نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

چرا تا این حد، از قافله توسعه و پیشرفت، فاصله گرفته ایم؟ "قسمت دوم"


اشاره:

در قسمت اول این یادداشت‌ها با بیان این که: کشور ما با وجود برخورداری از انواع ثروت‌های زیرزمینی، پتانسیل‌های غنی و تاریخ و تمدنی دیرینه در مقایسه با بسیاری از کشورها، کشوری جهان سومی و عقب مانده محسوب می شود؛ خاطرنشان کردیم که باید فارغ از هرگونه فرافکنی و مقصر دانستن دیگران، سرنخ بسیاری از مشکلات و ناکامی ها را در کم کاری و عافیت طلبی خودمان جستجو کنیم...

کم کاری و عافیت طلبی ما ایرانیان باعث شده است که کار مفید در کشورمان در مقایسه با کشورهایی چون ژاپن کره جنوبی آلمان، ترکیه و حتی افغانستان و پاکستان، به مراتب پایین تر بوده و در خوش بینانه ترین حالت، در سال، به حدود ۸۰۰ ساعت برسد!  این درحالی است که کار مفید در کشورهایی مانند ژاپن کره جنوبی و چین به ترتیب به: ۲۴۰۰، ۱۹۹۴ و ۱۴۲۰ ساعت در سال بالغ می شود.

اگر خودخواهی، خودشیفتگی و تعصب را کنار بگذاریم خواهیم دید که ما ایرانیان، بیشتر مصرف کننده هستیم تا تولید کننده، خام‌ فروش هستیم تا سازنده و  وارد کننده هستیم تا صادر کننده! کشورهای پیشرفته صنعتی مواد خام ما را به ثمن بخس از دستمان خارج می‌کنند و پس از فرآوری و تبدیل به کالاهای صنعتی آنها را به قیمت های گزاف به ما می فروشند.

 برابر آمارهای موجود: نزدیک به دو سوم از جمعیت در سن کار کشور که باید جزو گروه فعال اقتصادی به کار تولیدی مشغول باشند، صرفاً مصرف کننده هستند و جمعیت میلیونی غیر فعال کشور را تشکیل می دهند. بخش قابل توجهی از این جمعیت عظیم در کارهای دلالی، واسطه گری، خرید و فروش ارز، طلا، مسکن و اتومبیل مشغول هستند و بخشی دیگر در کار داد و ستد و توزیع انواع کالاها اعم از: مصرفی، خوراکی و لوازم خانگی فعالیت دارند. آمارها حاکی از آن است که در ایران برای هر سی نفر یک واحد صنفی وجود دارد؛ اما در کشور های پیشرفته به ویژه اروپا برای هر ۷۰۰ تا هزار نفر یک واحد صنفی مشغول ارایه خدمت به شهروندان هستند؛ با این وجود، در کشور ما هر روز برج ها و مجتمع‌های تجاری، پاساژ ها، مغازه ها و مراکز خرید، قارچ گونه و به طور خلق الساعه در گوشه و کنار شهرها قد می‌کشند؛ تا تعداد بیشتری از واحد های صنفی و بازاریان را که تنها هنرشان خرید و فروش انواع کالاها به ویژه کالاهای تولید خارج و قاچاق است در خود جای دهند. در نهایت تأسف باید گفت که در ایران، اشتغال در اینگونه مشاغل، به دلیل راحتی کار و سودآوری بیشتر روز به روز در حال رشد بوده و  به یک فرهنگ بیمارگونه تبدیل شده است. نزدیک به دو سوم  جمعیت در سن کار کشور، ساعت ها در دخمه هایی به نام "دکان"  چشم خودرا در انتظار رسیدن یک مشتری به در می دوزند؛ تا کالاهای متورم و خاک خورده خودرا به چندین برابر قیمت واقعی به آنان قالب کنند و با شعار: "کاسب حبیب خداست." باد در غبغب بیندازند که: " بله داریم کسب حلال می کنیم!!" ای دو صد نفرین به آن کسب به اصطلاح حلال، که کشور را به این حال و روز دچار کرده است!

   تمرکز سرمایه های کلان، به همراه میلیون ها نیروی انسانی  در این دخمه ها! باعث شده است که  کارخانجات و واحدهای تولیدی ما با انواع چالش ها از جمله: کمبود سرمایه در گردش، گرانی مواد اولیه و در نتیجه ورشکستگی و تعطیلی مواجه شوند. و به قول معروف: "عطای تولید را به لقایش ببخشند!"

 اگر بخشی از سرمایه ها و نیروهای انسانی متمرکز در بازار به طور اصولی و برنامه ریزی شده به سمت تولید هدایت می شد اکنون شاهد رکود چشم گیر اقتصادی، تورم و گرانی و رشد روز افزون نرخ بیکاری در کشور نبودیم.

به راستی آیا روزی خواهد رسید که ملت ما از خواب گران غفلت بیدار شوند و در جبران عقب ماندگی های خود، تنبلی و تن پروری را کنار بگذارند و با بالا زدن آستین ها در امر سازندگی کشورمان به طور جدی مشارکت کنند؟ به امید آنروز


رئیس اداره پست شهرستان مراغه...


اشاره:

پست یکی از قدیمی ترین راه های ارتباطی انسان با دیگران بوده و بیشتر مرسولات توسط پست از راه های دور بین مردم مبادله می‌شود. امروز با توجه به گسترش فن آوری ارتباطات در سطح جهان و توسعه شبکه های مجازی دیگر مبادله نامه ها اهمیت خود را از دست داده و فعالیتهای پست بیشتر در مبادله بسته‌های پستی شامل انواع کالاها، اسناد و مدارک و حتی وجوه و مسکوکات متمرکز شده‌است.  خبرنگار روزنامه ‌رصد در یک گفتگوی اختصاصی با آقای علی سلطان زاده ملکی رئیس اداره پست شهرستان مراغه در باره فعالیت‌ها و دستاوردهای این اداره پرسش هایی را مطرح کرده است که چکیده آن ذیلا از نظر خوانندگان محترم می گذارد:

 ۱- آقای رئیس! با تشکر از فرصتی که برای این گفتگو فراهم کردید؛ لطفا در اولین پرسش، فعالیت‌ها و دستاوردهای اداره تحت امرتان را تشریح کنید؟

۲- در ۷ ماهه سال ۹۹ مجموعاً چند مرسوله پستی توسط این اداره جا به جا و توزیع شده و این مرسولات شامل چه مواردی بوده است؟

۳- از این تعداد مرسوله پستی چند مورد داخلی و چند مورد دیگر خارجی بوده است؟

۴- اداره پست شهرستان مراغه دارای چند دفتر آی‌ سی تی  شهری و روستایی و چند نمایندگی و خط فرعی در مسیر روستاهای شهرستان است؟

۵- لطفا در باره پست سیار و کارکرد های آن توضیح دهید؟

۶- درباره هاپ پستی و نیزمرکر آقای نت توضیح دهید؟

۷- استقبال  بافندگان و تجار فرش  مراغه از خط پستی ارسال فرش ابریشمی این شهرستان به قم در چه حد بوده؟ و در ۷ ماهه سال ۹۹ چند تخته فرش از طریق این خط به قم ارسال شده است؟

۸- هزینه پستی هر تخته فرش ارسالی به قم چه میزان است؟

۹- شرایط صدور مجوز برای راه‌اندازی فروشگاه های اینترنتی چیست؟ و تا کنون، چند مورد مجوز برای این فروشگاه ها صادر شده است؟

۱۰- درباره سیستم GNAF و کارکرد های آن، توضیح دهید؟

 ۱۱- درباره راه‌اندازی واحد حمل وجوه و مسکوکات توسط اداره پست و نحوه عمل این واحد و هزینه پستی  این اقلام توضیح دهید؟

۱۲- در هفت ماهه سال ۹۹ چند مورد فهرست برداری از اماکن شهری و روستایی انجام گرفته است؟

۱۳- نقش پست در ارائه خدمات واردات و صادرات، با کارت بازرگانی چیست؟ و تا کنون چه اقداماتی در این زمینه انجام گرفته است؟

۱۴- باتوجه به کاهش روز افزون نامه‌های پستی، حذف قبوض کاغذی آب و برق و گاز و تلفن و سایر خدمات مشابه، در کارکرد اداره پست چه تغییراتی ایجاد شده است؟

۱۵- درباره طرح همبازی و خروجی آن توضیح دهید؟

۱۶- آیا پست‌بانک یکی از زیرمجموعه‌‌های ادارات پست است؟ یا وابسته به سیستم بانکی کشور است؟

۱۷- روزهای کرونایی چه تاثیر مثبت یا منفی در کارکرد‌های اداره پست داشته است؟

۱۸- درباره نحوه ضد عفونی مرسولات پستی تو ضیح دهید؟

۱۹_آیا تا کنون همه کارت های سوخت وارده به اداره پست، توزیع شده اند؟

 ۲۰- به چند مورد از مشکلات و چالشهای پیش روی اداره پست اشاره کنید؟

۲۱- و سخن آخر؟