نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

گوش و موش


 احسنت صحیح است!

توضیح: این مطلب در شماره 34 مورخه 11 شهریور 1383 نشریه مراغه نامه به چاپ رسیده است.

 راستش تا همین دیروز پریروز، خیال می کردم این فسقلی نیم وجبی با آن جثه ریزه پیزه و بی قواره اش، چیزی بارش نیست؛ اما اخیراً متوجه شدم که نخیر فسقلی نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه! اصلاً  نصف هیکل نامرعی اش زیر زمین است و برای خودش یک پا ماجرجوست!

 پس از صرف صبحانه آیفون زدم و ازش یک چای داغ خواستم؛ اما خوانندگان عزیز شما فکر می‌ کنید چه گفته باشد خوب است؟! بله همان فسقلی که شعار همیشگی اش:  "از تو به یک اشارت از من به سر دویدن" بود. همان فسقلی که مرتب در مقابلم دم می جنباند و دولا  راست می شد و  مجیزم را می گفت؛ این بار با گفتن یک جمله سربالا سنگ روی یخم کرد! او گفت: "آقا! اگر پشت گوش مبارکتان را دیدید چای ر ا هم می‌بینید!" اول خیال کردم  طبق عادت همیشگی‌اش مزاح می‌کند؛ اما دیدم نخیر خیلی هم جدیست! برای اینکه وانمود کرده باشم که جدی نگرفته‌ام، گفتم: بابا داغ داغ هم نشد مهم نیست. یک فنجان چای ولرم  هم روی صبحانه می چسبد. گفت: "بحث داغ و لرم نیست. امروز چای بی چای." گفتم: فسقلی جان! نکند چای خشک نداری؟  "گفت دارم."  گفتم: لابد قندت تمام شده؟  گفت: "نخیر تمام نشده." گفتم: پس حتما گازی آبی چیزی قطع شده؟  "گفت: "نه گاز قطع شده نه آب." گفتم: پس چه مرگت است؟ چرا چای دم نکردی؟! گفت: "آقا! لپ کلام این که تحصن کرده ایم." با شنیدن این حرف مثل اینکه یک سطل آب یخ روی سرم ریخته باشند موهای سرم سیخ شد! گفتم: مرد حسابی اصلا می فهمی چه می‌گویی؟!  گفت:  "خیلی هم می‌فهمم آقا! تنها بنده نیستم که تحصن کرده‌ام. کج کلا خان هم هست. چاپارخان هم به همچنین میرزا بنویس هم همین نیم ساعت پیش به جمع ما پیوست."  دیدم نخیر انگار، کار از یک جایی عیب کرده و به قول معروف کاسه ای زیر نیم کاسه است؛ فلذا مجبور شدم برای کشف حقیقت و در آوردن ته و توی قضیه سری به آبدارخانه بزنم؛ اما چه دیده باشم خوب است؟! بله! دبدم میرزا بنویس رفته روی چهارپایه و مشغول خواندن بیانیه است:  او می خواند و بقیه هم  می گویند: احسنت، صحیح است.

 1- اشتباهات چاپی در ستون گوش و موش شأن و اعتبار این ستون را در انظار خوانندگان تنزل داده و ما را پیش مردم سنگ روی یخ کرده است. برای مثال:  چاره را بیچاره، کلمه را کله، کالا را حالا، نان را نام  قلم را شلم و... چاپ می کنند!

 2- گاهی  نصف یا تمام  جمله را از قلم می‌اندازند! 

3-گاهی نشانه های سجاوندی را از قلم می اندازند و این کار باعث می شود معنی جمله به کلی تغییر کند!

خوانندگان ستون گوش موش این اشتباهات را به حساب نویسنده محترم ستون می گذارند. این مسئله را چندین و چند بار به مدیرمسئول محترم تذکر داده‌ایم؛ اما افاقه نکرده؛ لذا بدین وسیله از دست اندرکاران محترم نشریه وزین مراغه نامه مصرانه می‌خواهیم  بعد از این در چاپ مطالب دقت کنند و از تکرار اغلاط چاپی جلوگیری به عمل آورند. ما در اعتراض به موارد گفته شده و تا اصلاح وضع موجود به تحصن خود ادامه خواهیم داد و از مواضع خود در این زمینه حتی  یک وجب هم عقب نشینی نخواهیم کرد...

 از کسی پنهان نیست از شما چه پنهان من هم علیرغم اینکه با تحصن و اعتصاب و اعتراض از بیخ و بن مخالفم؛ اما در خاتمه هر بند از بیانیه زیر لب می گفتم: احسنت صحیح است. احسنت صحیح است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.