نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

نقدها و مقالات مطبوعاتی عباسعلی خسروداد

روزنامه‌ نگار: از 1372 تاکنون، رئیس انجمن هنر های نمایشی ( 1371)، رئیس انجمن نویسندگان مراغه از 1392 تا 1396

همایش بزرگ سرمایه گذاری مراغه و پیش نیازهای جذب سرمایه گذار

براساس تصمیمات متخذه در جلسه ی هماهنگی برگزاری همایش سرمایه گذاری مراغه که در مورخه ی... با حضور جمعی از مسئولان و مدیران استانی و شهری در سالن اجتماعات شورای اسلامی شهر برگزار شده بود ، این همایش در اردیبهشت ماه سال 1390 در این شهرستا ن برگزار خواهد شد .
 به احتمال قریب به یقین ،شماری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این همایش شرکت خواهند کرد تا ضمن اطلاع از توانمندی ها و ظرفیت های بالقوه مراغه در بخش های مختلف اقتصادی و عمرانی و کم و کیف طرح ها و پروژه های تعریف شده ، آگاهی های لازم را در زمینه چگونگی فضای کسب و کار ، کمیت و کیفیت خدمات مورد ارائه به سرمایه گذاران و میزان امنیت سرمایه ، در منطقه کسب کنند و آن ها را از ابعاد مختلف مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند .
بدیهی است که هدف هر یک از سرمایه گذاران از مشارکت در طرح ها و برنامه ها صرفاً کسب سود و برگشت بی چون و چرای سرمایه است  و هیچ سرمایه گذاری بدون حصول اطمینان از سود آور بودن سرمایه ی خود و امنیت آن اقدام به سرمایه گذاری نمی کند و به عبارتی حاضر به ریسک کردن روی سرمایه ی خود نمی شود . بنابراین از اصلی ترین شرایط جذب سرمایه گذار تأمین امنیت سرمایه و ایجاد کسب و کار از طریق ارائه ی خدمات لازم برای سرمایه گذار است .
طبق گفته ی صادقی اصل معاون استاندار و فرماندار ویژه مراغه ؛ مرکز مشاوره و خدمات سرمایه گذاری به همین منظور در فرمانداری مراغه تشکیل شده که امید است این مرکز با فراهم نمودن شرایط لازم برای جذب سرمایه گذاران ، از جمله : حذف تشریفات زاید و دست و پاگیر اداری - رفع موانع و مشکلات و اشاعه ی فرهنگ تعامل و همکاری با سرمایه گذاران و در نهایت ایجاد فضای سالم کسب و کار برای سرمایه گذاری موفق عمل کند، تا بتوانیم با جذب سرمایه گذاران بیشتر و بکارگیری سرمایه ها در بخش های مختلف ، شاهد شکوفائی اقتصاد و توسعه ی همه جانبه ی شهرمان باشیم .
 و اما از شرایط و الزامات جذب سرمایه گذار که بگذریم ، مقوله ی محدود شدن سرمایه گذاری مراغه صرفاً در طرح های گردشگری و عمران بحث مفصلی را می طلبد .
آقای قادر جویا رئیس شورای اسلامی شهر در جلسه ی هماهنگی برگزاری همایش سرمایه گذاری ضمن تأکید بر اهمیت جاذبه ی های طبیعی و تاریخی مراغه ، اولویت سرمایه گذاری را به طرح های گردشگری می دهد و آمادگی شورای شهر و شهرداری را با هر گونه همکاری با سرمایه گذاران در این زمینه اعلام می دارد .
آقای ابراهیمی شهردار مراغه نیز در این جلسه ، با اشاره به تدوین برنامه ی پنج ساله و چشم انداز توسعه برای جذب سرمایه گذار و صدور مجوز انتشار اوراق مشارکت برای شهرداری ها ، از در دست بررسی بودن سه طرح بزرگ عمرانی برای مراغه در وزارت کشور خبر می دهد و می افزاید : هم اکنون 21 طرح برای سرمایه گذاری در این شهرستان تدوین شده که کاربری آن ها عموماً عمرانی و گردشگری می باشد .
هر چند این طرح ها در نوع خود حائز اهمیتند و در صورت واگذاری به بخش خصوصی می توانند در توسعه ی این شهر نقش اساسی ایفا کنند . اما محدود شدن سرمایه گذاری مراغه به این طرح ها خود جای سئوال است و این پرسش را مطرح می کند که مگر در بخش های دیگر بویژه کشاورزی که یکی از محورهای اصلی توسعه ی مراغه می باشد و نیز صنایع و معادن، طرحی برای واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد . در این بخش ها می توان ده ها طرح بزرگ و اساسی برای واگذاری به سرمایه گذاران تعریف و تدوین کرد که برای نمونه می توان به : ایجاد کارخانجات صنایع تبدیلی متناسب با محصولات کشاورزی در منطقه ، مانند صنعت کنستانتره ، کمپوت سازی ، رب گوجه فرنگی ، انواع آب میوه ، لواشک و فرآوری و بسته بندی خشکبار و نیز طرح های ترویج و مکانیزاسیون کشاورزی و استخراج معادن اشاره کرد .
ضمناً با تصویب منطقه ی ویژه اقتصادی مراغه در مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان ، فرصت های زیادی برای سرمایه گذاری در امر اجرائی کرن این منطقه و زیر ساخت های آن ایجاد خواهد شد که لازمست از هم اکنون درباره ی آن ها مطالعه و در صورت امکان حداقل چند مورد در همایش سرمایه گذاری مطرح شود .

چرا برخی از مدیران از نقد عملکرد خود برآشفته می شوند؟

نقد به معنی جدا کردن سره از ناسره و ظاهر ساختن محاسن و معایب اشخاص - پدیده ها و عملکردهاست . به دیگر عبارت ؛ نقد تلاشی است برای تفکک خوب از بد ، درست از نادرست ، صالح از ناصالح و ... و منتقد به کسی اطلاق می شود که با تجزیه و تحلیل انواع پدیده ها و عملکرد ها ، درباره ی محاسن و معایب آن ها ، بحث می کند . و نقطه نظرات خود را درباره ی هر یک ارایه می دهد .
مثلاً یک منتقد در نقد عملکرد مدیران و کارگزاران ، با یک تحلیل جامع و فراگیر، نقاط ضعف و قوت آن را برجسته کرده و با ارایه ی دلایل مستدل درباره ی آن ها به اظهار نظر می پردازد . و در صورت لزوم راهکارها و رهنمودهای لازم را در جهت اصلاح ضعف ها ارایه می دهد .
طبق تعریف ، هر نقدی باید مبتنی بر واقعیت ها بوده و در کمال بی نظری و عدل و انصاف ارایه شود . بنابراین هر گونه اعمال غرض ، کینه ورزی و تخطئه و تخریب ، در یک نقد مذموم است . و باید از آن پرهیز شود . نقد باید جامع و فراگیر بوده و کلیه ی جنبه های یک پدیده را شامل شود . به عبارت روشن تر ؛ در یک نقد همان طوری که معایب یک پدیده مورد تحلیل و ارزیابی قرار می گیرد . باید به محاسن آن نیز به همان اندازه پرداخته شود .
نقد یک کیفر خواست یا دادنامه ی قضایی نیست ، که در آن حکم محکومیت اشخاص صادر شود . بلکه تلاشی است برای روشن شدن حسن و عیب پدیده ها و عملکردها . لذا هر نقدی باید منصفانه و منطبق با واقعیت ها بوده و در تنظیم آن دقت کافی مبذول گردد .
باید به پذیریم که هر نقدی فی النفسه سازنده است و تا چیزی در معرض نقد و مو شکافی قرار نگیرد ، حسن و عیبش آشکار نمی شود . هیچ پدیده ای بری از عیب نیست « الا ذات احدیت » و انسان به طریق اولی جایز الخطا و زیان کار است . « اِنَ الاِنسانَ لَفی خُسر » پس نه تنها باید هر مسئولی از نقد عملکرد خود استقبال کند ، بلکه باید برای روشن شدن نقاط ضعف و قوت آن ، خود را داوطلبانه در معرض نقد و نظر قرار دهد و از دیگران بخواهد ؛ در یک تحلیل فراگیر عملکرد وی رامورد نقد قرار دهند وحسن عیبش را باخطوط برجسته مشخص کنند . واما چرا برخی از مدیران از نقد عملکرد خود بر آشفته می شوند ؟
موضع گیری های قهر آمیز و توأم با بدخلقی برخی مدیران در قبال انتقادات و نقطه نظرات مردم و برخورد اغلب نامناسب و غیر اخلاقی آن ها با منتقدین خود امروز به مثابه ی یک آفت بزرگ و یک ویروس خطرناک سلامت نظام اداری ما را مورد تهدید جدی قرار داده و می رود به یک بیماری مزمن و صعب العلاج برای مدیران بدل شود .
بسیاری از مدیران ، با یک تلقی ناصحیح و غیر واقعی از مفهوم نقد ، آن را مترادف با تخطئه و تخربب دانسته و با این توهم که هر نقدی ولو منطقی و منصفانه می تواند موقعیت سازمانی آن ها را تضعیف و ارکان مدیریت شان را متزلزل سازد ؛ از نقد عملکرد خود برآشفته می شوند و با توسل به انواع غوغا سالاری ها و جو سازی ها و انگ زدن ها می کوشند ؛ منتقدین خود را به سکوت وادار کرده و به زعم خود آن ها را از میدان به در کنند .
مدیرانی که از نقد عملکرد خود برآشفته می شوند ، حتماً ریگی در کفش و کاسه ای زیر نیم کاسه دارند . و از آشکار شدن ضعف ها و اشتباهات خود بیمناکند و گرنه پاسخ نقد نه مشت گره کرده است و نه صف آرایی در مقابل منتقدین . بلکه پاسخ نقد توضیح و روشنگری ، یا حداکثر تکذیب است . آنهم نه با لحن تند و احتمالاً توهین آمیز ؛ بلکه با رعایت آداب پاسخگوئی و حفظ حرمت اشخاص .
پرخاشگری های خودخواهانه و غیر اخلاقی در قبال منتقدین ، ضمن مغایرت آشکار با موازین قانونی و اخلاقی ، بی شک زمینه ساز جو بی اعتمادی و بد بینی مردم از دستگاه های اداری بوده و تداوم این رویکرد موجبات گسستگی پیوند میان مردم و مسئولان را فراهم خواهد ساخت .
مدیران صادق و مردمی ، مدیرانی که حساب شان پاک است و از محاسبه باکی ندارند ، با انتقادات و نقطه نظرات مردم با سعه ی صدر و گشاده رویی برخورد می کنند و از هیچ نقدی ولو غیر منصفانه عصبانی نمی شوند . آن ها به این حقیقت واقفند که هدف منتقد از نقد عملکردشان بزرگ نمائی اشتباهات و یا تصفیه حساب شخصی نیست . بلکه منظورتذکر ضعف ها و یادآوری نارسایی هاست و چه خوب است ، هر یک از مدیران و کارگزاران با درک جنبه های سازنده ی نقد به جای صف آرایی در مقابل منتقدین خود از رهنمودهای بی چشمداشت و مجانی آن ها در جهت اصلاح عملکرد خود بهره جوئی کنند .

سهم مراغه از مصوبات سفرهای استانی دولت

با وجود گذشت نزدیک به یکماه ازسفرسوم رئیس جمهورمحترم وهیئت همراه به استان آذربایجان شرقی،هنوز سهم مراغه ازمصوبات این سفر بطور صریح وشفاف اعلام نشده ومعلوم نیست برای این شهر درهیئت محترم دولت چه میزان اعتبار وچه طرح هایی به تصویب رسیده است. طبق آنچه تاکنون دررسانه ها اعلام شده ازمجموع 45 مصوبه درسفراخیر علاوه برمصوبات استانی که گویا تبریزخوددرآنها ذیسهم است،15مورد اختصاصاً برای مرکز استان و30 مورد بقیه مشترکاًبرای شهرستانهای تابعه ی استان تصویب شده که ازجمله مهمترین آنها میتوان به مجوزاحداث 11 واحدکتابخانه ی عمومی-یک مورد مجوز تاسیس کارخانه ی خودروسازی وتحت عنوان خودرو مردمی-یک مجوزمرکز فسیل شناسی و40 میلیاردریال اعتبارجهت فعالیتهای فرهنگی-هنری ومراکز قرآنی درسطح شهرهای استان اشاره نمود.
بدیهی است که مصوبات فوق بانظر مشترک مسئولین محترم استانی وشهرستانی ودر رأس همه استاندار محترم وبراساس مؤلفه هایی چون:محرومیتها،نیازها واستحقاقها ویارعایت عدل وانصاف دربین شهرستانهای تابعه ی استان تقسیم ونتیجه ی آن به اطلاع عموم خواهدرسید.
اماباید ملاک تشخیص وتبیین این مؤلفه ها چیست ومسئولین ذیربط دراختصاص مصوبات فوق به شهرستانهای تابعه ی استان چه شاخص هایی را درنظر خواهندگرفت وازچه فرمولهایی دراین زمینه استفاده خواهندکرد. قدرمسلم اینکه مراغه بنابه دلایل عدیده ازجمله سابقه ی درخشان تاریخی ومفاخرعلمی وفرهنگی- یدک کشیدن عنوان پرطمطراق واغواکننده  ی دومین شهربزرگ پرجمعیت  استان بعدازتبریز-عنوان دهان پرکن فرمانداری ویژه ودرعین حال عقب ماندگی ومحرومیت آشکار ازهرگونه توسعه ی متوازن وپایداررابه رغم دارابودن پتانسیلهای بالقوه ی فروان درحوزه های مختلف-محروم بودن  ازطرحهای عمده واساسی ودرنهایت عدم توجه کافی به نیازها ونارسایی های آن درانواع زمینه ها طی سالیان متمادی و... درمقایسه ی باسایرشهرستانهای استان مستحق ومستوجب توجه وعنایت بیشتر مسئولین بوده وجادارد استاندار محترم وفرهیخته ی  استان همچنانکه درنشستها ومناسبتهای مختلف بارها به واقعیت های فوق الذکر اذعان نموده وبه ضرورت تحقق توسعه ی همه جانبه ی این شهر تاکید ورزیده اند؛ودرهمی راستا شهروندان مراغه ای رابه افق های روشن درآینده ی مراغه نوید داده اند دراختصاص مصوبات عمومی ومشترک سفرسوم رئیس جمهور محترم به این شهر عنایت ویژه مبذول فرموده ومردم حقشناس مراغه را بیش ازپیش مرهون الطاف ومراحم خود سازند.
درهمیت راستا خاطراستاندارمحترم ومسئولین استانی رابه نیازمبرم مناطق فقیرنشین وحاشیه ای مراغه،بویژه مناطق پهرآباد-میکائیل آباد-انزاب ویوسف آبادبه کتابخانه ی عمومی معطوف واز محضرایشان تقاضامندیم؛ضمن اختصاص حداقل 4واحد از11 واحد کتابخانه ی مصوب هئیت محترم دولت به مناطق فوق، نسبت به اختصاص مجوزتاسیس مرکز فسیل شناسی باعنایت به وجود منطقه وسیع ومنحصربفرد فسیلی سهنددرمراغه ونیزاختصاص کارخانهی  خودروسازی باتوجه به اینکه تاکنون حداقل دوبار وعده ی احداث چنین کارخانه ای توسطمسئولین به مردم داده شده ودرنهایت واگذاری حداقل 20 میلیاردریال از40 میلیاردریال اعتبار مصوب برای فعالیت های فرهنگی-هنری ومراکز قرآنی واختصاص سهم بیشتر ازمصوباتی که هیئت محترم دولت برای شهرستانهای تابعه استان تصویب نموده اند. به این شهر بذل عنایت فرمایند.

مردم و مطبوعات

در عصری که عصر رسانه ها نام گرفته است ؛ مطبوعات ، بعنوان رسانه ای که می توانند نیازها ی خبری و فرهنگی مخاطبان خود را متناسب با ارزش های حاکم بر جامعه تأمین کنند ، از اهمیّت ویژه ای بر خوردارند.
این رسانه ی مهم ، علاوه بر وظیفه ی اطلاع رسانی و انعکاس رخدادها ، رسالت روشنگری و تنویر افکار عمومی ، ترویج اخلاق ، آموزش راه و رسم زندگی اجتماعی و ارائه ی تحلیل های متنوع درباره ی موضوعات مختلف را بر دوش می کشد . مطبوعات همچنین م‍‍‍ؤظفند با نظارت هوشمندانه در کارکرد مدیران و کارگزاران ، هرگونه اشتباه و انحراف از موازین شرعی ، اخلاقی و قانونی را گوشزد کنند و رهنمودهای لازم را جهت اصلاح امور و رفع نارسائی ها ارائه دهند.
به لحاظ نقش تعیین کننده ای که این رسانه در ارتقاء سطح آگاهی های مردم و رشد و تعالی جامعه ایفا می کند ؛از آن بعنوان رکن چهارم دموکراسی نام برده اند . مطبوعات به تعبیری چشم بینا و گوش شنوای مردم و به مثابه ی پل ارتباطی مردم با مسئولان است . یکی از معیارهای سنجش سطح فرهنگ عمومی در جوامع پیشرفته ؛ میزان گرایش مردم به مطالعه ، بویژه مطالعه ی روزنامه هاست . در این جوامع ، روزنامه یکی از نیازها و ضرورت های اساسی زندگی مردم محسوب می شود .و آحاد شهروندان حداقل در یکی از نشریات محلی - منطقه ای یا سراسری آبونه می شوند و نشریه ی مورد علاقه ی خود را که اغلب حاوی تازه ترین خبرها ، رویدادها و مهمترین تحولات اجتماعی ، علمی ، فرهنگی ، اقتصادی و سیاسی منطقه و آگهی های مورد نیاز مردم می باشند ؛ در منزل یا محل کار تحویل می گیرند . در کشور ما اما گرایش مردم به مطالعه ی روزنامه ها بمراتب کم و ناچیز است و شمار اندکی از شهروندان ، به مطالعه ی روزنامه ها عادت دارند .
عدم استقبال اکثریت مردم به مطبوعات ، ریشه در عواملی دارد که دیریست در عرصه ی مطبوعات ، بویژه مطبوعات محلی خودنمائی می کنند .اصلی ترین این عوامل عبارتند از : رکود کمی و کیفی مطبوعات و فقدان جذابیّت های لازم برای مخاطبان در اغلب نشریات - عدم استفاده ی مطبوعات از ظرفیتهای واقعی خود و خالی بودن جای تحلیل های متنوع سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، تازه های علمی و فن آوری و سایر مطالب و موضوعات مفید و آموزنده در صفحات بسیاری از روزنامه ها ، خود سانسوری و پرهیز از انعکاس واقعیّت ها و رخدادها و گاهی درج مطالب و اخبار خلاف واقع و قضاوت های شتابزده در مطبوعات ، جناحی شدن مطبوعات و تبدیل برخی از آن ها به بلندگوی اشخاص و گروه های سیاسی ، اختصاص در صد قابل توجهی از ظرفیّت صفحات نشریات به درج آگهی های تجارتی ، تبریک ، تسلیت و تشکر ، عدم توجه کافی به نقطه نظرات و پیشنهادات مخاطبان در ارتباط با کم و کیف نشریات ، ناتوانی مطبوعات در ایجاد ارتباط صمیمی با مخاطبان و ...
نشریاتی که از بیشترین خواننده و در نتیجه بالاترین تیراژ بر خوردارند ، موفقیّت خود را مرهون ، همسویی و هم آوایی با اکثریت مردم و توانایی تأمین نیازهای خبری و فرهنگی مخاطبان خود در حد استاندارد های قابل قبول می باشند . و هیچ نشریه ای نمی تواند بدون اتکاء به پشتوانه ی مردمی و بی نیاز از حمایت مخاطبین به حیات خود در عرصه ی مطبوعات ادامه دهد . هر چند امروز مطبوعات ما از برخی مشکلات و کاستی ها در حوزه ی فعالیّت خود رنج می برند .اما این مشکلات نمی تواند از میزان توقع مخاطبان بکاهد و آن ها را به آنچه که مطبوعات برایشان تدارک می بینند قانع کند .لذا وظیفه ی دست اندر کاران است که یا مشکلات خود را بر طرف کنند و یا از انتشار نشریه صرفنظر نمایند .
جهت اطلاع دست اندرکاران از نقطه نظرات مخاطبان درباره ی کم وکیف نشریات افتتاح ستونی تحت عنوان : «شما چه می خواهید ؟» یا «نظر شما چیست ؟» در نشریه الزامی است.

کارنامه ی نامزدها بهترین معیار ومحک برای تشخیص توانایی وصلاحیت آنان است

هر چند هنوز برای داوری درباره ی تحولاتی که ممکن است ، طی روزها و هفته ها ی باقیمانده تا انتخابات هفتم اسفندماه، در این زمینه رخ دهد ، زود است . اما تجربه ی دوره های گذشته از یک سو و تحرکات آشکار و نهان شماری از فعالان سیاسی ، در مسیر های منتهی به انتخابات از دیگر سو ، موید این واقعیت است که مقوله ی سیاست دیر و زود نمی شناسد و رجل سیاسی برحسب خصلت آرمان خواهانه ی خود ، از هر فرصتی برای نیل به اهداف سیاسی سود می جویند و در این راستا از کوتاه ترین لحظه ها حتی غافل نمی شوند .
بر همین اساس شماری از کاندیداهای احتمالی ، از هم اکنون و بلکه از ماه ها قبل فعالیت های پیدا و پنهان خود را برای رویارویی با رقبا و ربودن گوی سبقت از آنان آغاز نموده اند و می کوشند ؛ با به کارگیری امکانات و توانمندی های خود ، پیشاپیش ، خاکریزها را تصرف کنند و مواضع خود را در عرصه ی کارزار انتخاباتی تحکیم بخشند .
برخی از این فعالان ، برای فتح خاکریزهاو از میدان به درکردن رقبا  به کارگیری هر وسیله ای ولو غیر شرعی و غیر اخلاقی را مباح و مجاز می شمارند و در این راستا به هر دست آویزی متوسل می شوند . ازتخطئه وتخریب رقبای انتخاباتی گرفته تا بزرگ نمایی توانمندی ها ودادن وعده و وعیدها وشعارهای مبالغه آمیزوفریب افکارعمومی وپیش خرید آرای مردم وتوسل به تملق وچاپلوسی ...تلاش ها وحرکت هایی هستند که برخی ازنامزد هابرای کسب آرای مردم مرتکب می شوند.
دامنه ی این تلاش ها بعضاً حتی از مرز بد اخلاقی های انتخاباتی فراتر رفته و تا مرحله ی سوء استفاده از موقعیت های ویژه گسترش می یابند وبرخی ازنامزدها ازاموال وامکانات دولتی برای پیشبرداهداف تبلیغاتی خودسوءاستفاده می کنند. تجربه ی چندین دوره انتخابات از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون می تواند ما را در راستای تحلیل درست مسایل رهنمون شود . ساده اندیشی و سطحی نگری در شأن شهروندان فرهیخته و با شعور مراغه ای نیست . مبادا فریب برخی حرکت های انحرافی را بخوریم و تحت تأثیر امواج و جریان هایی قرار بگیریم که با هدف انحراف افکار عمومی از ضعف ها و ناتوانی ها طراحی شده اند . کارنامه ی افراد بهترین محک و معیار برای سنجش شایستگی و صلاحیت آن هاست . گوش مردم از وعده ها و شعارهای کلیشه ای و تکراری پرشده است . امروز مردم برنامه ی عمل می خواهند ، برنامه ای که بتواند بار چندین سال توسعه نیافتگی و محرومیت را از دوش مردم بردارد ، به توسعه ی منطقه سرعت بخشد و عقب ماندگی ها را جبران کند .
مردم ، دوست دارند تحولات را به چشم خود به بینند و با پوست و گوشت خود لمس کنند ، مردم از دروغ و دوروئی و بی عملی خسته شده اند . آنان شهر خود را با شهرهای هم جوار و شهرهایی که در مسیر توسعه گام بر می دارند و به سرعت پیش می تازند ، مقایسه  می کنند و به عقب ماندگی های خود افسوس می خورند . یک دست آورد ملموس هر چند ناچیز برای مردم از هزاران وعده ی طلائی ارجح تر است . هیچ کس نمی تواند ، با دست خالی ، در قلب مردم نفوذ کند و هیچ جریانی قادر نیست ضعف ها و کم کاری ها را با رنگ و لعاب شعار به پوشاند و تنبلی را بجای تلاش ، سکون را بجای حرکت ، صفر را بجای بیست به مردم قالب کند .
توصیه ی ما به نامزدهای احتمالی این است که از مدخل صداقت و راستی به عرصه ی انتخابات وارد شوند ، در فعالیت های انتخاباتی قاعده ی بازی را مراعات کنند ، افکار مردم را با جریان سازی ها و موج آفرینی های هدفدار ، به بازی نگیرند . و اگر در خود توانایی خدمت بی منت ، حل مشکلات و پاسخگویی به مطالبات مردم را سراغ ندارند از تصمیم خود برای نامزدی در انتخابات صرفنظر کنند و انرژی و پتانسیل خود را در سنگر دیگری به کار گیرند .
ناظران ومجریان انتخابات نیز بایدبارصدتحرکات واقدامات داوطلبان ونامزدهای احتمالی ازهرگونه انحراف وتخلف آنان  جلوگیری به عمل آورده و متخلفان وقانون شکنان راتحت پیگردقراردهند.