نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

حل معضل آگهی‌های دیواری در گرو همت شهروندان و مصوبه شورای شهر است

مقوله ی چاپ و الصاق فله ای و بی رویه ی انواع آگهی های دیواری ، به ویژه آگهی های تشییع و ترحیم درگذشتگان ، به در و دیوار شهرمان و پیامدهای سوء تداوم این روند ، و ضرورت مقابله ی جدی و مؤثر مسئولان ذی ربط با این پدیده و ... مدت هاست ، به عنوان یک مسألۀ قابل تأمل و آزار دهنده موضوع بحث رسانه ها بۀ ویژه مطبوعات محلی بوده و تاکنون چندین مقاله و نقد در این زمینه به چاپ رسیده است . 

به موازات چاپ این مقالات ، همچنین ، شماری از شهروندان و فعالان اجتماعی ، با مراجعات مکرر حضوری به نهادهای ذی ربط ، تماس های تلفنی و امضای طومار ، ضمن برشمردن نتایج منفی تداوم این روند ، از جمله کراهت چهره ی شهر ، آلودگی های زیست محیطی ، حیف و میل مقادیر قابل توجهی کاغذ و خسارت های دیگری که از این طریق به اموال و تأسیسات عمومی وارد می شود ... خواهان ساماندهی آگهی های مورد اشاره و برخورد قاطع با عاملین و مسبّبین این رویّه شده اند . 

در سایه ی استمرار این پی گیری ها در سال های اخیر جلساتی با هدف بررسی موضوع مورد بحث و ارایۀ راهکارهای لازم برای مقابله با این معضل ، در نهادهای ذیربط تشکیل شده است؛ لیکن به رغم اتفاق نظر اعضای حاضر در این جلسات و تأکید بر ضرورت جلوگیری از تداوم این وضعیت ، مصوبه یا دستور ا لعملی که متضمن اقدام عملی در این راستا بوده باشد صادر نشده و جلسات مذکور بر مصداق عبارت : نشستند و گفتند و برخاستند به پایان رسیده است . 

و اما در ماه ها و هفته های اخیر نیز بررسی موضوع آگهی ها و راهکارهای مقابله ی با این پدیده ، برای چندمین بار در دستور کار شورای شهر قرار گرفت و با تشکیل چندین جلسه ی کاری ، با حضور مسوولان ذیربط و اعضای شورای شهر ، این مسأله به طور مبسوط و همه جانبه بررسی شد و اعضا بالاتفاق به این نتیجه رسیدند که باید به موازات کار فرهنگی و تفهیم تبعات منفی تداوم این رویه به مردم و نیز ضرورت تغییر الگوی تبلیغات و نحوه ی اطلاع رسانی در سطوح مختلف ... ، از اهرم های بازدارنده برای مقابله ی جدی و ریشه ای با این مسأله استفاده شود و با اقدامات سریع و ضربتی از استمرار این وضعیت جلوگیری به عمل آید . در ضمن مقرر شد : تصمیمات متخذه در جلسات فوق ، در قالب یک دستورالعمل جامع و قابل عمل در شورای شهر به تصویب برسد و ضمن انعکاس به افکار عمومی ، جهت اجرا به مبادی ذی ربط ابلاغ شود . 

لازم به ذکر است که هنوز از تصویب یا عدم تصویب دستورالعمل فوق در شورای شهر اطلاعی در دست نیست . و به عبارتی تا کنون در این زمینه خبری به بیرون درز نکرده است ! 

قدر مسلم این که مصوبه ی شورای شهر این بار باید از جامعیت و صراحت لازم و کافی برخوردار باشد و دست مجریان را در برخورد ریشه ای با این معضل باز بگذارد . 

تذکر این نکته نیز ضروریست که ادارات و سازمان های ذیربط ، از جمله : شهرداری، ادارۀ صنعت و معدن و تجارت ، اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجمع امور صنفی، نیروی انتظامی و مراجع قضایی نیز باید به موازات اجرای مصوبه ی شورای شهر ، از ظرفیت های قانونی خود برای مقابله با این معضل استفاده کنند و با اقدامات سریع و ضربتی از تداوم وضعیت موصوف جلوگیری به عمل آورند . 

ناگفته نماند که مردم غیرتمند مراغه نیز باید در یک حرکت بسیجی و همگانی ، کمر همت ببندند و با کنار نهادن شیوه های کهنه و پوسیده ی تبلیغات و تسلیت گویی و استفاده ی جدی از شیوه های نوین اطلاع رسانی ، از لطمه زدن به زیبایی و پاکیزگی شهرشان و خسارت های جبران ناپذیری که از این طریق به اماکن و اموال عمومی وارد می شود جلوگیری کنند و اجازه ندهند در و دیوار باغشهر مراغه ، با الصاق بی رویه و بی ملاحظه ی انبوه آگهی های تبلیغ و ترحیم ، رنگ و بوی مرگ و عزا به خود بگیرد و به دیگر بیان به شهر اموات و ارواح تبدیل شود ! .

تذکر این نکته را نیز ضروری می دانم که طبق اظهار شهردار محترم ، در سومین جلسه ی بررسی این مسأله ، با وجود صرف 200 میلیون تومان برای پاکسازی بقایای آگهی های تبلیغ و 200 میلیون تومان دیگر برای پاکسازی آگهی های تشییع و ترحیم در هر نوبت 6 ماهه و جمعاً 800 میلیون تومان در سال و تحمل زحمات و مشکلات طاقت فرسا در این زمینه ، آثار این آگهی ها به طور کامل از چهره ی شهر زدوده نمی شود و همچنان بر روی در و دیوار و درختان و تیرهای چراغ برق و ... باقی می ماند . 

بنابراین هیچ تردیدی باقی نمی ماند که همه ی مردم یکدل و یک زبان بپا خیزند و در یک حرکت منسجم و یکپارچه ، در راستای رفع این معضل آزار دهنده گام بردارند  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.