نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

مشک آن است که خود ببوید نه آن که عطار بگوید . ( اندر حکایت مدعیان خدمت بی منت )

طی یادداشتی تحت عنوان ( زادگاه خودرا دراوج قدرت فراموش  نکنید ) درشماره ی 199 مورخه ی 28 مهر ماه  1388 هفته نامه ی وزین سیمای مراغه نوشتم « وقتی یکی ازهم شهریان ما به پست و مقامی می رسند ؛ از وی به عنوان فرزند برومند شهرمان  یاد می کنیم  و از این که وی با احراز شایستگی  و صلاحیت ، درموقعیتی قرار گرفته است که می تواند ضمن خدمت  به هم میهنان خود ، برای  زادگاهش نیز مثمر ثمر و منشأ  اثر باشد ؛ ابراز خوشحالی می کنیم  و به مساعدت های  وی در انواع  زمینه ها  دل  می بندیم .
در ادوار گذشته شماری از شهروندان مراغه ای به مقامات عالیه ی کشوری نایل شده اند و در رده های مختلف اداری واجتماعی ، مسئو لیت های مهمی  را به عهده گرفته اند ؛ اما با کمال تأسف  باید گفت که در بین آنان کم تر کسی دیده شده است که با احساس تعلق به زادگاه خود و آب و خاکی که در آن پرورش یافته است  گوشه ی چشمی به آن نشان دهد و گامی  هرچند کوتاه درجهت رفع مشکلاتش بردارد . گرچه  انتظار خاصه خرجی  و تبعیض درارایه ی خدمات ، تقسیم اعتبارات و اختصاص طرح ها و امتیازات  از چنین فردی مغایر با موازین شرعی و معیارهای قانونی  و اخلاقی است و نباید توقع داشته باشیم  این قبیل افراد با زیر پا نهادن ارزش ها و عبور از مرزهای قانون  ، بخشی ازمنابع و سرمایه های عمومی را به نفع زادگاه خود مصادره کنند و ازاین طریق ، موجب  تضییع حقوق دیگران شوند ؛ اما این توقع که افراد موردبحث  بارسیدن به پست و مقام  و تکیه بر اریکه ی قدرت ، خاطرات چندین سال زندگی در کنار هم شهریان خودرا به فراموشی نسپارند و در هنگامه ی  سختی ها و تنگناها مساعدت های خودرا صد البته درچهار چوب قانون و رعایت عدل و انصاف از شهر و دیار خود دریغ نورزند ، توقع بی جایی نیست  و مردم حق دارند درصورت مشاهده ی هر گونه  بی اعتنایی  و بی مهری از ناحیه ی ایشان ، نسبت به موارد فوق ، از آنان به عنوان هم شهریان بی تعصب و بی بو و خاصیت  گله مند باشند . . .»
برخی ازاین مقامات  با وجود همه ی بی خدمتی ها و بی مهری ها نسبت به زادگاه شان ، درمدتی که مصدر امور وعهده دار مسئولیت های مهم و کلیدی بوده اند ؛ درهنگامه ی نیاز به هم شهریان خود ، زبان به تعریف و تمجید  آنان می گشایند و با بیان این که دلشان  همواره برای زادگاه شان می تپد ؛ خودرا مدیون و بده کار هم شهریان خود قلمداد می کنند . اینان  بی آن که بتوانند اثری یا نشانه ای عینی وقابل لمس از خدمات ادعایی خود در دوره های مسئولیت شان ارایه دهند ؛ از طرح ها  و پروژه هایی نام  می برند که به زعم خود دراثر مجاهدت های ایشان  به مراغه اختصاص یافته اند ؛ لیکن به  علت نا توانی  و عدم  پی گیری مسئولان  بعدی ابتر مانده ومنتج به نتیجه ی قطعی نشده اند !!
این عده  می کوشند با فرا فکنی و شکستن همه ی کاسه کوزه ها برسراین یا آن مسئول ، بی خدمتی ها  و بی مهری های خودرا درحق  زا د گاه شان توجیه کنند و به اصرار تمام  به مردم  بقبولانند که بی خدمتی ایشان شایعه ای بیش نبوده  و رقیبان وبد خواهان می کوشند با توسل به  این شیوه ها و شگردها اعتبار وی را خدشه دارکنند وبرای رسیدن به اهداف  شخصی  و گروهی خود ازنتیجه ی زحمات وتلاش های ایشان ، به عنوان نردبان ترقی سوُ استفاده نمایند !
به این دوستان باید گفت : کافیست به جای این همه حرف وحدیث درباره ی خدمات وطرح های ریز ودرشت ادعایی خود دردوره های مختلف مدیریت ومسئولیت تان ومتهم کردن این وآن به شایعه سازی ، شایعه پراکنی وبد اخلاقی  ، یک نمونه ، آری فقط یک نمونه از این طرح ها را که دراثر تلاش های شما دردوره های مورد اشاره به تصویب رسیده ومورد بهره برداری قرارگرفته است ؛ به مردم نشان دهید تا مردم  دست شما را ببوسند و به شما دست مریزاد بگویند . به قول معروف « مشک آن است که خود ببوید ، نه آن که عطاربگوید .»
نا گفته نماند که این افراد نه تنها درطول خدمت خود درپست های مختلف برای زادگاه شان منشا اثرات عینی و ملموس نبوده اند ؛ بلکه دراین مدت ، به هم شهریانی که به طور انفرادی یا درقالب هیئت های مذهبی وتشکل های مردم نهاد ، به قصد دیدار ، عرض تبریک و یا شاید به منظور ارایه ی گزارش مشکلات مبتلا به مراغه رنج یک سفر طولانی را به خود هموار  نموده اند اجازه ی ملاقات نداده وچه بسا آنان را ساعت ها وبلکه روزها درپشت درب دفترشان به انتظار نگه داشته اند .
نوشته ی خسروداد .
 
                                                                                                                                                                                             

نظرات 1 + ارسال نظر
شهروند سه‌شنبه 20 مرداد 1394 ساعت 21:38

باسلام و خداقوت
آقای خسروداد بنده اهل مراغه ولی ساکن تهران هستم. تا وقتی در شهر مراغه بودیم کمبود و کاستی و عملکرد ضعیف مسوولان شهرم به چشمم نمی آمد ولی از وقتی به شهر تهران آمده ایم هرازگاهی که به مراغه میام واقعا غریبی و عقب ماندگی شهرم را احساس میکنم. شهرهای کوچکتر از مراغه در حال پیشرفت زیادی نسبت به مراغه هستند ولی شهر تاریخی ما همچنان در عصر خواب ماندگی مسولان به سر میبرد.واقعا برای شهرم غمگینم. باتشکر از تلاشهای شما

باسلام . ازاحساس خوب شما همشهری عزیزم نسبت به مراغه تشکر وقدردانی می کنم. دوست عزیز شهررا شهروندانش می سازند . اگر مراغه از قافله ی توسعه و پیش رفت عقب مانده است ، تقصیر خود مان است . مسئولان راشهروندان به کار وتلاش وادارمی کنند .کدام شهروند مراغه ای ازاین روحیه برخوردار است؟ پیروز و کامرواباشید .

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.