تلفن هوشمند با نام تجاری ایرانی در راستای اقتصاد مقاومتی است. این شرکت با اتکا به دانش متخصصین خود و ارتباط نزدیک با تولید کنندگان داخلی و خارجی و همچنین پایش نقاط قوت شرکتهای بزرگ صنعت تجهیزات همراه، سعی در تامین محصول با کیفیت و قیمت مناسب برای مشتریان خود است گفتنی است که در طراحی و تجهیز کارخانه سپهبد سعی شده از به روزترین شیوه ها و ملاحظات فنی و همچنین پیشرفته ترین ماشین آلات استفاده شود.

 مهندس محمدحسین آزمون امین، مدیرعامل گروه تولیدی صنایع دیجیتال سپهبد در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار روزنامه رصد توضیحاتی را درباره مشخصات کارخانه تولید تبلت و تلفن هوشمند سپهبد ارائه داده است که چکیده آن در زیر از نظر خوانندگان محترم می گذارد:

-- آقای مهندس! با عرض خسته نباشید و تشکر از فرصتی که برای این گفتگو فراهم کردید؛ لطفاً در پاسخ به اولین پرسش، درباره اهداف و مشخصات فنی کارخانه تولید تبلت و تلفن هوشمند سپهبد، مختصراً توضیح دهید؟

 -- این کارخانه از چه تاریخ و با چه میزان سرمایه تاسیس شده است؟ 

-- سهامداران این واحد صنعتی چه کسانی هستند و سهم هر کدام در آن چه مبلغی را بالغ می شود؟ 

-- سطح زیربنای این کارخانه چند متر مربع است؟ 

-- ظرفیت تولید سالیانه کارخانه در حال حاضر چند دستگاه بوده و تا چند دستگاه قابل افزایش است؟ 

-- این میزان تولید چند درصد نیاز کشور را به تبلت نارتب تأمین می کند؟ 

سیستم عامل این دستگاه ها به وسیله چه کسانی طراحی شده است؟ 

-- در این کارخانه چند نوع تبلت و در چه اندازه هایی تولید می شود؟ 

-- به چند مورد از ویژگی های تبلت های نارتب اشاره کنید؟ 

-- یه چند مورد از تفاوت های نسل جدید تبلت های نارتب با مدل‌های پیشین اشاره کنید؟ 

-- خط تلفن هوشمند کارخانه سپهبد در چه تاریخی به بهره برداری خواهد رسید؟ 

-- قطعات دستگاه های تولیدی کارخانه از کدام کشور یا کشورهایی تأمین می شود؟

-- در حال حاضر چند نفر به طور مستقیم و چند نفر به صورت غیر مستقیم در این کارخانه مشغول به کار هستند و با افتتاح خط تلفن هوشمند این تعداد به چند نفر افزایش خواهد یافت؟

-- برابر اطلاع: شرکت توسعه راهکارهای هوشمند امین در سال ۱۳۹۹ در ششمین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات برنده تندیس فاب طلایی برترین محصول فناوری اطلاعات شده است. لطفاً از معیارهای این انتخاب نام ببرید؟

-- به چند مورد از مشکلات و چالشهای پیش روی کارخانه تولید تبلت و گوشی های هوشمند، اشاره کنید؟ 

-- و سخن آخر؟

آلایندگی کاوه سودا معضلی لاینحل!

بحث آلایندگی کارخانه کاوه سودا سال‌هاست که به یک چالش نافرجام و بی‌ حاصل  بدل شده و نشست‌ها و بررسی های مکرر در مکرر برخی از نمایندگان، دانشگاهیان و مسئولان، در این زمینه هنوز به نتیجه مثبت و قابل قبولی منجر نشده است! چنانکه از بحث‌ها و اظهارنظرهای شماری از صاحبنظران و دلسوزان بر می‌آید: مدیران این کارخانه به هشدارها و اخطارهای مؤکد و متوالی درباره آلایندگی این واحد گوش شنوایی ندارند و تن به برطرف کردن مشکل زیست محیطی آن نمی دهند!

 بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی: در جمهوری اسلامی حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد، باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می گردد. از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.

 عباس نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان شرقی اخیراً در یک اظهارنظر قطعی با استناد به نتیجه مطالعات اساتید دانشگاه تبریز به آیندگی کارخانه کاوه سودا اعتراف می کند و وعده می دهد که با این واحد برخورد انجام خواهد گرفت. وی با بیان اینکه: کاوه سودا ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را آلوده کرده است می‌افزاید: بنده این مسئله را رها نخواهم کرد.  وی همچنین در اولین برنامه از سلسله برنامه های دانشجوی مطالبه‌گر درگام دوم انقلاب اسلامی، با تاکید بر اینکه: بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت محیط زیست وظیفه همگانی است اضافه می‌کند: کارخانه کاوه سودا یک واحد آلاینده است و ما در خصوص جلوگیری از آلایندگی با کسی، گروهی یا واحدی مماشات نخواهیم کرد و با هر واحدی که آلاینده باشد برخورد خواهیم کرد.

 وی در ادامه این برنامه اظهار داشت: در سال‌های گذشته اعلام شد که این واحد ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی را آلوده کرده و طبق قانون تا زمانی که این آلایندگی برطرف نشود پیگیر خواهیم بود. عباس نژاد سپس، با اشاره به اینکه: صنایع در کشور ذاتا آینده هستند افزود: اگر محیط زیست بگوید: همیشه صنایع آلاینده نیستند، نباید باور کرد؛ چرا که بحث آلایندگی نسبی بوده و می تواند در تمامی واحدها ایجاد شود.

 احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو نیز در این اظهارنظر، کاوه سودا را یک واحد آلاینده خواند و افزود: آیندگی این واحد را مطابق آزمایشات محیط زیست اعلام کردم؛ اما این سازمان زیر بار نمیرفت؛ لذا پس از کش و قوس‌های فراوان دانشگاه تبریز به عنوان داور صالح انتخاب شد. بیگی افزود: انتظار ما این است با خاطیانی که آن زمان این تخلفات را انجام دادند برخورد شود.

 میرتاجدینی نماینده دیگر تبریز هم با بیان اینکه چرا و چطور مجوز رها سازی پساب کاوه سودا و آلوده شدن آب ها داده شده؟! مشخص نیست؛ به همین دلیل امیدوارم محیط زیست بازنگری مجدد به مسائل استان داشته باشد.

با همه اقرار ها و تأکید ها در زمینه آلاینده بودن کاوه سودا و خسارت‌های اغلب جبران ناپذیری که این واحد به محیط زیست وارد کرده و می کند معلوم نیست چرا همه اظهارنظرها و اعتراف ها در این زمینه در حد حرف و وعده و وعید باقی می‌ماند و مسئولان ذی ربط در جلوگیری از تداوم این وضعیت، تا این حد سستی و اهمال کاری از خودشان می‌دهند؟! آیا فرصت چندین ساله برای اصلاح سیستم تصفیه خانه پساب این واحد کافی نیست و تا کی باید مردم سختی‌ها و خسارت‌های ناشی از آلایندگی این واحد را که سالهاست در عین استفاده بی ‌حساب و کتاب از منابع و معادن این شهر از رفع آن آشکارا طفره می رود؛ به جان بخرند؟! منتظر پاسخ سریع و شفاف  مسئولان در این زمینه هستیم.

عباسعلی خسروداد: سه شنبه چهاردهم بهمن ماه 99


پس از گذشت چندین روز از توقف بارش برف، هنوز برخی از معابر، به ویژه پیاده ‌روهای شهر، پوشیده از برف و یخ است!


 ساعت ۱۷ روز شنبه مورخه ۹۹/۱۰/۳ پیر مردی در حال عبور از پیاده‌ روی پوشیده از برف و یخ یکی از خیابان‌های شهر به شدت زمین خورد و به علت آسیب دیدگی شدید به کمک مردم به اورژانس منتقل شد.

 این در حالی است که روابط عمومی شهرداری طی اطلاعیه هایی ضمن اعلام خبر برف ‌روبی معابر و گذرگاه های شهر، از کودکان و افراد سالخورده می خواهد: به علت لغزندگی گذرگاه‌ها و کوچه‌ها حتی الامکان از خانه خارج نشوند!!

 در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که اگر معابر برف‌ روبی می شوند، پس دیگر چه نیازی بر تأکید به ضرورت خودداری اقشار فوق الاشاره از تردد در معابر وجود دارد؟!

 بنده در ساعت نزدیک به ساعت ۱۰ صبح روز شنبه سوم بهمن ماه، در حین عبور از پیاده رو پوشیده از برف و یخ یکی از خیابان‌های شهر، یکی از کارگران زحمتکش شهرداری را که مشغول پارو کردن برف و یخ حاشیه خیابان بود!! مشاهده کردم و به ایشان گفتم: دوست عزیز! چرا پیاده‌ رو را رها کرده ای و حاشیه خیابان را تمیز می کنی؟! کارگر محترم در پاسخ گفت: چرا از من می ‌پرسی؟ زنگ بزن از معاون خدماتی که این دستور را به من داده است بپرس!!

 لازم به توضیح است که امروز با وجود گذشت نزدیک پنج روز از بارش برف، برخی از معابر به ویژه پیاده ‌روها پوشیده از برف و یخ بوده و عبور و مرور از آنها به سختی انجام می گیرد!  تذکر این نکته را ضروری می دانم که اگر کارگران زحمتکش شهرداری بلافاصله پس از توقف بارش برف و قبل از تبدیل شدن آن به یخ یک باریکه راه، حداقل به اندازه عبور دو نفر عابر پیاده در حاشیه معابر ایجاد کنند مردم می توانند با خیال راحت و بدون رویایی باخطر در آن تردد کنند.