نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

معاون فرهنگی ادارۀ کلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی: استاد باریشماز نمونۀ بارز سرمایه‌‎های انسانی خطّۀ آذربایجان است.


چمیده‌‎فر با اشاره به جایگاه استاد حیدر عباسی (باریشماز) در شعر و ادبیّات معاصر گفت:  این استاد فرهیخته فرهنگ و ادب، نمونۀ بارز سرمایه‌‎های انسانی خطّۀ آذربایجان و حتّی کشور است .

به گزارش ایرنا، محمدحسن چمیده‌‎فر شامگاه یکشنبه در نشست هماهنگی برگزاری کنگرۀ اندیشه و آرای استاد حیدر عبّاسی در مراغه افزود: وجود این استاد ادب و هنر که آثار فاخری در عرصۀ عرفان، دین و هنر داشته و از توانایی تکلّم به چندین زبان زندۀ دنیا نیز برخوردار است، مایه مباهات بوده که باید ارج نهاده شود .

وی ادامه داد: وظیفۀ انسانی و اخلاقی تمامی مسئولان و نهادها در برابر سرمایه‌‎های بزرگ انسانی چون:  استاد عباسی، معرّفی این شخصیت‌‎های فاخر به نسل‌‎های فعلی و آینده و بهره‌‎گیری از ظرفیت‌‎ها و توانایی‌‎های آنان است .

وی اضافه کرد: برگزاری کنگرۀ بزرگداشت، برای شخصیت استاد باریشماز باید در شأن و منزلت این استاد بزرگ حوزۀ شعر و ادب باشد .

چمیده‌‎فر با اشاره به لزوم توجه به سرمایه‌‎های انسانی توسط مسئولان گفت:  برگزاری بزرگداشت‌‎ها برای مفاخر و مشاهیر علمی، فرهنگی و هنری یکی از مهم‌‎ترین سیاست‌‎های دولت تدبیر و امید برای ارج نهادن به سرمایه عظیم انسانی در عصر حاضر است .

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار مراغه نیز در این نشست با اشاره به شخصیت فرهنگی استاد عباسی گفت: تاکنون آثار فاخر این استاد شعر و ادب برای آحاد مردم به شایستگی شناسانده نشده و مورد برخی بی‌‎مهری‌‎ها  قرار گرفته است .

جواد محمودی افزود: نادیده گرفتن تأثیر و غنای شعری و ادبی استاد حیدر عباسی اجحافی بزرگ در عرصۀ فرهنگ و هنر در منطقه و کشورمان است .

وی ادامه داد:  مسئولان شهرستانی و استانی باید با تعامل و همراهی در برگزاری کنگره بزرگداشت استاد عباسی، زمینۀ حمایت معنوی از شخصیت‌‎های بزرگ فرهنگی خطّۀ بزرگ آذربایجان را فراهم سازند.

رئیس ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه نیز در این نشست گفت:  بر اساس برنامه‌‎ ریزی‌‎های انجام شده توسّط اساتید و صاحب‌‎نظران شعر و ادب منطقه، کنگرۀ بزرگداشت اندیشه و آرای استاد حیدر عبّاسی، سال 96 برگزار خواهد شد.

احمد دادرس فیّاضی افزود: این کنگره در قالب همایش سراسری به مدّت دو  روز با حضور صاحبنظران شعر و ادب استانی و کشوری به میزبانی مراغه برگزار می‌‎شود.

وی ادامه داد: ارایۀ مقالات و سخنرانی علمی توسّط صاحب نظران، برگزاری مراسم نکوداشت، کارگاه‌‎های تخصّصی فرهنگی و هنری، برپایی نمایشگاه، تهیّه و چاپ کتاب‌‎های مجموعه مقالات و  گزیدۀ اشعار استاد عباسی از جمله برنامه‌‎های پیش‌‎بینی شده  این کنگره است .

وی اضافه کرد: دبیرخانۀ این همایش در فرمانداری مراغه تشکیل شده و پس از انتشار فراخوان، آمادۀ دریافت آثار و مقالات شرکت‌‎کنندگان در این همایش فرهنگی خواهد بود.

شایان ذکر است که:  حیدر عباسی در سال 1322 شمسی در شهر مراغه چشم  به جهان گشود،  تحصیلات ابتدایی و متوسّطۀ خود را در این شهر و تحصیلات عالی را در دانشگاه تبریز با اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رساند.

از آثار ماندگار وی:  ترجمه و تفسیر کتاب‌‎های نهج‌‎البلاغه و مثنوی معنوی (شرح انور) به زبان ترکی آذری است

این شاعر مراغی علاوه بر انگلیسی به زبان‌‎های:  عربی، فرانسه و روسی نیز تسلّط کامل داشته، بیشتر آثارش را به دو زبان ترکی آذری و فارسی منتشر کرده  است. تخلّص ایشان «باریشماز» است .

نغمه‌‎داغ‍ی و اس‍ت‍ع‍م‍ار، ک‍ع‍ب‍ه و ق‍ان‍ل‍ی‌‎ اذان و ی‍ار و ن‍ار، گ‍ول‍ن‍ده ه‍رزام‍ان، م‍ش‍اع‍ی‍ر و ش‍ی‍طان، س‍س، دووارلار، اودوم‍ل‍و دی‍ره‌‎ک، چ‍اغ‍ی‍ری‍ل‍م‍ام‍ی‍ش ق‍ون‍اق‍لار، م‍خ‍ن‍ث‌‎ل‍ر، وال‍ع‍ص‍ر، دارت‍ی‍ل‍م‍ام‍ی‍ش دن‍ل‍ر(ح‍ی‍ک‍ای‍ه‌‎ل‍ر) نمونه‌‎ای از آثار شعری این شاعر به زبان ترکی آذری می‌‎باشد.

تبت یدا، نمی از یم (ترجمه و شرح دعای صباح علی (ع)) نمونه‌‎ای از آثار فارسی وی به شمار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.