نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

آقای رئیس جمهور! تورم و گرانی بیداد می کند، مردم را در بابید

آقای  رئیس جمهور! تورم و گرانی بیداد می کند، مردم  را در بابید

 افزایش  جهشی  و لحظه به لحظه قیمت انواع کالاها طی سال های اخیر، کمر قشر کم درآمد جامعه را  زیر بار سنگین هزینه‌های زندگی خم  کرده و معیشت آنان  را در تنگنا قرار داده است. در حالی که رئیس محترم دولت، با ارائه آمارهای خوشحال کننده، از مطلوب بودن شاخص های اقتصادی کشور و رضایت بخش  بودن شرایط زندگی مردم خبر می دهد؛ مردم همچنان فشارهای مضاعف ناشی از تورم و گرانی  را تجربه می کنند.

 بر مصداق مثل:  "مشک آن است که خود ببوید، نه آنکه عطار گوید"  این ادعاها خود را در سفره های خالی  و بی رنگ معیشت  مردم نشان نمی‌دهد. روند رو به رشد قیمت ها چیزی نیست که  بتوان با شعارهای توخالی و ادعاهای دلخوش کنک بر روی آن سرپوش گذاشت و یا آن را وارونه جلوه داد!  گرانی  واقعیتی  است عینی و ملموس که با گوشت و پوست مردم احساس می شود.

 در حالیکه استمرار وضعیت موصوف واکنش برخی از اقتصاد دانان، نمایندگان، علما و مراجع را  برانگیخته و آنان را  از آینده اقتصاد کشور بیمناک کرده است؛  شماری از دولتمردان،  با نوعی  فرافکنی  و  توجیه نا موجه، مسئولیتِ استمرار روند گرانی ها و کاهش روزافزون قدرت خرید مردم را تمامأ به گردن  تحریم‌ها می ‌اندازند  و به این بهانه، از پاسخگویی به مشکلات روز افزون معیشتی مردم شانه خالی می کنند!  هرچند ‌نباید تاثیر تحریم‌ها را در رکود اقتصادی کشور، نادیده گرفت؛ اما باید بپذریم که تحریم‌ها تمام ماجرا نیست؛ بلکه سوء مدیریت و بی مسئولیتی برخی از مدیران، مزید بر علت شده و به موازات  ادامه تحریم‌ها، زمینه ساز رکود اقتصادی،  رشد نرخ بیکاری و به تبع آن، افزایش تورم و گرانی   شده است.

علمای علم اقتصاد در توضیح علل  گرانی های بی رویه  به مواردی چون:  "افزایش نقدینگی، کاهش بیش از اندازه ارزش پول ملی، رکود در بخش تولید، رواج پدیده شوم دلالی و دست به دست شدن کالاها، انبار کردن کالاها توسط تجار سود جو و فرصت طلب، ضعف نظام نظارتی و کنترلی، و در نهایت سیاست ها و تصمیم  گیری های  غلط  اقتصادی"  اشاره می کنند و  "به ضرورت  تدوین و اجرای برنامه های  راهبردی و اقدامات اساسی و بنیادین، برای برون رفت از وضعیت موصوف تأکید می ورزند."

 به اعتقاداقتصاد دانان، مواردی چون:  " ضرورت تقویت بنیان های تولید داخلی، هدایت سرمایه ها به سمت تولید، جلوگیری ازخام فروشی، مبارزه جدی با قاچاق کالا، حذف مشاغل کاذب و دلالی و واسطه گری، فراهم کردن شرایط برای عرضه مستقیم کالا، جلوگیری ازاحتکار، اصلاح و بهینه سازی نظام نظارتی و کنترلی، تزریق کالاهای مورد نیاز مردم به بازار، اهدای مداوم سبد کالا به قشر کم درآمد و در نهایت اصلاح ساختار اقتصادی کشور از جمله اقدامات ضروری برای مقابله با تداوم گرانی ها  هستند که  باید هر یک از مسئولان  انجام آن ها را در دستور کار خود فرار دهند."

آقای  رئیس جمهور!   برنامه و راهکار شما  برای اصلاح ساختار اقتصادی و برداشته شدن فشارهای طاقت فرسای تورم و گرانی بیکاری از دوش گروه های ضعیف و آسیب پذیر جامعه چیست؟ و تاکنون در این زمینه چه کرده اید؟  آقای  رئیس جمهور!  باور کنید که مشکل در ضعف مدیریت است و علت عمده این نا به سامانی ها قرار گرفتن  مدیران ضعیف  و ناکارآمد. اعم از مدیران ارشد، میانی و پایین دستی  در أس امور است. لطفأ در انتخاب مدیران، تجدید نظر کنید. آقای  رئیس جمهور! به پاس اعتمادی که از مردم گرفته اید، مردم را در یابید. 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.