نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

این بار هم مخالفت !!

به رغم موافقت مدیر عامل محترم بانک ملی ایران ، با تأسیس یک واحد بانکی در شهرک ولی عصر (عج ) مراغه و سیر مراحل قانونی آن ، از طریق بانک مرکزی ؛ متأسفانه ، رییس     اداره ی امور شعب بانک ملی استان آذربایجان شرقی ، تأسیس این واحد را وابسته به انحلال یکی از واحدهای بانگ ملی در شهرستان مراغه دانسته و تحقق آن را عملاً با مانع مواجه نموده است .
هر چند مخالفت اکثریت قریب به اتفاق مسئولان استانی ، با درخواست ها و پیشنهادات مسئولان شهری و هر آنچه که با توسعه ی این شهر و رفاه شهروندان مراغه ای در ارتباط است ، سابقه ای طولانی داشته و این عده از دیرباز نشان داده اند که چشم دیدن توسعه ی مراغه را ندارند و نمی خواهند ؛ این شهر محروم و عقب مانده گامی ولو کوتاه به جلو بردارد ... اما مخالفت با تأسیس یک واحد بانکی ، آن هم در منطقه ای که ساکنین حدود50 هزار نفری آن مجبورند ، با طی مسافتی نسبتاً طولانی ، صرف انواع هزینه ها و اتلاف وقت و انرژی ، برای انجام امور بانکی خود به یکی از واحدهای مستقر در شهر مراجعه کنند ، مصداق بارز بی توجهی به نیازها و مطالبات بحق و قانونی مردم و بها ندادن به آن ها بوده و در واقع با هیچ منطقی توجیه پذیر نمی باشد .
ضرورت افزایش خدمات دولتی ، متناسب با گسترش شهرها ، رشد جمعیت و سایر فاکتورها و مولفه ها بویژه در حوزه ی بانکی و تأمین امکانات لازم برای دسترسی سهل و آسان مردم به این خدمات یکی از اصلی ترین رسالت های دستگاه های اداری در سراسر کشور محسوب می شود که باید هر یک از مدیران در رده های مختلف اداری به آن ملتزم باشند ونهایت سعی و کوشش خود را در تحقق آن به کار گیرند .
اگر کمی به عقب برگردیم ، خواهیم دید که در سال های پیشین در همین مراغه ، دو الی سه واحد بانکی ، تکاپوی نیازهای مردم را می کرد اما اکنون با وجود چندین واحد مجهز به فن آوری های مدرن در مناطق مختلف شهر ، مردم در برخی مناطق با کمبود خدمات بانکی مواجهند .
بدون شک در خواست تأسیس یک واحد بانکی در شهرک ولی عصر ( عج ) توسط رئیس محترم حوزه ی هشت مراغه ، بر اساس مطالعات و کارشناسی های لازم انجام گرفته و حوزه ی مذکور با در نظر گرفتن ملاک ها و مولفه های موجود و در نهایت نیاز منطقه به این واحد ، در این زمینه اقدام نموده است . بدیهی است که با تأسیس این واحد در منطقه ی مذکور می توان ضمن ارائه ی خدمات لازم به ساکنین این منطقه و جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی آن ها ، از پیامدهای ناشی از رفت و آمد این عده به مناطق مختلف شهر از جمله ، افزایش مصرف سوخت ، ازدیادحجم ترافیک شهری و پیامدهای زیست محیطی آن جلوگیری به عمل آورد .
لازم به ذکر است که تحقق تأسیس چنین واحدی در شهرک ولی عصر ( عج ) از دیرباز یکی از خواسته های بحق و منطقی ساکنین این شهرک از مسئولان بوده و مراتب با ذکر دلایل و ضرورت های این خواسته بارها به مسئولان شهری و استانی گزارش و در مطبوعات منعکس گردیده است . لذا لازمست رئیس اداره ی امور شعب بانگ ملی آذربایجان شرقی با عنایت به مراتب فوق و سایر ملاحظات و مولفه ها در این زمینه تجدید نظر نموده و نسبت به صدور مجوز لازم برای تأسیس این واحد اقدام کند .

با توسعه روز افزون فن آوری ارتباطات تداوم کاغذ بازی در ادارات تأسف بار است

با توسعه ی روز افزون فن آوری اطلاعات و ارتباطات و الکترونیکی شدن خدمات اداری در اغلب کشورهای جهان ، استفاده ی از کاغذ و به عبارتی ؛ کاغذ بازی در ادارات و سازمان ها به اندازه ای تقلیل یافته که تا صفر فاصله ی چندانی ندارد . امروز شهروندان این کشورها،برای انجام اموراداری خود،دیگر نیازی به مراجعه ی حضوری به ادارات ، تماس مستقیم با کارکنان و ارائه ی اسناد و مدارک متنوع و متعدد ندارند ، بلکه در خانه یا محل کار خود ، در مقابل کامپیوتر می نشینند و این امور را در فضای مجازی و با فشار دادن چند دگمه ، در کمترین زمان ممکن ، انجام می دهند .
 با الکترونیکی شدن ادارات نه تنها وقت و انرژی مردم در رفت و آمدهای مکرر به ادارات تلف نمی شود ؛ بلکه از مصرف بی رویه ی سوخت ، افزایش بار ترافیکی شهرها ، آلودگی های زیست محیطی و مصرف بیش از حد کاغذ و ... جلوگیری می شود . می توان پیش بینی کرد که در آینده ای نه چندان دور اکثریت قریب باتفاق کشورهای جهان ، ادارات و سازمان های خود را به این فن آوری مجهز کنند و سیستم های سنتی را به تاریخ بسپارند .
طبق ادعای سید مجتبی علوی ؛ مشاور فرهنگی ، اجتماعی معاون اوّل رئیس جمهور و رئیس مرکز آموزش های نوین کشور ، در ششمین همایش شهروند الکترونیک در مراغه کشور ما در بین 31 کشور جهان در علم (IT)رتبه ی یکصد و بیست و یکم را دارد! و این واقعیت نشان می دهد که مسئولان ما ، تا چه حد دیر به فکر مکانیزه کردن دستگاه های اداری افتاده اند و سرعت حرکت آن ها در این زمینه تا چه اندازه کند و بطئی بوده است .
اکنون در بسیاری از ادارات ما کمترین اقدامی برای مکانیزه کردن امور ، حذف کاغذ بازی و کم کردن حجم پرونده ها انجام نگرفته و کارکنان این ادارات ، مجبورند ؛ برای دسترسی به اسناد و اطلاعات لازم به درون پرونده های قطور انباشته در قفسه ها و فایل ها سرک بکشند و با اخذ ده ها برگ مدرک ، از تصویر شاسنامه و کارت ملی گرفته تا اسناد و فرم های اداری از مراجعین  ،کار آن ها را برای تهیه اینگونه مدارک ، روزها و بلکه هفته ها به تأخیر بیندازند .
در برخی از ادارات حتی مراجعین را برای تأیید یا تهیه ی اسناد و مدارک به سایر ادارات گسیل می دارند و از وجود آن ها بعنوان نامه بر یا  امربر در بخش های مختلف اداره سوء استفاده می کنند .
در اینجا ریز مدارکی که یکی از سازمان های دولتی برای پرداخت هزینه ی کفن و دفن مادر متوفای یکی  از پرسنل بازنشسته ، از وی درخواست نموده است ، از نظر خوانندگان و مسئولان محترم می گذرد . مدارکی که حداقل 90 درصد آن ها بطور قطع ویقین درپیشینه ی  خدمتی این فرد بازنشسته موجود است و تهیه مجدد آن ها هم برای وی و هم برای سازمان ، جز اتلاف وقت و انرژی و صرف هزینه های زاید فایده ی دیگری در بر نخواهد داشت . ریز مدارک مورد بحث از قرار زیر است :
1. فتوکپی آخرین فیش حقوقی کارمند  ( 2 برگ ) .
2. فتوکپی شناسنامه ی بازنشسته ، از صفحات 1,2,3 ( یک سری ).
3. فتوکپی کارت ملی بازنشسته ، همسر و سایر افراد تحت تکفل هر کدام ( 2 برگ) .
4. فتوکپی شناسنامه از صفحات 1,2,3 متوفی ( یک سری ). 
5. فتوکپی کارت ملی متوفی ( 2برگ ).
6. فتوکپی صفحه ی یک دفترچه ی خدمات درمانی بازنشسته ( 2برگ) .
7. گواهی پزشکی قانونی و فتوکپی آن 2برگ ( برابر اصل شده از دادسرا ) .
8. گواهی فوت متوفی صادره از اداره ی ثبت احوال و کپی آن ( 2برگ ) .
9. فتوکپی شناسنامه از صفحات 1,2,3 افراد تحت تکفل که بعد از سال 79 فوت شده و هزینه ی تدفین دریافت کرده اند ( یک سری از هرکدام  ) .
10. اصل ابطال نامه ی دفترچه ی خدمات درمانی متوفی و کپی آن ( 2 برگ ) .
با کمی دقت در فهرست فوق ملاحظه می شود که از10 فقره « در حدود 30 برگ » مدارک مورد در خواست برای پرداخت هزینه ی کفن و دفن یک متوفی ، غیر از گواهی فوت ، بقیه یا اصلاً لازم نیست و یا اگر به فرض محال لازم است ، به احتمال قریب به یقین در پیشینه ی خدمتی و بازنشستگی فرد بازنشسته موجود است . برای مثال : فتوکپی کارت ملی همسر و سایر افراد تحت تکفل فرد بازنشسته چه ربطی می تواند به پرداخت هزینه ی کفن و دفن مادربازنشسته داشته باشد ؟! و یا مگر فتوکپی شناسنامه و کارت ملی و سایر مشخصات فرد بازشسته در پیشینه ی خدمتی وی موجود نیست که از وی درخواست می شود ؟... و راستی در زمانه ای که ادارات و شهروندان اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان ، الکترونیکی شده اند ، تداوم این روند در کشور ما با چه منطقی توجیه پذیر است ؟

آهای مردم! من آمده‌ام (قسمت هفتم و آخر)

روز شمار انتخابات دهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی ، در شرایطی به هفتم اسفند ماه « روز رأی گیری » نزدیک می شود که از 38 نفر داطلب نامزدی در حوزه ی انتخابیه ی مراغه وعجب شیر 17 نفر بنا به دلایلی از دور رقابت ها خارج و 21 نفر بقیه که اسامی آنان برای آگاهی مردم در سطح عمومی منتشر شده است ؛ عملاً وارد میدان رقابت شده اند . در هفته های اخیر طی 6 مقاله ی مسلسل و نسبتاً مفصل ، تحت عنوان « آهای مردم ، من آمده ام » هر آن چه که لازم بود مردم درباره ی شرایط و الزامات یک انتخاب صحیح و منطقی و برگزاری انتخاباتی سالم و مطمئن ، بدانند نوشتیم و آگاهی های لازم را در این زمینه ارایه نمودیم ؛ که امیدواریم محتوای این مقالات مورد توجه و استفاده ی مردم عزیز قرار بگیرد .
در هفتمین و آخرین قسمت این نوشتار ، برای اطلاع آن عده از عزیزانی که به این مقالات دسترسی پیدا نکرده اند ، خلاصه ای از مندرجات 6 قسمت گذشته را جمع بندی و از نظر خوانندگان محترم می گذرانیم . در این مقالات ، بیش از هر چیز به ضرورت حضور آگاهانه و هوشمندانه ی مردم در پای صندوق های رأی گیری تأکید ورزیدیم و آنان را از انتخاب کورکورانه و متعصبانه و یا خدای ناکرده با انگیزه های مادی و ملاحظات عاطفی ، فامیلی  و قومی و تحت تأثیر انواع شعارها و وعده ها و تطمیع ها و تملق ها و بزرگ نمایی ها ... بر حذر داشتیم و با برشمردن وظایف ، مسئولیت ها و اختیارات قانونی نمایندگان ، از جمله : قانون گذاری و نظارت در اجرای قوانین ، تصویب لوایح ،اراییه ی طرح ها، اظهار نظر و تحقیق و تفحص در کلیه ی امور کشور ، تصویب  عهدنامه ها و مقاوله نامه و قراردادها و موافقت نامه های بین المللی ، برقراری حکومت نظامی ، گرفتن و دادن وام یا کمک های بدون عوض داخلی و خارجی ، استخدام کارشناسان خارجی ، تصویب اعتبار نامه ی وزرا و روسای جمهور ، استیضاح وزرا و روسای جمهور ، دادن رأی به عدم کفایت رییس جمهور ،رسیدگی به شکایات مردم از طرز کار مجلس یا قوه ی مجریه و قضاییه و ... رأی دهندگان را به واقع بینی و دقت نظر و دور اندیشی در انتخاب نمایندگان فرا خواندیم .
همچنین با تبیین شاخص های یک نماینده ی خوب و توانمند ، از جمله : صداقت ، امانت ، سلامت نفس ، تعهد ، دلسوزی ، مسئولیت شناسی و مسئولیت پذیری ، قانون مندی ، تواضع ، شناخت کافی از اوضاع اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی کشور و حوزه ی انتخابیه وآگاهی از تحولات و رویدادهای جاری در کشور های جهان و ... مردم را به مطالعه ی دقیق در احوال نامزدها و انتخاب گزینه ها ی اصلح سفارش نمودیم .
و بالاخره نامزدها را به رعایت قواعد بازی ، احترام به قوانین ،امتناع از افراط و تفریط و ریخت و پاش ها و بذل و بخشش های بی رویه و خارج از حد ،پای بندی به اخلاق و حفظ حرمت رقبا و خودداری از توهین و تخریب و افترا در حق آنان، پرهیز از هر گونه شعار و وعده و وعید دروغین و بی اساس ، دوری از دروغ و فریب و ... دعوت کردیم ...
در این جا ضمن دعوت مردم به حضور حداکثری و در عین حال آگاهانه در انتخابات ، دفتر این بحث را با تذکر ناگفته هایی چند فرو می بندیم و تا گشایش دفتری دیگر خوانندگان را به خدای بزرگ می سپاریم .
تجربه ی دوره های گذشته گویای این واقعیت است که برخی از کاندیداها با اتخاذ روش های نامعقول در تبلیغات ، وضعیتی را به وجود می آورند که به هیچ وجه شایسته و در شأن یک فرد مدعی قانون مداری نیست . این عده با نصب و پخش بی رویه و ناموزون  تعداد زیادی عکس و بنر و پوستر و پارچه نوشته وآگهی دیواری در سطوح مختلف شهر موجبات به هم ریختگی معابر و خیابان ها ، کراهت چهره ی شهر و آلودگی محیط زیست را در سطحی گسترده فراهم می آورند و از این طریق خسارات قابل توجهی به اموال عمومی وارد می سازند . گستردگی این ریخت و پاش ها در حدی است که با وجود بسیج کارگران زحمت کش شهرداری و جمع آوری زباله ها ی تولید شده از سطح کوچه و بازار ، اثرات مخرب آن ها ماه ها  چون زخمی چرکین در چهره ی شهر باقی می ماند و دل هر بیننده ای را به درد می آورد .
با تأکید بر این نکته ی مهم که یک نماینده باید سمبل و نماد اخلاق شهروندی و قانون مداری بوده و به نظافت و زیبایی شهر بیش از سایرین حساس باشد ، کلیه ی نامزدها و طرفداران آنان را به اتخاذ روش های مطلوب و منطقی در تبلیغات و رعایت حد اعتدال در بکار گیری ابزارهای تبلیغات دعوت کرده و به آنان توصیه می کنیم : با نصب فقط یک عکس (درابعاد مصوب) و یک بیوگرافی در چند نقطه ی شهر ، هزینه های چاپ و پخش آن همه عکس و پوستر و ... را صرف زیباسازی و مبلمان شهری کرده و با این کار نشان دهند : قبل از این که یک نماینده ی خوب باشند ، یک شهروند خوب هستند .
نامزدها باید به این حقیقت توجه داشته باشند که اتخاذ روش های نامطلوب در بکارگیری ابزارهای تبلیغ  به ضد تبلیغ بدل می شود و مردم را به واکنش منفی در قبال نامزدهای بی ملاحظه و متخلف وامی دارد ودر نتیجه موجب ریزش رأی آنان می شود .
از همه ی این ها گذشته  در شرایطی که اکثریت مردم از سختی معیشت رنج می برند و بیشتر خانواده ها قادر به تأمین هزینه های زندگی خود نیستند ، هزینه های آنچنانی برای تبلیغات توسط نامزدها به هیچ وجه منطقی نبوده و لازم است مسئولان ذیربط از تداوم آن به طور قاطع جلوگیری به عمل آورند .

آهای مردم! من آمده‌ام (قسمت ششم)

یادآوری : در پنج قسمت گذشته ، از انواع تخلّفات و بداخلاقی های نامزدها ،در جریان تبلیغات انتخاباتی و لزوم برخورد قانونی مسئولان ذیربط ، با این گونه حرکت ها ، شاخص های شایستگی و صلاحیت نامزدها و ضرورت کسب آگاهی های لازم از پیشینه و کارنامه ی آنان توسط مردم و... به عنوان اصلی ترین مسایل مطرح در فرایند انتخابات یاد کردیم و مردم را به حضور آگاهانه در پای صندوق های رأی گیری و انتخاب گزینه های اصلح فرا خواندیم ...
با عنایت به جایگاه رفیع مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی ، در ادامه ی این بحث ، نظر خوانندگان محترم را به اصولی چند از قانون اساسی مرتبط با مجلس و وظایف و اختیارات نمایندگان و نیز متن سوگندی که نمایندگان در نخستین جلسه ی مجلس  یاد می کنند جلب می کنیم .
براساس مندرجات اصل ششم قانون اساسی : در جمهوری اسلامی ایران  امور کشور باید به اتکاء آراء عمومی اداره شود ؛ از راه انتخابات : انتخاب رییس جمهور ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، اعضای شوراها و نظایر این ها ، یا از راه همه پرسی  در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می گردد .
طبق اصل شصت و هفتم : نمایندگان باید در نخستین جلسه ی مجلس به ترتیب زیر سوگند یاد کنند و متن قسم نامه را امضا نمایند : بسم ا...الرحمن الرحیم . من در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد می کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم و ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل  پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت ، امانت و تقوی را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پای بند باشم ، از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهار نظرها  استقلال کشور و آزادی مردم و تأمین مصالح آن ها را مد نظر داشته باشم . توضیح این که : نمایندگان اقلیت های دینی ، این سوگند را با ذکر کتاب آسمانی خود ، یاد خواهند کرد .
اصل هفتادم : رییس جمهور و معاونان او و وزیران ، به اجتماع یا به انفراد حق شرکت در جلسات علنی مجلس را دارند و می توانند  مشاوران خود را همراه داشته باشند و در صورتی که نمایندگان لازم بدانند  وزرا مکلف به حضورند و هرگاه تقاضا کنند  مطالب شان استماع می شود .
اصل هفتادو سوم : شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است . مفاد این اصل مانع از تفسیری که دادرسان در مقام تمیز حق از قوانین می کنند نیست .
اصل هفتاد و چهارم : لوایح قانونی پس از تصویب هیأت وزیران ، به مجلس تقدیم می شود و طرح های قانونی به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان  در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است .
اصل هفتاد و ششم : مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد .
اصل هفتاد و هفتم : عهدنامه ها ،مقا وله نامه ها ، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد .
اصل هفتاد و نهم : برقراری حکومت نظامی ممنوع است . در حالت جنگ و شرایط اضطراری نظیر آن ، دولت حق دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی  موقتاً محدودیت های ضروری را برقرار نماید ، ولی مدت آن به هر حال نمی تواند بیش از سی روز باشد و در صورتی که ضرورت هم چنان باقی باشد  دولت موظف است مجدداً از مجلس کسب مجوز کند .
اصل هشتادم : گرفتن و دادن وام یا کمک های بدون عوض داخلی و خارجی از طرف دولت  باید با تصویب مجلس شورای اسلامی باشد .
اصل هشتاد و دوم : استخدام کارشناسان خارجی از طرف دولت ممنوع است . مگر در موارد ضرورت  با تصویب مجلس شورای اسلامی .
اصل هشتاد و سوم : بناها و اموال دولتی که از نفایس ملی باشند  قابل انتقال به غیر نیست  مگر با تصویب مجلس شورای اسلامی ، آن هم در صورتی که از نفایس منحصر به فرد نباشد .
اصل هشتاد و چهارم : هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه ی مسایل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر نماید .
اصل هشتاد و ششم : نمایندگان مجلس در مقام ایفای وظایف نمایندگی  در اظهار نظر و رأی خود آزادند و نمی توان آنان را به سبب نظراتی که در مجلس کرده اند  یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده اند تعقیب یا توقیف کرد .

آهای مردم ، من آمده ام ! (قسمت پنجم)

یادآوری : در قسمت های گذشته  با تأکید بر تعارض تبلیغات بی رویه و نامتعارف نامزدها  با ویژگی های ایجابی یک نماینده این حرکت ها را نوعی بی تعهدی و عدم پای بندی به قانون ارزیابی نمودیم و خاطر نشان کردیم که نامزدهای متخلف و قانون شکن ، حتی اگر از بالاترین  مدارج علمی و بهترین تخصص ها و توانمندی ها برخوردار باشند ، قابل اعتماد نبوده و صلاحیت ورود به مجلس شورای اسلامی را نخواهند داشت . همچنین  با اشاره به این نکته ی مهم که حضور عالمانه و هوشمندانه ی مردم در پای صندوق های رأی گیری  یک وظیفه ی همگانی محسوب می شود ، مردم را به مطالعه ی هر چه بیشتر پیشینه ی نامزدها و انتخاب گزینه های اصلح دعوت کردیم ...
و اما با نام نویسی داوطلبین ورود به عرصه ی انتخابات و تأیید صلاحیت برخی از آنان توسط شورای محترم نگهبان ، جامعه به طور جدی تر در فضای انتخاباتی قرار گرفته و فعالان این عرصه وارد فاز جدیدی از این رخداد مهم و سرنوشت ساز شده ه اند . تقویم انتخابات شامل فرایندهای چندگانه ای است که دست اندرکاران ، اجرا و نظارت را ناگزیر از فراهم نمودن بستری سالم و عاری از هر گونه آلودگی برای رقابت نامزدها و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از این بستر می کند ؛ تا مردم بتوانند با اطمینان کامل از امنیت آراء خود به پای صندوق های رأی بروند و گزینه های مورد نظر خود را در یک فضای آزاد و آرام انتخاب کنند .
هر چند تبلیغات لازمه ی هر انتخابات است و هر یک از نامزدها حق دارند با استفاده از فرصت فراهم شده برای تبلیغات ، برنامه های خود را برای مردم تشریح کنند ؛ اما هر گونه سوء استفاده از این فرصت به هر شکل ممکن  قانوناً جرم محسوب شده و برای مرتکبین مجازات هایی تعیین شده است . در قسمت های گذشته به مواردی از تخلفات و قانون شکنی های برخی از نامزدها  از جمله : صرف هزینه های میلیاردی به قصد خرید آراء مردم و دادن شعارها و وعده های اغلب ناشدنی و ناممکن  اشاره نمودیم و از آن ها به عنوان نوعی سرمایه گذاری در یک طرح سودآور یاد کردیم ... تخلف دیگری که برخی از نامزدها در جریان فعالیت های انتخاباتی مرتکب می شوند ، تخریب رقبا و بزرگ نمایی ضعف های آنان است . این گروه از نامزدها  در ستاد خود  گروهی را تحت عنوان : « تیم تخریب » تعیین می کنند و آنان را موظّف به طرح ریزی و اجرای برنامه های تخریب  می نمایند. این عده با مجموعه ای از اقدامات ناپسند  شامل توهین ، تهمت و افترا به زعم خود می کوشند رقبا را از میدان به در کنند و رأی آنان  را در صندوق خود بریزند ! ، غافل از این که مردم آگاه تر و واقع بین تر از آنند که فریب تبلیغات منفی را نخورند و واقعیت ها را آن چنان که هست نه بینند .
تخریب رقبادرواقع از ضعف وناتوانی افراد ناشی می شود ؛زیرااگرفردهنری داشته باشدویاکارآمدترازرقبای خودباشدبه جای تخریب امتیازات وتوانمندی های خودرابه رخ آنان می کشدومردم رابه مقایسه وداوری دعوت می کند.
این قبیل رفتارها از سوی نامزدها علاوه برسلب اعتماد مردم و ریزش قابل ملاحظه ی رأی آنان در واقع گناه محسوب می شود و خلاف اخلاق و قانون است .
در این میان دست اندرکاران اجرا و نظارت برانتخابات وظیفه ی سنگینی بر دوش دارند و شایسته است که با تحت نظر گرفتن این قبیل حرکت ها مواردی را که طبق قانون جرم یا تخلف محسوب می شوند در پیشینه ی متخلفین ثبت و با آنان برخوردکنند. بدیهی است که هر گونه سستی و بی تفاوتی در برخورد با این گونه تخلفات  از سوی هر کس و در هر مقام و موقعیّتی  نابخشودنی است.                     ادامه دارد