نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

حل معضل بیکاری،ازشعارتاعمل "قسمت اول"

سخن گفتن از پیامدهای منفی پدیده ی بیکاری در حوزه های اجتماعی ، اقتصادی، سیاسی وفرهنگی برای جامعه، مشکلات ناشی از آن برای خانواده ها واین که این پدیده یکی از بزرگترین واصلی ترین چالش های پیش روی دولت ها در ادوار مختلف به ویژه در دهه های اخیربوده است؛ به مثابه ی توضیح واضحات وتکرار مکررات است. چرا که تاکنون درباره ی ابعاد گوناگون این مقولات به کرات سخن رفته ومردم از کم وکیف آن ها اطلاع کافی و وافی دارند. لذا در این نوشته صرفاً به تبیین علل وعوامل مؤثر در بروز وظهور معضل بیکاری وراه کارهای برون رفت از آن می پردازیم.

رشد روز افزون نرخ بیکاری در ایران به عواملی بستگی دارد که طی سالیان متمادی در اقتصاد کشور ریشه دوانیده وزندگی مردم به ویژه جوانان ودانش آموختگان را با مخاطرات جدی مواجه نموده است؛ عواملی که اگر دروقت خود شناسایی وبا برنامه ریزی های راهبردی از رشد وگسترش آن ها جلوگیری می شد چه بسا امروز کشور ما شاهد ابعاد گوناگون بحران بیکاری نبود.

از مهم ترین عوامل مؤثر در بروز بحران بیکاری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1) واردات مهار گسیخته ی انواع کالاهای خارجی وخروج ارز از کشور

ورود انواع کالاهای خارجی به ارزش میلیاردها دلار به کشور موجب تعطیلی شمار قابل توجهی از واحدهای تولیدی وبیکار شدن میلیون ها کارگر ونیروی متخصص در سراسر کشور شده است.

طبق آمارهای ارایه شده در سال 93 معادل بیش از 70 میلیارد دلار کالای خارجی که بیش تر آن ها کالاهای لوکس ومصرفی بوده است از کانال های مختلف ، چه به صورت رسمی وچه غیر رسمی وقاچاق به بازارهای کشور سرازیر شده است.

باز بودن مرزها به روی این کالاها وخروج مبالغ قابل توجهی ارز از کشور موجب فلج شدن هزاران کارخانه ی صنعتی و واحد تولیدی وبیکار شدن میلیون ها کارگر ونیروی متخصص ودرنتیجه ایجاد بحران در اقتصاد کشور شده است.

برون رفت از وضعیت موصوف از یک سو در گرو تلاش مجدانه ی دولت در جلوگیری از تداوم واردات واز دیگر سوخودداری مردم از مصرف کالاهای خارجی در یک رستاخیز ملی واراده ی همگانی است. برای نیل به این هدف لازم است تبعات منفی تداوم این روند به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل رکورد اقتصادی وبه تبع آن بروز بحران بیکاری در جامعه به مردم تفهیم وبا ارایه ی دلایل کافی از آنان خواسته شود از مصرف کالاهای خارجی پرهیز کنند. دراین راستا روحانیون ، اساتید ومدرسان دانشگاه ها، معلمان ومربیان مدارس ورسانه های همگانی می توانند با استفاده از منابر وتریبون هایی که در اختیار دارند پیامدهای سوء مصرف کالاهای خارجی را با تأکید بر این که اغلب آن ها در داخل کشور وبه دست کارگران ومتخصصان ایرانی قابل تولید است به مردم تفهیم و آنان را به مصرف تولیدات داخلی ترغیب وتشویق نمایند.

2)  به کارگیری اتباع بیگانه دربازار کار ایران

به کارگیری شمار قابل توجهی از اتباع بیگانه در ایران، بازار کار کشور را با مخاطرات جدی مواجه نموده وامکان اشتغال ایرانیان را به همان نسبت از آنان سلب نموده است.

براساس آمارهای ارایه شده توسط دولت نهم ودهم شمار اتباع بیگانه ی شاغل در بازار کار ایران به طور میانگین 2 میلیون ودویست پنجاه هزارنفر بوده که به علت ارزان بودن و راندمان کاری بیش تر در مشاغل مختلف به کار گرفته شده اند.

آمارهای ارایه شده توسط دولت تدبیر وامید هم حاکی از آن است که درحال حاضر نزدیک به دو میلیون نفر از اتباع کشور افغانستان به طور قانونی وبا پروانه ی اشتغال حدود ده درصد بازار کار ایران را به خود اختصاص داده اند که بیشترآنان در مشاغل ساختمانی مشغول به کار هستند. اخیراً معاون اول رییس جمهور با صدور بخشنامه ای کارفرمایان را از استخدام اتباع بیگانه منع کرده وسرپیچی از مفاد این بخشنامه را تخلف ومتخلفان را مکلف به پرداخت جریمه کرده است ؛ لیکن تاکنون بخشنامه ی مورد اشاره به طور کامل به مرحله ی اجرا وعمل درنیامده است... ادامه دارد


 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.