نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

عوامل مؤ ثر در تشدید ترافیک شهری و راهکارهای برون رفت از آن


امروزه مسأله‌ی  ترافیک درشهرها به یک معضل اساسی بدل شده و وقت و انرژی مردم، در راه بندان های طولانی مدت در معابر و گذرگاه ها تلف می شود.

 پیامدهای منفی تر افیک درشهرها تنها در اتلاف وقت و انرژی مردم خلاصه نمی شود ؛ آلوده شدن محیط زیست ، افزایش مصرف بنزین ، هدر رفتن سرمایه های ملی و ضربه به اقتصاد کشور پیامدهای دیگری هستند که نباید با بی تفاوتی از کنار آن ها گذشت.

 از جمله عوامل مؤثر در تشدید ترافیک شهرها می توان : به افزایش بی رویه و مهار گسیخته‌ی وسایل نقلیه‌‌ی شخصی ، عدم ارایه‌ی خدمات مطلوب و مناسب توسط ناوگان های حمل و نقل عمومی و به تبع آن استفاده ‌ی مردم ازاتومبیل های شخصی و اغلب به صورت تک سرنشین در مسافرت های درون شهری ، کمبود پارکینگ های عمومی و پارک خودروها در حواشی معابرو خیابان ها با وجود محدود بودن وکم عرض بودن این مسیرها، نبود چراغ های راهنما در برخی از تقاطع های حساس ، نبود پل های عابر پیاده در عرض معابر وگلوگاه های اصلی، ضعف فرهنگ رانندگی در مردم ، کم توجهی رانندگان و عابران پیاده به مقررات راهنمایی و رانندگی و رعایت نکردن حق تقدم عبور توسط آنان و... اشاره نمود.

  مراغه نیز از این قاعده مستثنی نبوده وعوامل فوق دست به دست هم داده اند تامردم این شهر ترافیک نسبتاً سنگینی را در ساعاتی از شبانه روز در مناطق مختلف شهر تجربه کنند.

 خیابان های قدس، کاشانی و خواجه نصیر جنوبی از جمله مسیرهایی هستند که ترافیک در آن ها گاهی از حد متعارف تجاوز نموده و موجب کندی تردد خودروها می شود.

 پارک خودروها به ویژه به صورت دوبله درطرفین این مسیرها به رغم کم عرض بودن آن ها ،  قرار گرفتن مدارس و مراکز آموزشی در مجاورت این مسیرها ، نبود پل های هوایی در گلوگاه ها ونقاط پرتردد، نبود خطوط عابر پیاده در فواصل مناسب و عبور بی ملاحظه ، به دلخواه وبدون کنترل عابران پیاده از عرض مسیرها و بالاخره وجود برخی تقاطع ها دراین مسیرها...ازعمده ترین علل تشدیدترافیک درخیابان های مورد اشاره محسوب می شود

 برای نمونه یکی از بارزترین عوامل مؤثر در تشدید ترافیک خیابان قدس وجود خط کشی عابر پیاده در ابتدای این خیابان است. عبور بی امان و مداوم عابران پیاده از روی این خط کشی موجب کندی تردد خودروها و ترافیک نسبتاً سنگین در طول این مسیر می شود.

 به نظر می رسد حل این مشکل تنها درگرو نصب پل هوایی در عرض خیابان و عبور کنترل شده‌ی عابران پیاده از روی آن است. لازم به ذکر است که استفاده از پلّه برقی برای دسترسی به این پل ضروریست.ودرغیر این صورت نه تنها افراد سالخورده و معلول بلکه  بسیاری از مردم ترجیح می دهند بجای بالارفتن از پله های معمولی کمافی السابق از روی خط کشی عابر پیاده عبورکنند.

 هرچند ممکن است نصب این پل ، افزون  برمحدودیت های مکانی ، برای شهرداری هزینه برباشد؛ اما این هزینه با کاهش هزینه های ناشی از تشدید ترافیک دراین مسیر جبران می شود.

 ناگفته نماند که حل معضل ترافیک بدون همکاری وتعامل مردم ومسئولان امکان پذیر نخواهد بود؛ لذا لازم است هریک از آحاد شهروندان  با درک این حقیقت که نقش عامل انسانی یکی ازتأثیر گذارترین نقش ها درحل این معضل اجتماعی است، ضمن رعایت کامل مقررات راهنمایی و رانندگی  با پرهیز از استفاده ی بی رویه وغیر ضرور از اتومبیل های شخصی در مسافرت های درون شهری نقش مؤثر خودرادر حل معضل ترافیک ایفا کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.