نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نکات قابل تأمل در باره انتخابات پیش رو " قسمت اول "

 
شرکت درانتخابات، در واقع حق مردم است و هیچ کس نمی تواند آنان را از این حق مسلم،  محروم کند. درهمین راستا دولت موظف است ساز و کارهای لازم را برای شرکت مردم دریک انتخابات سالم و آزاد فراهم کند و ضمن تضمین سلامت و امنیت انتخابات، رهنمودهای لازم را برای حضور آگاهانه مردم در انتخابات ارائه دهد.
با بر گزاری سی و شش مرحله انتخابات، ازبدو  پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون درکشور، که ده مرحله آن انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده است؛ ملت ابران به این تجربه دست یافته اند که شکل گیری یک مجلس توانا و کارآمد، درگرو حضور آگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب نمایندگان متعهد، متخصص و توانمند است و هر رأی عجولانه و اشتباه می تواند سرنوشت ملت را به بیراهه سوق دهد؛ بنابراین لازم است  عموم رأی دهندگان، درفرصت باقیمانده تا روز برگزاری انتخابات درباره پیشینه و شرایط نامزدها، عمیقاً مطالعه کنند و به افرادی رأی بدهند که بتوانند ازعهده مسئولیت های سنگین و خطیر نمایندگی برآیند.
برای آشنایی باشرایط و ویژگی های یک گزینه اصلح، ابتدا لازم است با برخی از وظایف و مسئولیت های قانونی مجلس آشنا شویم و بدانیم که این نهاد، درقانون اساسی جمهوری اسلامی از چه جایگاه و پایگاهی برخوردار است و چه کسانی می توانند از عهده این مسُولبت ها برآیند.
مجلس شورای اسلامی، نهادی است متشکل از نمایندگان برگزیده ملت که براساس مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش پایه ریزی شده است. مجلس شورای اسلامی در واقع تجلی اراده ملّت و نماد دموکراسی در کشور  است.
براساس مندرجات اصل هفتم قانون اساسی: "مجلس شورای اسلامی، از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشور است.
 طبق اصل شصت و دوم قانون اساسی:  "مجلس شورای اسلامی، ازنمایندگان ملّت، که به طور مستقیم و بارأی مخفی انتخاب می شوند تشکیل می گردد."
دراصل هفتاد یکم آمده است:  "مجلس شورای اسلامی درعموم مسایل، درحدود مقرر درقانون اساسی می تواند قانون وضع کند."
برابر اصل هفتاد و ششم:  "مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص درتمام امورکشور را دارد."
طبق اصل چهل و هشتم:  "هرنماینده دربرابر تمام ملّت مسئول است و حق دارد در همه مسایل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند."
براساس اصل  هشتاد و ششم: " نمایندگان مجلس درمقام ایفای وظایف نمایندگی و اظهارنظر و رأی خود کاملاً  آزادند و نمی توان آنان را به سبب نظراتی که درمجلس اظهارکرده اند، یا آرائی که درمقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند، تعقیب یا توقیف کرد."
 دراصل هشتاد و هفتم آمده است:  "رئیس جمهور برای هیأت و زیران، پس از تشکیل و پیش از هر اقدام دیگر، باید از مجلس رأی اعتماد بگیرد."
طبق اصل هشتاد و هشتم:  "درهرمورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان،  از رئیس جمهور یا هریک از نمایندگان از  وزیر مسئول درباره یکی از وظایف آنان سئوال کنند، رئیس جمهور یا  وزیر موظف است درمجلس حاضر شود و درمورد سئوال، جواب بدهد..."
دربخشی از اصل هشتاد و نهم آمده است:  " نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند، درمواردی که لازم می دانند هیأت وزیران یا هریک از وزرا را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح درمجلس است که باامضای حداقل ده نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود..."  ادامه دارد.
 عباسعلی خسروداد

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.