نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

ضرورت اعمال قانون در حق موتور سیکلت سواران متخلف



اکثریت قریب به اتفاق موتورسیکلت سواران، که بیشتر آنان را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و از این وسیله صرفاً برای گردش و تفریح استفاده می کنند؛ با سرعتها و سبقت های سرسام آور و خطرآفرین، معابر و خیابان‌های شهر را به جولانگاه بلا معارض خود تبدیل کرده و ضمن ایجاد انواع مزاحمت ها و خطرات، برای شهروندان، آرامش و آسایش آنان را سلب می‌کنند.

این گروه از موتورسیکلت سواران، با تجاوز گستاخانه به حریم عابران پیاده به ویژه پیاده‌روها، عبور از مسیر های یک طرفه، خطوط ویژه، چراغ های راهنما، تک چرخ زدن و حرکات مارپیچی و نمایشی در معابر و دهها حرکت نا موزون و ایذایی دیگر، حقوق شهروندان را آشکارا زیر پا می گذارند و آنان را در تنگنای تخلفات عدیده خود گرفتار می سازند.

دامنه این مزاحمتها حتی به پارکها و تفرجگاهها نیز گسترش یافته و موتور سواران، با رانندگی در مکانهایی که مردم به منظور دوری از قیل و قال زندگی ماشینی و آلودگیهای صوتی و تنفسی و گردش و تفریح، به همراه خانواده های خود لحظاتی به این مکانها پناه می برند، آشکارا به قوانین، دهن کجی می کنند و حقوق اجتماعی و انسانی مردم را به بازی می‌گیرند! 

موتورسیکلت سواران متخلف افزون بر تخلفات، مزاحمتها و خطر آفرینی های مورد اشاره، از این وسیله در انواع سرقتها و خلاف کاریها، مانند: کیف قاپی، زورگیری و ربودن اموال مردم استفاده می‌کنند و از این طریق به ناامنیها و مزاحمتها دامن می زنند.

یکی از مهمترین مزاحمت‌هایی که شماری از موتورسیکلت سواران برای مردم فراهم می‌کنند، در آوردن صداهای گوشخراش از اگزوز موتورسیکلت و ایجاد آلودگی شدید صوتی در فضاهای عمومی است. این عده، با دستکاری در اگزوز وسیله خود، در ساعات مختلف شبانه‌روز به ویژه ساعاتی از نیمه شب گذشته و در لحظاتی که مردم در خواب و استراحت به سر می برند، در معابر اصلی شهر جولان می‌دهد و با تولید صداهای آزار دهنده، خواب و آرامش را از چشم مردم می ربایند و اعصاب آنان را به هم می ریزند.

ناگفته نماند که برخی از رانندگان اتومبیلها نیز با ایجاد تغییرات در اگزوز وسیله نقلیه خود و ایجاد صداهای غیر طبیعی در فضای شهر، باعث ایجاد آلودگی صوتی و سلب آسایش و آرامش شهروندان می شوند.

طبق نظر کارشناسان، عوارضی چون: کاهش شنوایی، اثرات روحی روانی، تاثیر منفی در خواب، احساس خستگی و خواب آلودگی، ناراحتی‌های عصبی، افزایش فشار خون، تپش قلب و دهها اثر مخرب دیگر ناشی از آلودگی صوتی، سلامت انسان را مورد تهدید جدی  قرار می دهند.

با عنایت به مراتب فوق، و اینکه مردم از تداوم وضعیت موصوف، به ستوه آمده اند، از مسئولان و مجریان قانون می خواهیم: عزم خود را برای مقابله جدی و ریشه ای با مزاحمتهای پیش گفته به ویژه آلودگی‌های صوتی جزم کنند و با اعمال قوانین، در حق متخلفان و متجاوزان به حقوق مردم از تداوم و گسترش تخلفات برشمرده  جلوگیری به عمل آورند.

عباسعلی خسروداد

دوم شهریور ماه 1400

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.