نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

سهل انگاشتن ویروس کرونا به مثابه بازی با آتش است

سهل انگاشتن ویروس کرونا به مثابه بازی با آتش است

 همان طوری که پیش‌بینی می‌شد: با برداشته شدن برخی محدودیت ها و تردد و تجمع آزادانه مردم در گذرگاه ها و اماکن عمومی، بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی، ویروس کرونا که با از دست دادن نسبی بخشی از نیروهای خود در ماه های گذشته، می رفت تا میدان مبارزه را به نفع مردم خالی کرده و به فراسوی مرزهای  خطر نقل مکان کند، دوباره جان گرفت و در مقابل مردم صف آرایی کرد!

 بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی دست اندرکاران حوزه سلامت، در دو سه هفته گذشته شمار مبتلایان و جانباختگان در مراغه سیر صعودی داشته و این روند همچنان ادامه دارد.

  تجربه دو سه ماه گذشته به ما آموخته است که ویروس کرونا با ویژگی های تهاجمی خود، همواره مترصد فرصتی است تا با یک تاکتیک حساب‌شده حمله خود را دوباره آغاز کند. همچنین آموختیم که هیچ سلاحی در این ویروس کارگر نیست و تنها راه مقابله با آن رعایت پروتکل های بهداشتی به ویژه فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات است و اگر نخواهیم یا نتوانیم این موارد را به درستی رعایت کنیم باید منتظر تهاجم گسترده تر آن در روزهای آتی باشیم و پیامدهای تلخ و ناگوار آن را به بهای از دست دادن عزیزانمان به جان بخریم.

 بر مصداق مثل:  "آزموده را آزمودن خطاست." هرگونه ریسک و سهل انگاری در برخورد با این بیماری، خطای محض است و هیچ آدم عاقلی با چشم باز به استقبال چنین خطری نمی شتابد. امروز دیگر کسی نیست که با واقعیت وجود دشمن خطرناکی به نام کرونا آشنا نباشد و نداند که بی‌توجهی به آن به مثابه بازی با آتش است! باید توجه داشته باشیم که در گیر و دار مبارزه نابرابر با ویروس کرونا، پای جان در میان  است و هرگونه سستی و سهل انگاری در این زمینه به از دست دادن صدها هزار و بلکه میلیونها نفر از همنوعان و هموطنانمان خواهد انجامید؛ بنابراین باید بپذیریم که در شرایط فعلی برداشتن محدودیت ها آن هم به یکباره خطاست و باید در این زمینه تجدید نظر شود. ای کاش اختیار هرگونه سیاستگذاری و تصمیم گیری درباره برقراری یا لغو محدودیت ها به عهده مسئولان محلی گذاشته می‌شد تا آنان، به تناسب تغییرات و نوسانات آماری و موقعیت های منطقه‌ای رأسا در این باره تصمیم گیری می کردند.  من جرات نمی کنم درباره جلوگیری از تداوم فعالیت بازار اظهار نظر کنم؛ چراکه اولا، بازار نبض اقتصاد کشور است و بسته بودن آن، به صرفه و صلاح کشور نیست.  دو ما بازاریان با مشکل تعهدات مالی از جمله: چک و سفته روبرو هستند.  بدهکاری و بستانکاری دارند و باید از محل فروش و در آمدهای روزانه به این تعهدات عمل کنند؛ اما باز شدن مدارس به ویژه در شهرهایی که وضعیت شان از نظر افزایش مبتلایان، قرمز است به هیچ وجه مصلحت نبوده و در معرض خطر  قرار دادن بچه های معصوم و آموزگارانء با هیچ منطقی سازگار و قابل توجیه نیست. در باره شروع فعالیت مساجد و تکایا نیز بهتر است مراجع و روحانیون محترم  با لحاظ کردن نظر کارشناسی دست اندرکاران حوزه سلامت، تصمیمات لازم را اتخاذ و فعالیت های این اماکن را تحت نظر و کنترل خود در آورند؛ تا به یاری خدا بتوانیم  از سد این بحران خانمان سوز با کمترین تلفات و خسارت ها عبور کنیم.

در پایان این مقال باید عرض کنم که در هرحال توپ در زمین مردم  است و این مردم هستند که باید در نهایت امر، ابتکار عمل و کنترل اوضاع را در دست بگیرند و با رعایت کامل دستور العمل های بهداشتی از جان خود و عزیزانشان در برابر این دشمن وحشی و  بی رحم،  محافظت کنند. 

عباسعلی خسروداد   جمعه بیست و ششم اردیبهشت 99

در نشست ستاد مبارزه با ویروس کرونا چه گذشت؟


 در این نشست که روز چهارشنبه ۲۴  اسفند ماه، با حضور شکری معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان مراغه، نجد دادستان عمومی و انقلاب مراغه، تنومند رئیس دانشکده علوم پزشکی و شماری از مسئولان، خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات دانشکده علوم پزشکی برگزار شد، ابتدا دکتر تنومند با ارائه گزارشی جامع از سیر تحول ویروس کرونا در شهرستان مراغه از ابتدای شروع آن تاکنون، از روند افزایش مبتلایان و جانباختگان در روزهای اخیر خبر داد و افزود:  در ابتدا، مراغه از نظر آمار مبتلایان و فوتی ها در مقایسه با سایر شهرستان های استان، در وضعیت خوبی بود؛ لیکن ظرف چند هفته گذشته به ویژه از اول اردیبهشت ماه، تا به امروز،  این آمار رو به تزاید است.

 وی علت این تحول منفی را در باز شدن محل های کسب و کار، عدم رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل های بهداشتی توسط مردم، به ویژه در اماکن پر خطر عنوان کرد و افزود: اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد، کنترل اوضاع از دست ما خارج خواهد شد. وی همچنین گفت: در یک هفته اخیر روزانه ۶۰ فقره نمونه برداری از افراد مشکوک به کرونا انجام گرفته و این امر همچنان ادامه دارد. تنومند در مورد ادامه فعالیت اصناف گفت: این فعالیت ها با شرایط ویژه و تحت نظر و کنترل تیم‌های بازرسی و مراقبت‌های بهداشتی امکان ‌پذیر خواهد بود.

 رئیس دانشکده  علوم پزشکی مراغه ضمن تأکید بر ضرورت رعایت دقیق دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی  توسط مردم، اظهار امیدواری کرد که با همکاری و تعامل مردم  عزیز بتوانیم از گسترش بیشتر ویروس در سطح شهرستان جلوگیری کنیم.

 شکری نیز طی سخنانی با اظهار نگرانی از افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در چند روز گذشته، تداوم این افزایش را بسیار خطرناک عنوان کرد و افزود: اگر مردم توصیه های بهداشتی را رعایت نکنند باید در انتظار اوج گیری مجدد این ویروس باشیم.

 وی با اشاره به وضعیت رضایت بخش مراغه در ماه‌ها و هفته‌های اولیه شیوع کرونا گفت: در مدت مذکور محوریت کنترل به عهده حاکمیت بود؛ لیکن با شروع طرح کنترل هوشمند و آغاز فعالیت کسب و کارها  این محوریت به مردم واگذار شد و به علت عدم رعایت صحیح فاصله ها و پرتکل ها از سوی مردم، با افزایش آمار مبتلایان مواجه شدیم. شکری با اشاره به جدی بودن گسترش زنجیره کرونا در شهرستان، مردم را به همکاری بیشتر با کادر زحمتکش درمانی و رعایت موارد بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی فراخواند و به ضرورت تشدید نظارت در کار اصناف و گروه های اجتماعی تاکید کرد.

فرماندار مراغه  در پایان، اظهار امیدواری کرد که  مردم با درک واقعیت خطر گسترش کرونا از هرگونه بی مبالاتی و بی توجهی در رفتارها و روابط اجتماعی بپرهیزند؛ تا بلکه بتوانیم از سد این بحران بزرگ و تلفات انسانی و خسارتهای مادی و معنوی ناشی از آن عبور کنیم و به ساحل امن برسیم.

 دکتر نجد نیز در این نشست با تاکید بر این نکته که شماری از مردم با این ایده و تصور که کرونا به نقطه پایان خود رسیده است؛ دیگر نیازی به رعایت موارد بهداشتی به ویژه فاصله ها نمی بینند. وی در ادامه تداوم ضد عفونی اماکن، جلوگیری از تجمع در ادارات، فروشگاه ها و مکان های عمومی و رعایت فاصله اجتماعی را ضروری دانست و افزود مردم نباید به بهانه های مختلف از جمله: خرید اقلام ضروری نام نویسی برای گرفتن سیم کارت و یا  سهام  عدالت، در ادارات و دفاتر خدماتی تجمع کنند.

 رئیس دادسرای عمومی و انقلاب مراغه، هم چنین با تأکید بر همکاری مردم، با کادر درمانی و رعایت پروتکل های بهداشتی و اجتماعی  خاطرنشان شد که هرگونه عدم همسویی با این موارد را از مصادیق تهدید بهداشت عمومی بوده و طبق مندرجات ماده ۶۸۸ قانون مجازات های اسلامی مصوب ۱۳۷۵ جرم  محسوب شده و علیه مرتکبین کیفرخواست صادر و به مراجع قضایی ارجاع خواهند شد.

 گفتنی است که در خلال این نشست برخی از اعضا و خبرنگاران، پیشنهادات و نظرات خود را برای گذر از مرحله حساس کنونی و کنترل کامل ویروس کرونا ارائه کردند و مراتب در صورت جلسه نشست منظور شد.

آقای رئیس جمهور! تورم و گرانی بیداد می کند، مردم را در بابید

آقای  رئیس جمهور! تورم و گرانی بیداد می کند، مردم  را در بابید

 افزایش  جهشی  و لحظه به لحظه قیمت انواع کالاها طی سال های اخیر، کمر قشر کم درآمد جامعه را  زیر بار سنگین هزینه‌های زندگی خم  کرده و معیشت آنان  را در تنگنا قرار داده است. در حالی که رئیس محترم دولت، با ارائه آمارهای خوشحال کننده، از مطلوب بودن شاخص های اقتصادی کشور و رضایت بخش  بودن شرایط زندگی مردم خبر می دهد؛ مردم همچنان فشارهای مضاعف ناشی از تورم و گرانی  را تجربه می کنند.

 بر مصداق مثل:  "مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار گوید"  این ادعاها خود را در سفره های خالی  و بی رنگ معیشت  مردم نشان نمی‌دهد. روند رو به رشد قیمت ها چیزی نیست که  بتوان با شعارهای توخالی و ادعاهای دلخوش کنک بر روی آن سرپوش گذاشت و یا آن را وارونه جلوه داد!  گرانی  واقعیتی  است عینی و ملموس که با گوشت و پوست مردم احساس می شود.

 در حالیکه استمرار وضعیت موصوف واکنش برخی از اقتصاد دانان، نمایندگان، علما و مراجع را  برانگیخته و آنان را  از آینده اقتصاد کشور بیمناک کرده است؛  شماری از دولتمردان،  با نوعی  فرافکنی  و  توجیه نا موجه، مسئولیتِ استمرار روند گرانی ها و کاهش روزافزون قدرت خرید مردم را تمامأ به گردن  تحریم‌ها می ‌اندازند  و به این بهانه، از پاسخگویی به مشکلات روز افزون معیشتی مردم شانه خالی می کنند!  هرچند ‌نباید تاثیر تحریم‌ها را در رکود اقتصادی کشور، نادیده گرفت؛ اما باید بپذریم که تحریم‌ها تمام ماجرا نیست؛ بلکه سوء مدیریت و بی مسئولیتی برخی از مدیران، مزید بر علت شده و به موازات  ادامه تحریم‌ها، زمینه ساز رکود اقتصادی،  رشد نرخ بیکاری و به تبع آن، افزایش تورم و گرانی   شده است.

علمای علم اقتصاد در توضیح علل  گرانی های بی رویه  به مواردی چون:  "افزایش نقدینگی، کاهش بیش از اندازه ارزش پول ملی، رکود در بخش تولید، رواج پدیده شوم دلالی و دست به دست شدن کالاها، انبار کردن کالاها توسط تجار سود جو و فرصت طلب، ضعف نظام نظارتی و کنترلی، و در نهایت سیاست ها و تصمیم  گیری های  غلط  اقتصادی"  اشاره می کنند و  "به ضرورت  تدوین و اجرای برنامه های  راهبردی و اقدامات اساسی و بنیادین، برای برون رفت از وضعیت موصوف تأکید می ورزند."

 به اعتقاداقتصاد دانان، مواردی چون:  " ضرورت تقویت بنیان های تولید داخلی، هدایت سرمایه ها به سمت تولید، جلوگیری ازخام فروشی، مبارزه جدی با قاچاق کالا، حذف مشاغل کاذب و دلالی و واسطه گری، فراهم کردن شرایط برای عرضه مستقیم کالا، جلوگیری ازاحتکار، اصلاح و بهینه سازی نظام نظارتی و کنترلی، تزریق کالاهای مورد نیاز مردم به بازار، اهدای مداوم سبد کالا به قشر کم درآمد و در نهایت اصلاح ساختار اقتصادی کشور از جمله اقدامات ضروری برای مقابله با تداوم گرانی ها  هستند که  باید هر یک از مسئولان  انجام آن ها را در دستور کار خود فرار دهند."

آقای  رئیس جمهور!   برنامه و راهکار شما  برای اصلاح ساختار اقتصادی و برداشته شدن فشارهای طاقت فرسای تورم و گرانی بیکاری از دوش گروه های ضعیف و آسیب پذیر جامعه چیست؟ و تاکنون در این زمینه چه کرده اید؟  آقای  رئیس جمهور!  باور کنید که مشکل در ضعف مدیریت است و علت عمده این نا به سامانی ها قرار گرفتن  مدیران ضعیف  و ناکارآمد. اعم از مدیران ارشد، میانی و پایین دستی  در أس امور است. لطفأ در انتخاب مدیران، تجدید نظر کنید. آقای  رئیس جمهور! به پاس اعتمادی که از مردم گرفته اید، مردم را در یابید. 


شکاف طبقاتی، دلایل و پیامدها

  شکاف طبقاتی به تفاوت ها و نابرابری هایی گفته می شود که در اثر توزیع ناعادلانه ثروت و امکانات، میان اقشار مختلف جامعه ایجاد می شود و جامعه را به دو گروه غنی و فقیر و دارا و ندار، تقسیم می کند. شکاف طبقاتی بنا به دلایلی که در ادامه این یادداشت خواهد آمد، روز به روز میان لایه ها و دهک های بالا و پایین جامعه عمیق  و طولانی تر می شود. در حالیکه دهک های بالای جامعه به کلیه امکانات زندگی در حد افراط دسترسی دارند، دست لایه های فقیر از رسیدن به ابتدایی ترین نیازهای زندگی کوتاه است. این شکاف آزار دهنده، کلیه ابعاد زندگی اجتماعی را در بر می‌گیرد. در بعد مسکن عده‌ای در ویلاها و کاخ های مجلل چند صد متری به ارزش چند صد میلیارد تومان!! در خوش آب و هواترین مناطق شهری، با لوکس ترین و لاکچری ترین تجهیزات و امکانات رفاهی زندگی می کنند و در مقابل، کثیری از مردم، آرزوی داشتن یک آلونک چند متری خشت و گلی را با خود به گور می برند. این کاخ نشینان با سوار شدن به اتومبیل های لوکس چند میلیاردی، مسافرت های پر هزینه، مهمانی ها و عروسی های پر زرق و برق، استفاده از بهترین امکانات تحصیلی،  مصرف افسار گسیخته و ریخت و پاش های بی حساب و کتاب،  سر ازپا نمی شناسند؛ در مقابل عده  پر شماری از جمعیت جامعه در اثر نداشتن شغل مناسب و در آمد کافی  در  فقر مطلق، به سر می برند و از تأمین حد اقل  معاش خانواده خود عاجزند.

دلایل پیدایش  شکاف طبقاتی:

بر اساس بررسی های صاحب نظران و اقتصاد دانان،  علل و عوامل بروز فاصله طبقاتی را باید در: کاهش ارزش پول ملی، افزایش بی رویه تورم و گران شدن مداوم قیمت کالاها، افزایش اجاره بها و قیمت مسکن، رونق بازار دلالی و سوداگری، کاهش بودجه عمرانی و به تبع آن رشد نرخ بیکاری، نابرابری حقوق ها، ویژه خواری ها، توزیع رانت های ارزی و تسهیلات بانکی به نفع ثروتمندان و  دهک های مرفه جامعه... و بالاخره  در نبود آینده نگری  و برنامه ریزی مناسب توسط دولت، جست و جوکرد. فقدان یک سیستم حسابرسی  و رسیدگی به منابع در آمدی ثروتمندان و مرفهین جامعه و  اینکه آنان این همه پول، ثروت و املاک و مستغلات را از کجا آورده اند و از چه راهی تحصیل کرده اند؛ باعث شده است که این قشر، با سو استفاده از این فرصت ها،  روز به روز بر ثروت خود بیافزایند و از این طریق به عمیق تر شدن شکاف طبقاتی و به تبع آن فقیر تر شدن فقرا دامن بزنند.

پیامدهای عمیق تر شدن شکاف طبقاتی:

طبق نظر جامعه شناسان: توزیع ناعادلانه ثروت و نابرابری های در آمدی میان دهک های بالا و پایین جامعه بستر مناسبی برای پیدایش  بسیاری از آسیب های  اجتماعی  است که از آن جمله می توان به: مهاجرت روستاییان به شهر ها و بروز پدیده حاشیه نشینی، افزایش مشاغل کاذب، تکدی گری، قاچاق مواد مخدر، اعتیاد، سرقت، خشونت،  رشد نرخ افسردگی، سرخوردگی روحی و اجتماعی، ایجاد عقده های روانی، جریحه دار شدن غرور خانواده ها، کمرنگ شدن ارزش های  فرهنگی و اجتماعی در مردم ، سست شدن روابط اجتماعی و سر انجام افتادن فقرا و نیازمندان در دام باندهای غیر قانونی اشاره کرد.