نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

قصه تکراری قلع و قمع درختان، در باغ شهر مراغ


درختان، در واقع ریه های تنفسی و قلب سبز طبیعت اند. این سبز قامتان سرفراز نمادهای زیبایی و طراوت و سرشار از منابع و نعمتهای حیات بخش اند. نقش اساسی درختان در فرآیند توسعه و آبادانی شهرها و حفظ اکوسیستم مناطق بر کسی پوشیده نیست و همگان از تأثیر به سزای این پدیده مفید، در حفظ سلامت و شادابی انسانها و تداوم زندگی جانداران آگاهند.

درختان همچنین، جزئی از منابع طبیعی و متعلق به محیط زیست هستند و تک تک افراد، در منافع آنها سهیم و شریک اند؛ بنابراین حفظ و پاسداری از موجودیت این منابع، وظیفه عمومی بوده و نابودی آنها به مثابه ستم در حق همگان است.

متأسفانه با وجود همه این واقعیتها هر از چندگاه، خبر قلع و قمع انبوه درختان در یک یا چند منطقه باغشهر مراغه، گوش جان عاشقان و علاقمندان طبیعت و محیط زیست را می خراشد و دلشان را به درد می‌آورد. آری! درختان، این سرمایه‌های ارزشمند طبیعی بارها در پیچ و خم توسعه مناطق و انواع دست آویزها آماج تبر طمع سودجویان قرار گرفته و تیشه به ریشه آنها زده می شود! این عده، با سوء استفاده از (خویش، به خواب زدگی!)، بی تفاوتی و سکوت معنی دار برخی از ناظران و مسئولان ذی ربط، آزادانه و  فارغ از هرگونه باز دارندگی  و ممانعتی کمر به نابودی باغات میوه و فضاهای سبز این دیار بسته‌اند و با بی رحمی تمام به سرمایه‌های طبیعی مردم، چوب حراج می‌ زنند!

باز نمایی و بازگویی همه نمونه ها و مصداقهای متنوع و متعدد قلع و قمع درختان و نابودی باغات و فضاهای سبز مراغه از حوصله این مقال خارج بوده و مجال دیگری می طلبد. در اینجا به یکی از نمونه های بارز و عینی از تخریب گسترده هکتارها باغ میوه در یکی از مناطق این شهر اشاره می کنیم و داوری در این زمینه را به وجدانهای آگاه و بیدار وا می گذاریم :

بیش از سی هکتار از بهترین باغات تاریخی  مراغه: از کنار یخچال مرادیان و عرصه و حریم راه  قدیمی مراغه- تبریز تا پل حسام الدوله و مجاورت دو نهر قدیمی جوی شهر و کامل آباد، از چند سال پیش تاکنون، توسط سودجویان و متخلفان، در معرض حصارکشی بتنی و تقسیم به قطعات و ساخت و ساز های غیر قانونی قرار گرفته و با قطع صدها اصله از درختان میوه و تخریب فضای سبز، به مناطق مسکونی تبدیل شده و این روند همچنان ادامه دارد!

اخیراً هم کلنگ احداث درمانگاه خیریه انجمن حمایت از بیماران سرطانی در یک زمین مشجر به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع واقع در اراضی چهل توت، با حضور فرماندار مراغه و برخی از مسئولان بر زمین زده شد. بدیهی است که تسطیح و آماده‌ سازی زمین مذکور برای شروع عملیات اجرایی این پروژه مستلزم قطع ده ها اصله درخت است که طبق قانون جرم محسوب شده و مجازات آن حبس و جریمه است. بنابراین چه بهتر که این پروژه در یک زمین بیاض و به عبارتی فاقد درخت، اجرا شود؛ تا شاهد قطع تعداد زیادی از بهترین درختان باغی در منطقه مذکور و تخریب مضاعف محیط زیست در باغ شهر مراغه نباشیم.

جای بسی تأسف است که اینگونه تخلفات در حضور و جلوی چشم ناظران و مسئولانی به وقوع می پیوندد که خود، قانونا موظف به جلوگیری از تخلفات و سپردن متخلفان به دست قانون هستند!!

تشکل های مردم نهاد به ویژه انجمن های حفاظت از محیط زیست نیز بر حسب رسالت و مسئولیت سنگینی که در پاسداری از سرمایه‌های ملی به عهده دارند، موظفند در راستای جلوگیری از قطع مداوم اشجار و تخریب بیرحمانه محیط زیست، توسط مشتی افراد فرصت طلب و سودجو، دست به کار شوند و با استفاده از اهرمهای قانونی که در اختیار دارند با متخلفان برخورد و آنان را بدون هرگونه ملاحظه کاری و با قاطعیت تمام تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

 اگر روند قلع و قمع درختان و تخریب باغات مراغه به روال کنونی ادامه داشته باشد بدون شک، در آینده ای نه چندان دور از باغهشر مراغه جز نامی در صفحات تاریخ باقی نخواهد ماند!

بنا بر آنچه گذشت: افکار عمومی بی صبرانه در انتظار پاسخ مسئولان، به موارد فوق و نتیجه اقدامات پیشگیرانه آنان از تداوم تخلفات مورد اشاره هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.