نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

رئیس امور مالیاتی شهرستان مراغه...


اشاره:

شیوع بیماری کووید ۱۹ و اثرت گسترده آن در فعالیت‌های اقتصادی صنوف مختلف، به ویژه صنوفی که در ماه های گذشته به طور اجباری تعطیل شده‌اند و به تبع آن کاهش قابل توجه درآمد این صنوف، طبعاً در این مدت درآمدهای مالیاتی دست خوش تغییرات ناخواسته خواهد شد. خبرنگار روزنامه رصد، در یک گفتگوی اختصاصی با آقای علوی رئیس امور مالیاتی شهرستان مراغه پرسش‌هایی را در این زمینه مطرح کرده است که چکیده آن ذیلا از نظر خوانندگان محترم می گذارد:

۱- آقای علوی! با تشکر از فرصتی که برای این گفتگو فراهم کردید، در اولین پرسش لطفاً درباره اثرات شیوع ویروس کرونا در فعالیتهای صنوف مختلف و اینکه وضعیت موصوف چه تغییراتی را در درآمدهای مالیاتی کشور به طور اعم و شهرستان مراغه به طور اخص ایجاد کرده است توضیح دهید؟

۲- در سال مالی ۹۸ چند درصد از وصول مالیات محقق شده است؟

۳- با توجه به مهلت تعیین شده برای تکمیل و تسلیم اظهارنامه های مالیاتی اعم از مشاغل و املاک، در پایان این مهلت (۳۱ شهریور ماه ۹۹) چند درصد از مؤدیان اقدام به تسلیم اظهارنامه کرده‌اند؟

۴- برای مؤدیانی که اظهارنامه های مالیاتی خود را به موقع تکمیل و تسلیم کنند که مشوق هایی  در نظر گرفته شده است؟

۵- با مؤدیانی که از تکمیل و تسلیم اظهارنامه  خودداری می کنند چگونه رفتار می شود؟

۶- چند درصد از اظهارنامه های مالیاتی بدون تغییر پذیرفته می شوند؟

۷- در راستای اشاعه فرهنگ مالیاتی در جامعه و اینکه مردم بدانند مالیات آنان چگونه و در چه بخش ها و حوزه هایی هزینه می شود، چه اقداماتی انجام گرفته و در این زمینه چند جلسه آموزشی و توجیهی با اتحادیه های صنفی برگزار شده است؟

۸ در راستای برقراری عدالت مالیاتی و تسهیل وصول آن چه رویکردهایی اتخاذ شده است؟

۹ اکنون در شهرستان مراغه چند نفر مؤدی حقیقی و چند نفر حقوقی وجود دارد؟

۱۰- در راستای شناسایی و ثبت فعالان اقتصادی شهرستان، برای جلوگیری از فرار مالیاتی چه اقداماتی انجام گرفته و چه نتیجه ای از این اقدامات حاصل شده است؟

۱۱- نحوه و معیار ارزش گذاری معاملات ملکی و اجاره املاک نسبت به سال های گذشته چه تغییراتی را شامل می شود و معیار کنونی این ارزش گذاری چیست؟

۱۲- چند درصد از اظهارنامه های مالیاتی املاک اجاره‌ای محقق شده است؟ 

۱۳- لطفا درباره دستورالعمل مالیات مقطوع عملکرد سال ۹۸ خریداران سکه از بانک مرکزی به طور مختصر توضیح دهید؟

۱۴- درباره تغییرات انجام شده در موضوع تبصره ۳ ماده ۱۶۹ مالیات های مستقیم توضیح دهید؟

۱۵- در سال ۹۸ از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده چه مبالغی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان پرداخت شده و سهم شهرداری مراغه از این مبالغ چه میزان است؟

۱۶- امور مالیاتی مراغه در راستای تحقق دولت الکترونیک در امر الکترونیکی کردن خدمات، به ویژه هوشمندسازی پرونده ها از چند درصد پیشرفت، برخوردار است

 ۱۷- امور مالیاتی شهرستان مراغه در بین شهرستان های کشور و استان به ترتیب حائز چه رتبه ای است؟

۱۸- درباره منشور حقوق و تکریم ارباب رجوع چه اقداماتی انجام گرفته است؟

۱۹- به چند مورد از مشکلات و چالش های پیش روی اداره تحت امر خود اشاره کنید؟

۲۰- و سخن آخر؟

قدیمی ترین روزنامه شهرمان در شُرُف تعطیلی!


وارد دفتر روزنامه که شدم، مدیرمسئول را دیدم به غایت گرفته و درهم. سلامی کردم و علیکی شنیدم و طبق معمول از حال و روزش پرسیدم. آهی کشید و گفت: چه حال و روزی برادر؟!  مگر روزگار، حال روزی برای آدم باقی می‌گذارد؟! کنجکاو شدم و با نگرانی پرسیدم: مگر چه مشکلی برایتان پیش آمده که تا این حد، گرفته و بر آشفته ای؟ سر درد دلش باز شد و این بار با آهی عمیق تر و دلسوز تر گفت: اگر وضع بدین منوال باشد مجبورم روزنامه را تعطیل کنم و به دنبال کاری بروم که بتوانم از درآمدش شکم زن و بچه ام را سیر کنم و ادامه داد متأسفانه این روزها روزنامه ضرر می دهد و برای  انتشار آن از جیب خودم مایه می گذارم.

 در اثنای این گفتگو، صورت وضعیت یک ماهه روزنامه را نشانم داد.  صورت وضعیت را که دیدم به ایشان حق دادم که زانوی غم در بغل بگیرد و به آینده خود بیمناک باشد. 

مجموع هزینه ها شامل: حقوق و حق بیمه پرسنل، هزینه آب و برق و گاز و تلفن، هزینه چاپ و نشر، اجاره بهای محل کار و سایر هزینه های دفتری به درآمد اندک روزنامه می چربید. با این حساب مدیرمسئول باید برای سرپا نگاه داشتن روزنامه‌ و به حرکت درآوردن چرخ آن مبالغی را از جیب مبارک هزینه کند! به چه حسابی؟ باید مسئولان پاسخگو باشند. مسئولانی که در سر هر بزنگاه و در هر نشست و برنامه ای از رسانه با عناوینی  پر طمطراق یاد می کنند و  روزنامه نگاری و خبرنگاری را شغل انبیا می دانند؛ در طول مدت مسئولیت شان حتی یکبار به دفتر روزنامه نیامده‌اند و  از مدیر روزنامه نپرسیده اند: حرف چیست؟ دردت چیست؟ مشکلت چیست؟ اما همین مسئولان اگر روزی با نقدی یا مطلبی مواجه شوند که به مذاقشان خوش نیاید، و یا انتشار روز نامه یک روز عقب بیفتد، علم اعتراضشان  برافراشته می شود و فریاد واویلایشان  به عرش می رسد و تذکر پشت تذکر که بیا و  جوابگو باش!!

روزنامه‌ای که با نزدیک به سی سال سابقه انتشار و سی سال تلاش بی وقفه، اکنون حتی قادر به تامین هزینه های جاری خود نیست چگونه می تواند به حیات فرهنگی حود ادامه دهد؟ آیا جز این است که مجبور است  با تعطیل کردن آن عطایش را به لقایش ببخشد؟ و آیا به نظر مسئولان، تعطیلی یک رونامه با پیسینه ای به درازای یک عمر، فاجعه نیست؟